نوشیدنی ویتامین C

نوشیدنی ویتامین c

نوشیدنی ویتامین C

تقریباً تمامی افراد زمانی که اولین نشانه‌های سرماخوردگی را در خود مشاهده می‌کنند، تلاش می‌کنند تا از مکمل‌ها، آبمیوه‌ها یا سایر منابع، ویتامین C  دریافت کنند.

ویتامین C یک ویتامین و آنتی‌اکسیدان مهم برای بدن است که در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. این ویتامین کلیدی، به‌عنوان یک مکمل طبیعی غذایی در قالب قرص و یا نوشیدنی ویتامین C و یا قرص‌های جویدنی در بازار موجود است.

  مشروب فيتامين سي

نوشیدنی ویتامین C یک مکمل غذایی است که برخلاف سایر محصولات انرژی­زا فاقد مواد مضر نظیر کافئین، کارنیتین، کراتین، شکر و سایر مواد است. لذا مصرف آن به تمام افراد حتی کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود.

در خصوص مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C می‌توان گفت که ویتامین C در حفظ استخوان‌ها، عضلات و رگ‌های خونی بسیار مؤثر است.

همچنین نوشیدنی ویتامین C در تشکیل کلاژن و جذب آهن، به بدن کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که نوشیدنی ویتامین C برای کودکان نیز مفید است. ویتامین C به‌طور طبیعی در سبزیجات، میوه‌ها به ‌ویژه در پرتقال و سایر مرکبات یافت می‌شود.

ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین استفاده از نوشیدنی ویتامین C در بارداری جهت بهبود و رشد جنین بسیار مفید است. علاوه بر این در سلامت مادر و تقویت سیستم ایمنی وی نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

شواهد محدودی وجود دارد که مصرف بیش ‌از حد نوشیدنی ویتامین C در بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.  استفاده بیش‌ازحد نوشیدنی ویتامین C در بارداری می‌توانند سبب ناراحتی معده شود.

در ادامه بیشتر در مورد مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C، نوشیدنی ویتامین C در بارداری و فواید نوشیدنی ویتامین C برای کودکان صحبت خواهد شد.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C
  • نوشیدنی ویتامین C در بارداری
  • نوشیدنی ویتامین C برای کودکان

مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C

مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین ضروری برای بدن است و با سلامت بدن ارتباط چشمگیر دارد. اما این بدان معنا نیست که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند. ویتامین C به‌طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مثل پرتقال، توت‌فرنگی، کیوی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود.

  میوه های لاغر کننده

میزان مصرف مجاز روزانه نوشیدنی ویتامین C برای زنان 75 میلی‌گرم و برای مردان تا 90 میلی‌گرم است. اگرچه توصیه می‌شود میزان مورد نیاز بدن به ویتامین C را از غذا دریافت کنید اما بسیاری از مردم به مصرف مکمل‌ها و نوشیدنی‌های ویتامین c نیاز خواهند داشت.

ازجمله مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C عبارت‌اند از:

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان خون را افزایش دهد و به کاهش خطر بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. زمانی که رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش یابند می‌توانند حالتی در بدن به نام استرس اکسیداتیو را گسترش دهند که این حالت با بسیاری از بیماری‌های مزمن ارتباط دارد.

مطالعات در خصوص مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان خود را تا 30 درصد افزایش دهد که درنتیجه‌ی آن بدن قادر به مبارزه با انواع التهابات و عفونت‌ها خواهد بود.

  1. کاهش فشارخون بالا: فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا برده و اصلی‌ترین علت مرگ در جهان شناخته ‌شده است. مطالعات نشان داده است که ویتامین C در کاهش فشارخون افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند مؤثر است. مطالعات در مورد مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C نشان می‌دهد که مصرف ویتامین C سبب شل شدن عروق خونی خصوصاً در قلب شده و به کاهش فشارخون کمک می‌کند. همچنین در یک مطالعه موردی با تجزیه ‌و تحلیل بروی 29 نفر مشخص‌شده که مصرف 3.84 میلی‌گرم مکمل ویتامین c در روز به‌طور متوسط سبب کاهش فشارخون سیستولیک(فشارخون بالا) شده و مصرف 1.48 میلی‌گرم آن سبب تنظیم فشارخون دیاستولیک(فشارخون پایین) شده است. با تمامی این نتایج مشخص نیست که اثرات ویتامین c بر فشارخون بالا بلند مدت است یا خیر. علاوه بر این افراد مبتلا به فشارخون بالا نباید برای کاهش فشار خون خود تنها به مصرف ویتامین C بسنده کنند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با نوشیدنی ویتامین C

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: همان‌طور که می‌دانید بیماری‌های قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ در جهان هستند. فشارخون بالا، سطح بالای کلسترول بد(LDL) و پایین بودن سطح کلسترول خوب(HDL) و افزایش سطح ‌تری گلیسیرید خون، از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند. ویتامین C می‌تواند این عوامل خطر را در بدن کاهش داده درنتیجه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. در یک مطالعه موردی در خصوص مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C مشخص ‌شده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که حداقل 700 میلی‌گرم نوشیدنی ویتامین C در روز مصرف کرده‌اند در مقابل افرادی که اصلاً ویتامین C مصرف نکرده‌اند تا 25 درصد کاهش‌ یافته است. همچنین مصرف 500 میلی‌گرم ویتامین C در روز می‌تواند کلسترول بد خون را تا 7.9 میلی‌گرم در دسی‌بل و تری گلیسیرید را تا 20.1 میلی‌گرم در دسی‌بل کاهش دهد.
  2. جلوگیری از حملات نقرس: نقرس نوعی التهاب و ورم مفاصل است و افراد مبتلا به نقرس تورم ناگهانی و حملات شدید درد را تجربه می‌کنند. یکی از علائم نقرس در بدن بالا بودن اسید اوریک خون است. اسید اوریک یک ماده زائد تولید شده توسط بدن است که در سطوح بالا سبب کریستالی شدن مفاصل خواهد شد. مطالعات در مورد مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C نشان داده است که ویتامین C می‌تواند در کاهش سطح اسید اوریک خون مؤثر بوده و از حملات نقرس جلوگیری می­کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین C می‌تواند تا 44 درصد خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.
  3. بهبود جذب آهن: آهن یک ماده مغذی در بدن است که جهت ساخت گلبول‌های قرمز و انتقال اکسیژن در سراسر بدن ضروری است. مکمل‌ها و نوشیدنی‌های ویتامین C می‌توانند در جذب آهن موجود در مواد غذایی به بدن کمک کنند. با مصرف ویتامین C بدن آسان‌تر می‌تواند آهن موجود در مواد غذایی خصوصاً منابع گیاهی را که به‌سختی جذب می‌شوند جذب کند. درواقع 100 میلی‌گرم مصرف ویتامین C در روز می‌تواند تا 67 درصد سبب بهبود جذب آهن در بدن شود. همچنین ویتامین C به کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی در افراد مبتلا به کمبود آهن کمک می‌کند. در یک مطالعه تأثیر نوشیدنی ویتامین C برای کودکان موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که مکمل ویتامین C می‌تواند به کنترل کم‌خونی در کودکان کمک کند.
  4. افزایش سیستم ایمنی بدن با بهبود عملکرد گلبول‌های سفید خون: ویتامین C در بسیاری از بخش‌های سیستم ایمنی بدن دخیل است. ویتامین C به تولید سلول‌های سفید شناخته‌شده خون نظیر لنفوسیت‌ها و فاگوسیت­ها کمک می‌کند ازاین‌رو از بدن در برابر عفونت‌های محافظت خواهد کرد. همچنین ویتامین C به سلول‌های سفید خون کمک می‌کند تا مؤثرتر عمل کنند و مانع از افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن خواهد شد. ویتامین C یک بخش ضروری در سیستم دفاعی پوست است که به ‌طور فعال در بدن منتقل ‌شده و در نقش یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند سبب کاهش انسدادهای پوستی شود. مطالعات درزمینه مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C نشان می‌دهد که نوشیدنی ویتامین C می‌تواند در کاهش مدت‌زمان بهبود زخم مؤثر باشد.
  5. بهبود کارکرد حافظه: دیمن­تیا(Dementia) یک اصطلاح برای توصیف علائم تفکر و حافظه ضعیف است. بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری قرارگرفته که معمولاً افراد مسن هستند. مطالعات نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب(که به‌طورکلی به‌عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می‌شوند) می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقلی را افزایش دهند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سطح پایینی از آن با اختلال توانایی فکر کردن و به یادآوردن ارتباط دارد. علاوه بر این مطالعات متعدد نشان داده است که سطح ویتامین C موجود در خون افراد مبتلا به زوال عقل بسیار پایین است. مصرف نوشیدنی ویتامین C می‌تواند در کاهش ابتلای مغز به دیمن­تیا مؤثر باشد و برای سلامت سیستم عصبی ضروری خواهد بود.

افزایش سیستم ایمنی بدن با نوشیدنی ویتامین C

زمانی که در مورد میزان مجاز مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها به‌صورت روزانه صحبت می‌شود نوشیدنی ویتامین C مکملی ایمن محسوب می‌شود.

در ادامه مضرات و فواید نوشیدنی ویتامین C باید گفت که عوارض جانبی از مصرف نوشیدنی ویتامین C به‌ندرت گزارش ‌شده است اما می‌تواند شامل اسهال، تهوع، گرفتگی شکمی و سایر علائم گوارشی باشد.

برای اکثر افراد سالم بدن فقط می‌تواند 200 تا 250 میلی‌گرم ویتامین C را در روز جذب کند و بیش‌تر از این مقدار را از طریق ادرار دفع می‌کند.

در زمان بیماری، بهبود زخم‌ها یا تحت شرایط استرس اکسیداتیو مثل سیگار کشیدن، بدن می‌تواند از مقادیر بیشتر نوشیدنی ویتامین C استفاده کند.

دوزهای بالای نوشیدنی ویتامین  C یعنی بیش از 2000 میلی‌گرم در روز ممکن است به تشکیل سنگ کلیه در بدن کمک کند، همچنین سبب اسهال شدید، حالت تهوع و  ورم روده خواهد شد.

نوشیدنی ویتامین C در بارداری

نوشیدنی ویتامین C در بارداری

ویتامین C برای ایجاد کلاژن مورد نیاز است. کلاژن یکی از پروتئین‌های ضروری است که بدن کودک را می‌سازد. بنابراین جای تعجب نیست که زنان در زمان بارداری به میزان بیشتری ویتامین C نیاز دارند. مقدار مجاز توصیه‌ شده  نوشیدنی ویتامین C در بارداری برای زنان 19 سال به بالا 85 میلی‌گرم و برای زنان 19 سال به پایین 80 میلی‌گرم است.

طبق مطالعات صورت گرفته توسط آکادمی پزشکی ایالات‌متحده بالاترین سطح قابل‌قبول مصرف ویتامین C در زنان زیر 19 سال 2000 میلی‌گرم و برای زنان 18 سال به پایین 1800 میلی‌گرم در روز است.

استفاده از نوشیدنی ویتامین C در بارداری  برای سلامت مادر، رشد جنین و حذف هرگونه نقص بهداشتی در مادر و کودک ضروری است. فواید نوشیدنی ویتامین C در بارداری  عبارت است از:

  1. آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین C با عفونت‌ها مبارزه کرده و از بدن در برابر سموم و آسیب محافظت می‌کند.
  2. نوشیدنی ویتامین C به بهبود بافت، بهبود زخم، رشد استخوان و بازسازی و داشتن پوست سالم کمک می‌کند.
  3. ویتامین C در ساخت یک پروتئین ساختاری به نام کلاژن بسیار مؤثر خواهد بود زیرا کلاژن در ساخت غضروف، استخوان، تاندون و پوست نقش حیاتی دارد.

یکی از فواید مؤثر نوشیدنی ویتامین C در بارداری مبارزه با کم‌خونی در دوران بارداری است زیرا ویتامین C در جذب آهن موجود در مواد غذایی خصوصاً منابع گیاهی بسیار مؤثر خواهد بود.

  1. ویتامین C مانع از بروز وریدهای واریسی در دوران بارداری خواهد شد زیرا کلسترول بد و هرگونه ماده سمی را از بدن خارج می‌کند.
  2. اسید اسکوربیک که در رشد مناسب جنین مؤثر است که با مصرف ویتامین C در بدن تولید می‌شود. این امر در تشکیل بافت‌های کودک مؤثر بوده و رگ‌ها خونی را تقویت می‌کند لذا اکسیژن بیشتری به جنین رسیده و خطر انقباض جفت کاهش می‌یابد.
  3. یکی دیگر از فواید نوشیدنی ویتامین C در بارداری درمان یبوست بارداری است. ویتامین C حرکت روده‌ها را آسان می‌کند.
  4. با نوشیدنی ویتامین C در بارداری خاصیت ارتجاعی و کششی پوستتان افزایش‌یافته بنابراین علائم ناشی از بارداری که بروی پوست باقی می‌ماند را کاهش می‌دهد و بعد از بارداری ناپدید می‌شوند. همچنین نوشیدنی ویتامین C در بارداری برای رشد ناخن و موی مادر و جنین نیز مفید است.

نوشیدنی ویتامین C برای کودکان

نوشیدنی ویتامین C برای کودکان

ویتامین C در تشکیل و ترمیم گلبول‌های قرمز، استخوان‌ها و بافت‌ها بسیار کمک‌کننده است. ویتامین C کمک می‌کند تا لثه‌های کودک شما سالم بماند و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند لذا کبودی ناشی از آسیب و خراش به حداقل می‌رسد.

علاوه بر این نوشیدنی ویتامین C برای کودکان سبب تقویت سیستم ایمنی آن‌ها شده و از ایجاد عفونت در بدن کودک جلوگیری می‌کند. ویتامین C کمک می‌کند تا آهن موجود در منابع غذایی توسط بدن جذب شوند.

کودکان 1 تا 3 سال به 15 میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند و مصرف 25 میلی‌گرم از این ویتامین برای کودکان 4 تا 8 سال کفایت می‌کند. این ویتامین در بسیاری از غذاها وجود دارد اما کودکانی که از خوردن میوه و سبزی اجتناب می‌کنند ممکن است با کمبود ویتامین C در بدن مواجه شوند لذا نوشیدنی ویتامین C برای کودکان می‌تواند به‌ عنوان یک مکمل غذایی استفاده شود.

همچنین کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 بیش‌تر از سایر کودکان برای بهبود آسیب سلولی خود به ویتامین C نیاز دارند.

ویتامین C محلول در آب است بنابراین مقدار بیش ‌از حد آن از طریق ادرار از بدن کودک خارج می‌شود. با این‌حال مصرف بیش‌ازاندازه نوشیدنی ویتامین C برای کودکان ممکن است سبب اسهال، تهوع، سنگ کلیه و ورم معده شود.

توجه داشته باشید که کودکان 1 تا 3 سال نباید بیش‌تر از 400 میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنند و حداکثر میزان مجاز برای کودکان 4 تا 8 سال نیز 650 میلی‌گرم است.

برخلاف سایر نوشیدنی‌های انرژی­زا که حاوی کافئین، تائورین، ویتامین B، جینسینگ، کارنیتین، آنتی‌اکسیدان، کراتین،  شکر و غیره هستند، نوشیدنی ویتامین C دارای ویتامین‌های B2، B3، B6 و ویتامین C است لذا نوشیدنی ویتامین C در بارداری و نوشیدنی ویتامین C برای کودکان هیچ‌گونه عوارضی ندارد و کودکان و زنان باردار می‌توانند از آن استفاده کنند البته فقط باید طبق میزان مجاز روزانه مصرف شود که برای زنان باردار حدوداً 80 تا 85 میلی‌گرم و برای کودکان 15 تا 25 میلی‌گرم است.

برای تشخیص کیفیت و اصالت محصول به هولوگرام حک‌شده روی بطری دقت کنید. چاپ لیبل رول موجود بروی بطری نوشیدنی ویتامین C با توضیحات انگلیسی و عربی پرشده است. اطلاعات محتویات و مواد موجود در آن در قسمت پایین برچسب ذکرشده است.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.