8 خاصیت استثنایی عدس برای سلامتی+مراحل فرآیند کنسرو عدس

خواص عدس

8 خاصیت استثنایی عدس برای سلامتی+مراحل فرآیند کنسرو عدس

خواص عدس بسیار زیاد است به‌طوری‌که در بدنسازی به‌عنوان یک غذای کامل در برنامه غذایی ورزشکاران قرار دارد. همچنین خواص عدس برای مو از سوی متخصصان بارها تکرار شده و دکترهای تغذیه نیز از خواص عدسی در لاغری، برای افراد می گویند و آن‌ها را تشویق به خوردن آن می‌کنند. علاوه بر استفاده از عدس خشک، شما می‌توانید از کنسرو عدس نیز استفاده کرده و از همان خواص عدس بهره‌مند شوید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی خواص عدس بپردازیم و هر کدام از آن‌ها را به‌صورت مختصر توضیح دهیم.

آشنایی با 8 خاصیت استثنایی

  • تاثیرات شگفت انگیز گیاه عدس
  • خاصیت های باور نکردنی عدس
  • تهیه کنسرو عدس
  • خواص عدس در بدنسازی
  • خواص عدسی در لاغری
  • رژیم لاغری سریع با عدسی
  • خواص عدس برشته برای بدن
  • خواص عدس برای مو
خواص عدس

خواص عدس

تاثیرات شگفت انگیز گیاه عدس

گیاه عدس با نام علمی لنس کیولیناریس مدیک، جزء خانواده باقلاییان است که در نواحی مختلف جهان به‌ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار محبوبیت دارد. گیاهِ عدس جزء گیاهان بومی خاور نزدیک، نواحی مرکزی مصر، کشورهای مدیترانه‌ای، اتیوپی، جنوب اروپا، هند و پاکستان بوده که از این مناطق، به آمریکای لاتین نیز گسترش پیداکرده است.

براساس برخی شواهد باستان‌شناسی، عدس در دوران متعلق به ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز کشت می‌شده است. امروزه، هندوستان، کانادا، ترکیه، ایران، چین و بنگلادش ازجمله کشورهایی در جهان هستند که به تولید و مصرف عدس می‌پردازند. به‌طور مجموع مساحت ۴/۶ میلیون هکتار در سطح جهان تحت کشت عدس قرار دارد و سالانه ۴/۲ میلیون تن از این دانه خوراکی تولید می‌شود.

امروزه تولیدکنندگان اصلی عدس در دنیا کشورهای چین، ترکیه، ارمنستان، و کرواسی هستند. عدس، مَرجو یا مَرجُمَک، گیاهی کوچک شبیه به نخود است که معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیست، کاشته می‌شود.

واژه عدس ریشه و بنیاد عربی داشته و از عربی به زبان فارسی داخل شده است. معادل فارسی این واژه، مرجمک است. واژه مرجمک هنوز در برخی از زبان‌های ایرانی و برخی گویش‌های محلی فارسی زنده و رایج است (مازندرانی: مرجی)، همچنین این واژه به زبان‌های ترکی راه ‌یافته است و در این زبان‌ها نیز به‌کار می‌رود.

تاثیرات شگفت انگیز عدس

تاثیرات شگفت انگیز عدس

انواعی مختلف از عدس وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. عدس قرمز که بیش‌تر دارای طعمی شبیه خاک است. عدس سبز، عدس‌قهوه‌ای یا پاردینای اسپانیایی، عدس پوی (منطقه‌ای در فرانسه) یا عدس فرانسوی به رنگ سبز مایل به آبی، عدس‌بلوگا یا عدس سیاه، عدس زرد و انواعی دیگر که توسط کشورهای مختلف در دنیا تولید می‌شوند.

خاصیت های باور نکردنی عدس

خواصی که برای عدس در نظر گرفته‌ شده است در کنسرو عدس نیز موجود است. شرکت لئونارد سعی کرده با حفظ خواص کنسرو عدس، خوراکی باکیفیت را برای مشتریان خود فراهم کند. در زیر شما را با خواص کنسرو عدس آشنا می‌کنیم.

  • عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می‌باشد. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. به ‌عبارت ‌دیگر پوست آن ملین و مغز آن خاصیت ضد اسهال دارد.
  • عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تأمین می‌کند. عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به‌طوری‌که مقدار پروتئین موجود در ۱۵ گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.
  • عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون ازجمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است.
  • عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش‌دهنده کلسترول‌ است که نه‌تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کند بلکه خاصیت تنظیم قند خون هم دارد. زیرا فیبر بالای آن‌ها از افزایش قند خون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کند.
  • شاخص گلوکز در عدس پایین است؛ و این خبر می‌تواند برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، خوشحال‌کننده باشد. دیابت بیماری شایعی است که به دلیل ایجاد مقاومت در برابر انسولین و افزایش سطح قند خون به وجود می‌آید. هم‌چنین این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ ‌و میر در دنیا لقب گرفته است. برای آدم‌هایی که از بیماری دیابت به‌ویژه دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، توصیه می‌شود مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین نظیر عدس مصرف کنند. کنسرو عدس هم‌چنین حاوی فیبر است که می‌تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد.
  • عدس منبعی خوب برای اسید فولیک محسوب می‌شود که می‌تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند. وجود اسید فولیک برای رشد جنین درون رحم ضروری است. اسید فولیک هم‌چنین در کاهش خطر نقص‌های لوله عصبی جنین نظیر شکاف مهره در نوزادان نقشی مهم ایفا می‌کند. عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.
  • عدس مانند دیگر انواع حبوبات جزء خوراکی‌های عاری از گلوتن به شمار می‌رود. گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی غذاهای گیاهی به‌ویژه غلات وجود دارد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی فراوان برای آن دسته از آدم‌هایی شود که دچار ناتوانی در هضم گلوتن یا به اصلاح به بیماری سلیاک مبتلا هستند. عدس نه‌تنها غذایی خوشمزه است بلکه برای مبتلایان به بیماری سلیاک که نیازمند رژیم غذایی بدون گلوتن هستند نیز گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.
  • یکدیگر از خواص کنسرو عدس این است که به تناسب اندام شما کمک می‌کند. عدس منبعی غنی از کربوهیدرات به شمار می‌رود؛ به‌علاوه میزان چربی و هم‌چنین شاخص گلوکز آن نیز پایین است. با اینکه عدس سرشار از کربوهیدرات است، ولی خوشبختانه کربوهیدرات موجود در آن به‌کندی در بدن هضم می‌شود. این ویژگی، کنسرو عدس را به خوراکی ایدئال برای آدم‌هایی تبدیل کرده است که به دنبال کاهش وزنشان هستند.
  • منیزیوم در حفظ سلامت تمام عملکردهای بدن به‌ویژه عملکرد رگ‌های عصبی و سلول‌های مغزی نقشی مهم بازی می‌کند. منیزیوم از بدن در برابر مشکلاتی مختلف محافظت می‌کند که می‌توانند به عملکرد عصبی آسیب بزنند؛ این ماده هم‌چنین به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. عدس سرشار از منیزیوم است که علاوه برداشتن فواید زیاد برای مغز از بروز بیماری‌های ذهنی نظیر آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند.
خاصیت های باور نکردنی عدس

خاصیت های باور نکردنی عدس

عدس مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل‌ جذب و چه از نوع غیر قابل‌جذب. فیبرهای قابل‌جذب، یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا (حاوی کلسترول) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد. عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود.

خواص عدس در بدنسازی (سرشار از پروتئین و عضله ساز)

بدنسازی ورزشی است که در آن برای رشد و زیبایی عضله‌ها تلاش می‌شود و مواد غذایی که در این رشته ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سرشار از پروتئین باشد تا عضله سازی با بهترین شکل صورت پذیرد. عدس سرشار از پروتئین کم‌چربی است و این عامل در شکل‌گیری عضله بسیار مهم است. علاوه بر این عدس می‌تواند انرژی زیادی را به فرد منتقل کند.

در حقیقت در بدنسازی نیاز به غذاهای مقوی است که میزان چاق‌کنندگی کمتری داشته باشد و عدس جزء همین غذاهاست. میزان فیبر عدس بالا بوده و همین عامل باعث سیری ورزشکار می‌شود و علاقه به خوردن غذای اضافی در آن کم می‌شود. کربوهیدرات دیرهضم و فیبر زیاد عدس دو عامل مهمی هستند که مانع از پرخوری ورزشکار می‌شود. خواص عدس در ساختن ماهیچه برای ورزشکار بسیار تأثیرگذار است و معمولاً مربیان بدنسازی این ماده غذایی را در برنامه غذایی ورزشکاران قرار می‌دهند تا بیشترین میزان پروتئین و انرژی را با حداقل کالری جذب کنند.

خواص عدس در بدنسازی

خواص عدس در بدنسازی

خواص عدسی در لاغری (رژیم عالی برای کاهش وزن)

عدس یکی از حبوباتی است که مصرف آن می‌تواند پروتئین بدن را تأمین کند و این پروتئین شامل مقدار کمی چربی است که برای بدن بسیار مفید است. عدس سرشار از آهن، پروتئین و ویتامین B بوده که فرد را مجاب به خوردن آن می‌کند. هضم آسان عدس یکی از دلایلی است که در مصرف این ماده غذایی توصیه میدشود. یکی از غذاهای محبوب که با عدس حاضر می‌شود خوراک عدسی است. خواص عدسی در لاغری برای اکثر افراد آشنا بوده و این غذا جزء غذاهایی است که در اکثر رژیم‌ها وجود دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین موارد در لاغری، افزایش سوخت‌وساز یا متابولیسم بدن باشد. خوراک عدسی به‌واسطه داشتن ویتامین B6 و آهن، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و ازاین‌رو می‌تواند در لاغری بسیار مؤثر باشد.

کربوهیدرات موجود در عدسی جزء کربوهیدرات‌های دیرهضم بوده و ازاین‌رو سبب تولید انرژی بیشتر شده و باعث می‌شود فرد کمتر احساس ضعف و ناتوانی داشته باشد، به همین دلیل فرد کمتر غذا می‌خورد و زودتر لاغر می‌شود. از دیگر خواص عدسی در لاغری که می‌توان به آن اشاره کرد میزان فیبر بالا است.

فیبر زیاد این ماده غذایی سبب می‌شود تا فرد احساس سیری بیشتر داشته باشد و در بازه‌های زمانی بلندتر احساس سیری داشته باشد، ازاین‌رو فرد میزان کالری اضافی مصرف نمی‌کند و راحت‌تر می‌تواند وزن کم کند.

رژیم لاغری سریع با عدسی

رژیم لاغری سریع با عدسی

لاغری سریع با عدسی (رژیم 14 روزه)

از عدس در انواع غذاها استفاده می‌شود که این غذاها را می‌توان در وعده‌های مختلف میل کرد. یکی از غذاهایی که در بین ایرانیان در وعده صبحانه بسیار رواج دارد عدسی است. عدسی به‌عنوان یک غذای مقوی در صبحانه‌ها سرو می‌شود. لازم به ذکر است که عدس انواع گوناگون دارد. به ‌عنوان‌ مثال عدس قهوه‌ای رایج‌ترین عدس است که در غذاهایی مانند عدسی و عدس‌پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر انواع عدس می‌توان به عدس زرد و قرمز، عدس سبز و عدس سیاه اشاره کرد.

یکی از رژیم‌هایی که عدسی جزء آن است رژیم تک‌خوری هفت‌روزه است. این رژیم بدین‌صورت است که هر روز فرد تنها مجاز به خوردن یک نوع غذا است. روز دوم این رژیم فرد فقط مجاز به خوردن عدسی به همراه آب، چای و قهوه تلخ است. غذاهای این هفت روز به ترتیب مرغ آب‌پز، عدسی، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گوشت، سبزیجات و ماهی است.

رژیم دیگری که می‌تواند به مدت 14 روز مورد استفاده قرار گیرد و عدسی در آن نقش مهم دارد نیز به این شرح است. فرد باید هر روز به انتخاب خود در یکی از وعده‌ها عدسی را به‌عنوان غذای اصلی مصرف کند یعنی در این 14 روز هر روز عدسی به‌عنوان صبحانه، نهار یا شام مورد استفاده قرار گیرد.

به دلیل اینکه عدسی می‌تواند فرد به مدت طولانی سیر نگه دارد و سبب شود تا فرد از خوردن غذاهای اضافی پرهیز کند، بهتر است عدسی در وعده صبحانه یا شام میل شود.

خواص عدس برشته برای بدن

عدس برشته نوعی غذا یا به عبارتی جزء تنقلات سالم محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع آجیل باشد. کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند می‌توانند به‌جای انواع آجیل، عدس برشته را استفاده کنند. برای تهیه عدس برشته ابتدا عدس را می‌پزند و سپس مانند برنجک آن را بو می‌دهند. از این ماده غذایی می‌توان در سالاد نیز استفاده کرد، همچنین عدس برشته را می‌توانید به‌عنوان صبحانه با کمی شیر میل کنید.

خواص عدس برشته برای بدن همانند عدس بوده و مخصوصاً با اضافه شدن شیر در وعده صبحانه تبدیل به یک غذای کامل می‌شود. اگر کسی نمی‌تواند عدس برشته را در وعده‌های غذایی اصلی استفاده کند می‌تواند آن را به‌عنوان میان وعده مانند تخمه یا خشکبار دیگر مورد استفاده قرار دهد. از خواص عدس برشته برای بدن می‌توان به فیبر و پروتئین بالای آن اشاره داشت که مانع از خستگی و گرسنگی زودرس می‌شود. لازم به ذکر است که از عدس برشته برای تقویت مو نیز استفاده می‌کنند.

عدس برشته

عدس برشته

عدس برشته نوعی غذا یا به عبارتی جز تنقلات سالم محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع آجیل باشد. کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند می‌توانند به‌جای انواع آجیل، عدس برشته را استفاده کنند.

خواص عدس برای مو (زنده نگه داشتن موها)

عدس به دلیل داشتن ویتامین B ازجمله موادی است که استفاده از آن برای تقویت مو سفارش شده است. تقریباً در 100 گرم عدس 33 صدم میلی‌گرم ویتامین B1 موجود است. هم استفاده خوراکی و هم استفاده غیرخوراکی از عدس می تواند برای تقویت مو بکار رود. تقویت ریشه مو و افزایش ضخامت ساقه مو جزء خواص عدس برای مو است. قرار دادن عدس در وعده‌های غذایی و خوردن منظم آن می‌تواند تأثیرات مثبتی را بر روی مو بگذارد.

یکی از روش‌های سنتی غیرخوراکی که از عدس برای تقویت مو استفاده می‌شود به این شرح است. عدس، ماش، جو، آویشن، شاه‌تره، جعفری خشک شده و چند نوع سبزی دیگر را در آسیاب کن پودر کرده و سه قاشق غذاخوری از این پود را به همراه یک استکان آب مخلوط کرده و بر روی موها بمالید. بعد از سه ساعت باید این مواد شسته شوند و مو تمیز شود. می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که خواص عدس برای مو فقط جنبه خوراکی نداشته و می‌توان از آن به‌صورت غیرخوراکی نیز استفاده کرد.

عدس یک ماده غذایی کامل بوده که شامل فولات، منگنز، آهن، پروتئین، فسفر، مس، پتاسیم، فیبر و تریپ تفان است. یکی از خواص عدس عضله سازی است که ورزشکاران را مجاب می‌کند تا از این ماده غذایی در برنامه غذایی خود استفاده کنند. همچنین خواص عدس برای مو نیز بسیار زیاد بوده و می‌توان عدس را به‌صورت خوراکی یا غیرخوراکی برای تقویت مو استفاده کرد. یکی از محبوب¬ترین غذاهایی که عدس ماده اصلی آن را تشکیل می‌دهد عدسی است. افراد می‌توانند برای کم کردن وزن خود، رژیم لاغری سریع با عدسی را امتحان کنند.

خواص عدس برای مو

خواص عدس برای مو

عدس نوعی محصول کشاورزی است که از سال‌های بسیار دور تاکنون در آشپزی استفاده می‌شود. عدس به خانواده حبوبات تعلق دارد و از این نظر، به‌عنوان قدیمی‌ترین عضو این خانواده شناخته می‌شود که تا کنون توسط انسان کشت ‌شده است.ایرانیان از عدس در خوراک‌های متفاوتی ازجمله: عدسی، عدس‌پلو، انواع آش و … استفاده می‌کنند.

علاوه بر استفاده از عدس خشک، شما می‌توانید از کنسرو عدس نیز استفاده کرده و از همان خواص عدس بهره‌مند شوید.

انواع عدس خشک

انواع عدس خشک

در این مقاله نکاتی در مورد خواص کنسرو عدس برای شما مطرح می‌کنیم. آنچه خواهید خواند به‌این‌ترتیب است:

  • گیاه عدس و انواع آن
  • خواص عدس
  • تهیه کنسرو عدس

گیاه عدس و انواع آن

گیاه عدس با نام علمی لنس کیولیناریس مدیک، جزء خانواده باقلاییان است که در نواحی مختلف جهان به‌ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار محبوبیت دارد.

گیاهِ عدس جزء گیاهان بومی خاور نزدیک، نواحی مرکزی مصر، کشورهای مدیترانه‌ای، اتیوپی، جنوب اروپا، هند و پاکستان بوده که از این مناطق، به آمریکای لاتین نیز گسترش پیداکرده است.

بر اساس برخی شواهد باستان‌شناسی، عدس در دوران متعلق به ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز کشت می‌شده است. امروزه، هندوستان، کانادا، ترکیه، ایران، چین و بنگلادش ازجمله کشورهایی در جهان هستند که به تولید و مصرف عدس می‌پردازند.

به‌طور مجموع مساحت ۴/۶ میلیون هکتار در سطح جهان تحت کشت عدس قرار دارد و سالانه ۴/۲ میلیون تن از این دانه خوراکی تولید می‌شود.

امروزه تولیدکنندگان اصلی عدس در دنیا کشورهای چین، ترکیه، ارمنستان، و کرواسی هستند. عدس، مَرجو یا مَرجُمَک، گیاهی کوچک شبیه به نخود است که معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیست، کاشته می‌شود.

عدس

عدس

واژه عدس ریشه و بنیاد عربی داشته و از عربی به زبان فارسی داخل شده است. معادل فارسی این واژه، مرجمک است. واژه مرجمک هنوز در برخی از زبان‌های ایرانی و برخی گویش‌های محلی فارسی زنده و رایج است (مازندرانی: مرجی)، همچنین این واژه به زبان‌های ترکی راه ‌یافته است و در این زبان‌ها نیز به‌کار می‌رود.

انواعی مختلف از عدس وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. عدس قرمز که بیش‌تر دارای طعمی شبیه خاک است. عدس سبز، عدس‌قهوه‌ای یا پاردینای اسپانیایی، عدس پوی (منطقه‌ای در فرانسه) یا عدس فرانسوی به رنگ سبز مایل به آبی، عدس‌بلوگا یا عدس سیاه، عدس زرد و انواعی دیگر که توسط کشورهای مختلف در دنیا تولید می‌شوند.

خواص عدس

خواصی که برای عدس در نظر گرفته‌ شده است در کنسرو عدس نیز موجود است. شرکت لئونارد سعی کرده با حفظ خواص کنسرو عدس، خوراکی باکیفیت را برای مشتریان خود فراهم کند. در زیر شما را با خواص کنسرو عدس آشنا می‌کنیم.

  • عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می‌باشد. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. به ‌عبارت ‌دیگر پوست آن ملین و مغز آن خاصیت ضد اسهال دارد.
  • عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تأمین می‌کند. عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به‌طوری‌که مقدار پروتئین موجود در ۱۵ گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.
  • عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون ازجمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است.
خواص عدس

خواص عدس

  • عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش‌دهنده کلسترول‌ است که نه‌تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کند بلکه خاصیت تنظیم قند خون هم دارد. زیرا فیبر بالای آن‌ها از افزایش قند خون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کند. شاخص گلوکز در عدس پایین است؛ و این خبر می‌تواند برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، خوشحال‌کننده باشد. دیابت بیماری شایعی است که به دلیل ایجاد مقاومت در برابر انسولین و افزایش سطح قند خون به وجود می‌آید. هم‌چنین این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ ‌و میر در دنیا لقب گرفته است. برای آدم‌هایی که از بیماری دیابت به‌ویژه دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، توصیه می‌شود مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین نظیر عدس مصرف کنند. کنسرو عدس هم‌چنین حاوی فیبر است که می‌تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد.

می‌توان عدس را یک اَبَر خوراکی لقب داد که می‌تواند از هایپرگلیسمی و ایجاد دیابت پیشگیری کند.

  • عدس منبعی عالی برای فیتو استروژن‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به شمار می‌رود که می‌توانند به پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک کنند؛ به‌ویژه سرطان‌هایی که با هورمون‌های بدن در ارتباط هستند. نظیر سرطان پستان و سرطان پروستات. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عدس می‌توانند از تأثیرات رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و بالطبع ایجاد سرطان می‌شوند، جلوگیری کنند. ‌
خواص عدس

خواص عدس

  • عدس منبعی خوب برای اسید فولیک محسوب می‌شود که می‌تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند. وجود اسید فولیک برای رشد جنین درون رحم ضروری است. اسید فولیک هم‌چنین در کاهش خطر نقص‌های لوله عصبی جنین نظیر شکاف مهره در نوزادان نقشی مهم ایفا می‌کند. عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.
  • عدس مانند دیگر انواع حبوبات جزء خوراکی‌های عاری از گلوتن به شمار می‌رود. گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی غذاهای گیاهی به‌ویژه غلات وجود دارد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی فراوان برای آن دسته از آدم‌هایی شود که دچار ناتوانی در هضم گلوتن یا به اصلاح به بیماری سلیاک مبتلا هستند. عدس نه‌تنها غذایی خوشمزه است بلکه برای مبتلایان به بیماری سلیاک که نیازمند رژیم غذایی بدون گلوتن هستند نیز گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.
  • یکدیگر از خواص کنسرو عدس این است که به تناسب اندام شما کمک می‌کند. عدس منبعی غنی از کربوهیدرات به شمار می‌رود؛ به‌علاوه میزان چربی و هم‌چنین شاخص گلوکز آن نیز پایین است. با اینکه عدس سرشار از کربوهیدرات است، ولی خوشبختانه کربوهیدرات موجود در آن به‌کندی در بدن هضم می‌شود. این ویژگی، کنسرو عدس را به خوراکی ایدئال برای آدم‌هایی تبدیل کرده است که به دنبال کاهش وزنشان هستند.
  • منیزیوم در حفظ سلامت تمام عملکردهای بدن به‌ویژه عملکرد رگ‌های عصبی و سلول‌های مغزی نقشی مهم بازی می‌کند. منیزیوم از بدن در برابر مشکلاتی مختلف محافظت می‌کند که می‌توانند به عملکرد عصبی آسیب بزنند؛ این ماده هم‌چنین به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. عدس سرشار از منیزیوم است که علاوه برداشتن فواید زیاد برای مغز از بروز بیماری‌های ذهنی نظیر آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند.
  • عدس مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل‌ جذب و چه از نوع غیر قابل‌جذب. فیبرهای قابل‌جذب، یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا (حاوی کلسترول) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد. عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود.
عدسی

عدسی

  • عدس حاوی تمام ویتامین‌های خانواده B می‌باشد. این ویتامین‌ها ضداسترس‌های فوق‌العاده‌ای هستند. برای همین اگر استرستان زیاد است هر چه بیشتر از این مواد غذایی بهره ببرید. خوشبختانه ویتامین‌های گروه B مانند منیزیم موجود آن در برای بهبود خلق‌ و خوی ما مفید است. درواقع همکاری منیزیم و ویتامین B6 برای اینکه استرس را کاهش دهد و خلق ‌و خویتان را بهتر کند فوق‌العاده است.
  • به عقیده متخصصان عدس نیز به‌اندازه میوه‌های قرمز یا چای (و حتی بیشتر از آن‌ها) منبع آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب می‌باشد. پس برای تنظیم کلسترول خون و حفظ سلامت قلبتان عدس میل کنید.
  • هر 100 گرم از این ماده غذایی حاوی حدود 3 میلی‌گرم آهن است. شاید به نظر زیاد نیاید اما برای همه به‌ویژه خانم‌های جوانی که در سن باروری هستند و به دلیل عادت ماهیانه خون از دست می‌دهند، بسیار مفید است به خاطر اینکه کمک می‌کند تا آهن بیشتری جذب کنند. توجه داشته باشید که آهن موجود در عدس آهن گیاهی محسوب می‌شود که کمتر از آهن حیوانی جذب بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم برای جذب حداکثری آهن آن ویتامین C هم مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال عدس را پخته و به سالاد سبزیجاتتان اضافه کنید و آن را با سرکه و لیموترش میل کنید.

طرز تهیه کنسرو عدس

کنسرو عدس

کنسرو عدس

برای تولید کنسرو عدس از عدس مرغوب ایرانی استفاده می‌شود که دارای طعم و مزه بهتری نسبت به نوع خارجی آن است. برای انتخاب ماده اولیه انجام آزمون‌های زیر ضروری است: تعیین درصد مواد خارجی، میزان شکستگی دانه‌ها، درصد رطوبت، احتمال کپک‌زدگی، درصد جذب آب توسط عدس، رنگ طعم، مزه، بافت، مقاومت دمایی و غیره.

تمیز کردن عدس‌ها

باید پیش از خیساندن عدس، آن را مورد بازرسی‌های لازم قرارداده و مواد خارجی آن‌که از انواع مختلفی هستند هر یک با روش ویژه خود جدا شوند، استفاده از روش‌های الکترومغناطیسی برای دانه‌ریز یا درشت، شستشو با آب سرد یا گرم، شن گیری و سرانجام حذف دانه‌های ناسالم و غیراستاندارد به‌وسیله چشم الکترونی که توسط آن دانه‌های پررنگ یا سیاه‌تر از حدود معمول، دانه‌های آسیب‌دیده، آفت‌زده، متراکم‌تر و یا نرم‌تر از حد معمول، همه و همه توسط این روش جدا می‌شوند و دانه‌های سالم و یکدست و یکنواخت باقی می‌مانند.

شستشو و خیساندن در آب

عدس را پیش از فرآیند باید حدود 1 ساعت و بسته به دمای آب، میزان رطوبت اولیه و سختی و نرمی بافت در ظروف ویژه خیس کرد، برای این منظور از وانهای بزرگ از جنس استیل زنگ نزن یا ظروف مناسب و مشابه استفاده می‌شود، طی عمل خیس کردن، دانه‌ها 110 – 100% وزن اولیه خود آب جذب می‌کنند.

بلانچینگ دانه‌ها

پس از اتمام مرحله خیس کردن دانه‌ها، عمل بلانچینگ صورت می‌گیرد. برای این منظور از دستگاه‌های ویژه و یا از دیگ‌های آب جوش استفاده می‌شود، زمان انجام این عمل حدود 8-4 دقیقه در آب جوش یا بخارآب با دمای 95-100 درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر بوده و باید توجه داشت که دمای اضافی ممکن است منجر به نرم شدن بیش‌ازحد بافت دانه‌ها، ترک خوردن پوسته دانه و خارج شدن نشاسته از آن گردد.

بلافاصله پس از انجام عمل بلانچینگ باید دانه‌های بلانچ شده را با آب سرد شست، این کار با پاشیدن آب سرد روی دانه‌ها انجام می‌گیرد و هدف آن پایین آوردن دمای دانه‌ها و کم کردن فشار بخار زیرپوسته آن‌ها برای جلوگیری از پاره شدن پوسته خارجی دانه‌ها است.

بازرسی و سورت کردن عدس‌ها

عدس‌های بلانچ شده دوباره روی نوار نقاله مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب دانه‌های ناسالم و آفت‌زده باقیمانده و معیوب، دانه‌های سخت، ترک‌خورده، رنگی بی‌رنگ، شکسته و غیره جدا شوند. سرعت حرکت نوار نقاله، ضخامت لایه دانه‌ها و نور و سایر شرایط انجام کار باید به نحوی باشد که تا حد ممکن تمام‌دانه‌های معیوب جدا شوند.

تهیه سس

فرمول سس برای اضافه کردن به کنسرو عدسی به ذائقه مصرف‌کننده و امکانات تولیدکننده تهیه می‌شود. به‌طورکلی در فرمول سس عدسی از آب یا رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه، فلفل، سرکه، پودر پیاز یا پیاز رنده شده، روغن، ادویه‌ها، چاشنی‌ها و غیره استفاده می‌شود.

پر کردن قوطی

برای پر کردن قوطی‌ها دانه‌های یکدست و یکنواخت در مخزن دستگاه پرکن که به‌صورت مخروطی شکل است، ریخته می‌شود. انتهای مخروط پرکن به ظرف قوطی موردنظر برای بسته‌بندی منتهی می‌شود که به‌طور اتوماتیک قوطی‌ها را با عدس پر می‌کند. پس از پر شدن قوطی با عدس، سس عدسی تهیه ‌شده به قوطی کنسرو توسط دستگاه سس ریز افزوده می‌شود.

فرآیند دمایی

باید بلافاصله پس از پرکردن و دربندی قوطی‌های کنسرو عدس و زمانی که هنوز دمای اولیه آن‌ها حفظ‌ شده فرآیند استریلیزاسیون با روش مناسب انجام گیرد.

سرد کردن قوطی‌ها

پس از اتمام فرآیند دمایی باید در اسرع وقت قوطی‌ها با روشی مناسب سرد شوند برای این منظور از آب سرد، سالم، بهداشتی و کلر زده‌شده استفاده می‌شوند. پس از سرد شدن قوطی‌ها باید آب باقیمانده روی بدنه قوطی‌ها را توسط فن خشک کرده تا از زنگ‌زدگی قوطی‌ها جلوگیری شود.

قرنطینه

با توجه به این‌که تعدادی از قوطی‌های کنسرو به دلایل مختلف ممکن است معیوب باشند و بادکرده یا نشت کنند، بهتر است پس از تولید قوطی‌ها را روی پالت‌ها قرارداده و پس از آماده شدن نتایج آزمون‌های کنترل کیفی و اطمینان از سلامت کنسروها، آن‌ها را در کارتن و روی پالت‌های ویژه قرارداد.

از کنسروهای تولیدشده در انبار موقت نمونه ‌برداری انجام می‌گیرد و آزمایش‌های مختلف به‌ویژه کنترل میکروبی روی آن‌ها انجام می‌گیرد. معمولاً به مدت دو هفته تا معلوم شدن نتایج آزمایش‌های و بازرسی‌ها، محصول قرنطینه می‌شود. اگر نتایج آزمایش‌های رضایت ‌بخش بود، به محصول اجازه ورود به انبار یا عرضه به بازار داده می‌شود.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.