خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی| 10 غذای لذیذ

غذاهای محبوب ایرانی در دنیا

خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی| 10 غذای لذیذ

ایران ازلحاظ فرهنگ غذایی و تنوع غذا جزء کشورهای مطرح بوده که غذاهای اصیل در آن دارای قدمت بالایی هستند. برخی از این غذاها در دنیا بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. البته باید در نظر داشت که برخی از غذاها در درون کشور و در استان‌های مختلف دستور پخت متفاوتی دارند که این موضوع به شرایط اقلیمی مرتبط است. البته این تفاوت در مواد اصلی غذا نبوده و بیشتر در چاشنی غذاها است. به‌ طور مثال یک خورشت ممکن است در سه منطقه سه طعم متفاوت‌ترش، شیرین یا ملس داشته باشد که با توجه به ذائقه مردم همان منطقه است. دلیل تنوع غذایی در ایران نیز به خاطر حضور اقوام و جنگ‌های مختلف در ایران بوده است زیرا هر قومی که وارد ایران می‌شد فرهنگ غذایی آن منطقه را به همراه خود می‌آورد. البته غذاهای اصیل ایرانی نسل به نسل منتقل شده و ذاتاً برای ایرانیان بوده است. شاید با خود بگویید که کدام غذای ایرانی‌ها در دنیا شناخته‌ شده‌تر است و یا گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند از کدام غذاها بیشتر خوششان می آید. شمال تا جنوب کشور ایران غذاهای لذیذ و بی نظیری طبخ میشود. ما در این مقاله قصد داریم تا 10 غذای محبوب ایرانی در دنیا را به شما معرفی کنیم و طرز تهیه هر کدام را به‌ طور مختصر شرح دهیم. سرفصل‌هایی که در این متن مورد بررسی قرار گرفت عبارت است از :

  • خورشت فسنجان
  • خورشت بادمجان
  • باقالی پلو
  • زرشک پلو
  • قورمه سبزی
  • آش رشته
  • ته دیگ(برنج سرخ‌شده)
  • آجیل پلو (جواهر پلو)
  • کباب ایرانی
  • نان و پنیر و سبزی

1- خورشت فسنجان :

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان یکی از معروف‌ترین خورشت‌های ایرانی است که طعم بسیار لذیذی دارد. ماده اصلی این غذا گوشت و گردو بوده و دارای طعمی ملس است. این غذا در دنیا دارای طرفداران زیادی بوده و کسانی که یک‌بار این غذا را خورده باشند معمولاً مایل هستند دوباره از این غذا بخورند.

مواد تشکیل دهنده این غذا در دستور اصلی، گوشت خروس یا گوشت اردک به همراه گردو، پیاز، رب انار، زعفران و کمی شکر است. البته در بعضی از دستورها از دانه انار ترش نیز در این خورشت استفاده می‌شود. بعضی این غذا را با طعمی‌ترش حاضر می‌کنند و بعضی آن را شیرین آماده می‌کنند، اما دستور اصلی آن این‌گونه است که باید طعمی ملس داشته باشد. خورشت فسنجان جزء غذاهایی با قدمت بالا بوده و گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند این غذا را بسیار دوست دارند.

باید در نظر داشت که خورشت فسنجان ترفندهای خاصی برای خوشمزه‌تر شدن دارد و یکی از این ترفندها پختن گردو در مدت‌زمان زیاد با شعله کم است که گوشت اردک یا خروس نیز در آن باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که طعم یک خورشت فسنجان جا افتاده بسیار عالی و بی‌نظیر است.

2- خورشت بادمجان :

بادمجان یکی از گیاهان بسیار پرطرفدار در ایران است و انواع غذاها را با این گیاه درست می‌کنند. بی‌شک بادمجان سرخ‌شده و کوکو بادمجان از غذاهای محبوب ایرانی‌ها هستند اما خورشت بادمجان یکی از غذاهایی است که علاوه بر محبوبیت آن در بین ایرانیان، دارای محبوبیت زیادی در دنیا نیز است. مواد اصلی برای تهیه خورشت بادمجان گوشت قرمز، گوجه و بادمجان است. البته گاهی به‌جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز استفاده می‌کنند، اما دستور اصلی این غذا با گوشت قرمز است.

روش پخت این غذا بدین صورت است که ابتدا گوجه و بادمجان سرخ می‌شود و در ادامه در کنار گوشت تفت داده شده با پیاز، قرار داده شده و پخته می‌شود. این غذا معمولاً با برنج زعفرانی سرو می‌شود و درصورتی‌که فرد نخواهد برنج بخورد می‌تواند این خورشت خوشمزه را با نان میل کند.

  طرز تهیه خوراك عدس و بادمجان

لازم به ذکر است که در برخی از جاها به این غذا غوره نیز اضافه می‌کنند تا طعمی‌ترش گونه به خود بگیرد. در برخی از دستورهای غذایی نیز به‌جای گوجه سرخ‌شده از گوجه رنده شده استفاده می‌کنند و گوشت و پیاز را در گوجه رنده شده می‌پزند و در انتها بادمجان سرخ‌شده را به آن اضافه می‌کنند. تمام مدل‌های گوناگون خورشت بادمجان خوشمزه هستند و به همین دلیل است که جزء غذاهای محبوب ایرانی‌ها در دنیا به شمار می‌رود.

3- باقالی پلو :

شاید بسیاری از ایرانی‌ها با هم، هم‌عقیده باشند که خوشمزه‌ترین غذای ایرانی باقالی پلو با ماهیچه است. مطمئناً افراد دیگر در نقاط دنیا اگر این غذای ایرانی را خورده باشند نیز همین عقیده را خواهند داشت. باقالی پلو به همراه مرغ یا ماهیچه یکی از مجلسی‌ترین غذاهای ایرانی است که در اکثر مهمانی‌ها، مراسمات عروسی و هر برنامه رسمی و غیررسمی سرو می‌شود. اصل غذای باقالی پلو باید با ماهیچه گوسفندی سرو شود تا طعم لذیذ این غذا دوچندان حس شود.

برای تهیه باقالی پلو نیاز به برنج، سبزی‌های مخصوص به همراه باقالی، زعفران و کره محلی است. در برخی از دستورات پخت باقالی پلو به جای استفاده از چند نوع سبزی فقط از سبزی شوید استفاده می‌شود. باقالی پلو با ماهیچه یکی از بهترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در دنیاست که هر چه از طعم عالی و خوشمزه بودن این غذا تعریف شود حق مطلب بیان نمی‌شود و باید حتماً این غذا را میل کرد.

شاید بسیاری از ایرانی‌ها با هم، هم عقیده باشند که خوشمزه‌ترین غذای ایرانی باقالی پلو با ماهیچه است. باقالی پلو به همراه مرغ یا ماهیچه یکی از مجلسی‌ترین غذاهای ایرانی است که در اکثر مهمانی‌ها، مراسمات عروسی و هر برنامه رسمی و غیررسمی سرو می‌شود.

4- زرشک پلو :

زرشک پلو

زرشک پلو

از دیگر غذاهای مجلسی ایرانی‌ها که اتفاقاً جزء غذاهای محبوب ایرانی در دنیا نیز به شمار می‌رود، زرشک پلو با مرغ است. این غذا برای گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند بسیار جذاب بوده و جزء غذاهای محبوب آن‌ها نیز محسوب می‌شود. اگر زرشک پلو با مرغ به طرز صحیح آماده شود و بوی ضخم مرغ در آن نباشد یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است.

معمولاً این غذا در دو مدل سرو می‌شود نوع اول آن مرغ سرخ‌شده و برشته بوده و حالت خشک دارد و حالت دوم مرغ آبدار است که معمولاً آب مرغ در کنار آن سرو می‌شود. هر دو مدل از این غذا خوشمزه بوده و بیشتر به ذائقه افراد بستگی دارد. برای تهیه این غذا نیاز به برنج، زرشک، کره حیوانی و پیاز است. همان‌طور که گفته شد می‌توان مرغ‌ها را به‌صورت کامل سرخ کرد و هم می‌توان آن‌ها را به‌صورت نیمه سرخ و پخته شده به همراه آب مرغ با زرشک پلو سرو کرد.

5- قورمه سبزی :

قورمه سبزی جزء خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی بوده و غذایی است که در هر زمان و در هر فصلی خوردن آن لذت‌بخش است. عطروطعم خورشت قورمه سبزی فوق‌العاده است و در ترکیب آن از سبزی، گوشت، لیموعمانی و لوبیا قرمز استفاده می‌شود. قورمه سبزی در دنیا نیز برای کسانی که با غذاهای ایرانی آشنا هستند محبوب بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

معمولاً باید این خورشت را با برنج صرف کرد و گوشت داخل این خورشت نیز بهتر است گوشت بره گوسفندی باشد. قورمه سبزی خورشتی است که درست کردن آن کار هرکسی نیست و به‌ اصطلاح هر کسی نمی‌تواند خورشت جا افتاده درست کند.
ترفندهای خاصی برای خوشمزه‌تر شدن این غذا وجود دارد که آشپزهای حرفه‌ای آن را رعایت می‌کنند.

لازم به ذکر است که مقدار و نوع سبزی‌های مورد استفاده و نسبت هر کدام از سبزی‌ها بسیار مهم هستند و جابجایی یا کم و زیاد کردن مقدار هر کدام از سبزی‌ها می‌تواند طعم این خورشت خوشمزه را کاملاً تغییر دهد. البته باید یادآور شد که در مناطق مختلف ایران ممکن است با توجه به شرایط آن مکان، نوع سبزی‌ها تغییر کند و طعم قورمه سبزی مخصوص آن منطقه باشد.

6- آش رشته :

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تنوع غذایی در ایران زیاد است و آش یکی از غذاهایی بوده که در انواع مختلف پخته می‌شود و دارای طعم‌های خوشمزه و متنوع است. شاید از دید گردشگران خارجی و افراد خارجی که با غذاهای ایرانی آشنا هستند، آش را نوعی سوپ بدانند. در میان تمام آش‌های مختلفی که در ایران پخته می‌شود آش رشته یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در دنیا است.

آش رشته علاوه بر خوشمزه بودن یکی از غذاهای بسیار سالم و مقوی است و اصولاً وقتی فرد دچار سرماخوردگی یا ضعف بدنی می‌شود او را تشویق به خوردن آش می‌کنند. مواد داخل این آش شامل رشته، کشک، پیاز داغ و سیر داغ، انواع سبزی‌های و نخود و لوبیا است. آش رشته را هم می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا سرو کرد و هم می‌توان آن را به‌عنوان یک شام کامل میل کرد.

آش رشته جزء غذاهای ایرانی محبوب و پرطرفدار در دنیا است و اغلب افراد آن را به‌عنوان یک پیش‌غذای سالم و خوشمزه میل می‌کنند. ترکیب سبزی و حبوبات و لبنیات در کنار هم توانسته این غذا را در ردیف غذاهای مقوی و سالم قرار دهد. بهتر است برای خوشمزه‌تر شدن آش در هنگام خوردن کشک آب‌شده اضافه به همراه سیر داغ و نعنا داغ ، روی آن بریزید و آن را میل کنید.

7- ته دیگ (برنج سرخ شده) :

شاید باورکردنی نباشد اما ته دیگ برنج ایرانی جزء غذاهای ایرانی محبوب در دنیا است. البته این غذا ماهیتی مستقل ندارد و در کنار انواع کباب‌ها و خورشت‌ها به همراه برنج سرو می‌شود. ته دیگ در ایران بسیار پرطرفدار است و گاها محبوبیتش از غذاهای اصلی نیز پیشی می‌گیرد. تهیه یک ته دیگ خوشمزه نرم و درعین‌حال برشته کار هرکسی نیست و نیاز به مهارت زیاد دارد.

در اکثر رستوران‌های ایرانی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، برنج به همراه ته دیگ سرو می‌شود تا بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند. البته ته دیگ در انواع مختلف وجود دارد که شامل ته دیگ سیب‌زمینی، ته دیگ نان، ته دیگ کاهو و ته دیگ برنج زعفرانی است که پرطرفدارترین آن همان ته دیگ برنج زعفرانی است. معمولاً ته دیگ جزء غذاهایی است که هیچ وقت اضافه نمی‌آید و اغلب افراد دوست دارند به همراه غذای خود آن را میل کنند.

8- آجیل پلو (جواهر پلو) :

از دیگر غذاهای مجلسی که در انواع مراسمات و به‌ویژه در مراسمات عروسی سرو شده و در دنیا نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است، آجیل پلو یا مرصع پلو است. به این غذا جواهر پلو نیز گفته می‌شود زیرا وقتی سرو می‌شود دارای رنگ‌های مختلف بوده و مواد آن مانند جواهر در سینی غذا می‌درخشند. آجیل پلو معمولاً با مرغ سرو می‌شود و مواد آن از برنج زعفرانی به همراه زرشک، مغز انواع آجیل مانند بادام و پسته، پوست پرتقال و هویج تشکیل شده است. آجیل پلو شیرین مزه است و حتی زرشکی که در این غذا استفاده می‌شود را با کمی شکر تفت می‌دهند.

شاید یکی از دلایل محبوبیت این غذای ایرانی در دنیا، استفاده از مغز آجیل و پوست میوه در آن باشد و طعم عالی آن نیز مزید علت شده تا این غذا جزء محبوب‌ترین غذاها در دنیا باشد. لازم به ذکر است در برخی از مناطق ایران و مخصوصاً در مناطق مرکزی کشور می‌توانید آجیل پلو خوشمزه‌تر و اصیل‌تری میل کنید.

آجیل پلو معمولاً با مرغ سرو می‌شود و مواد آن از برنج زعفرانی به همراه زرشک، مغز انواع آجیل مانند بادام و پسته، پوست پرتقال و هویج تشکیل شده است. آجیل پلو شیرین مزه است و حتی زرشکی که در این غذا استفاده می‌شود را با کمی شکر تفت می‌دهند.

9- کباب ایرانی :

کباب ایرانی

کباب ایرانی

شاید اگر از گردشگران خارجی نام یک غذای ایرانی را بپرسید اولین غذایی که نامش را می‌شنوید کباب کوبیده باشد. کلاً ایرانی‌ها در دنیا با کباب‌هایشان معروف هستند و کباب ایرانی جزء محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای ایرانی در دنیا است. تنوع کباب ایرانی بسیار زیاد است و نوع پخت و دستور آماده‌سازی آن‌ها متفاوت است. معروف‌ترین آن کباب کوبیده است که علاوه بر اینکه در دنیا محبوب است در خود ایران نیز طرفداران زیادی دارد. کباب کوبیده شامل گوشت قلوه‌گاه گوسفندی، سردست گوساله و پیاز است که همگی با هم چرخ می‌شوند و سپس ورز داده شده و به سیخ کشیده می‌شود.

معمولاً این کباب را با سبزی‌خوردن و گوجه کبابی میل می‌کنند. از دیگر کباب‌های معروف ایرانی می‌توان به کباب برگ اشاره کرد. کباب برگ معمولاً از گوشت فیله گوسفندی تهیه می‌شود و گاها از فیله گوساله نیز برای تهیه آن استفاده می‌شود. ابتدا فیله گوسفندی را به قطر یک سانتیمتر برش می‌دهند و پس از یک‌بار ساطوری کردن آن، این گوشت را قطعه‌قطعه کرده و به سیخ می‌کشند تا برای طبخ حاضر باشد.

کباب بختیاری و کباب سلطانی نیز از کباب‌های ایرانی هستند که دارای محبوبیت زیادی بوده و درواقع ترکیبی از کباب‌های دیگر هستند. کباب بختیاری ترکیبی از گوشت مرغ و گوشت چنجه گوسفندی است که به‌صورت یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند و کباب سلطانی هم ترکیب یک سیخ کباب کوبیده عالی به همراه یک سیخ کباب چنجه است. این دو کباب نیز طرفداران خاص خود را دارد. اما یکی از کباب‌هایی که مخصوص منطقه غرب کشور بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد دنده کباب است. این کباب از ترکیب گوشت چرخ شده و دنده گوسفندی حاضر می‌شود و جز محبوب‌ترین کباب‌ها است. به‌طورکلی اکثر افراد در جاهای مختلف دنیا غذای ایرانی را با کباب‌های مختلف و خوشمزه آن می‌شناسند و همواره کباب کوبیده جزء محبوب‌ترین کباب ایرانی در دنیا است.

10- نان و پنیر و سبزی :

نان و پنیر و سبزی

نان و پنیر و سبزی

ساده‌ترین و شاید یکی از خوشمزه‌ترین غذای ایرانی که همواره در بین افراد مختلف محبوب بوده و موردپسند واقع شده است، نان و پنیر و سبزی است. به‌طورکلی سبزی‌خوردن یکی از ارکان اصلی سفره‌های ایرانی بوده و در کنار اکثر غذاها حضور رنگینی دارد و معمولاً در سبزی‌خوردن از نعنا، پیازچه، ریحان، شاهی، تره و تربچه استفاده می‌شود و این ترکیب طعم فوق‌العاده خاص دارد. نان و پنیر یکی از غذاهایی است که به همراه این سبزی‌ها طعمی فوق‌العاده به خود می گیرد و شاید جزء پیش‌غذاهای بسیار محبوب باشد. البته این غذا به‌عنوان غذای اصلی در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غذاهای ایرانی همواره دارای طعم و عطر بسیار خوبی هستند و اغلب گردشگران خارجی که از این غذا می‌خورند ابراز رضایت می‌کنند. همیشه غذاهای عالی کشورهای مختلف در دنیا معروف می‌شود و افراد در کشورهای دیگر دوست دارند این غذاها را آماده کرده و یا این غذاها را در رستوران‌های مخصوص آن میل کنند. غذاهای ایرانی نیز همواره در دنیا و برای کسانی که اهل رستوران گردی هستند جذاب بوده و دوست دارند انواع آن را تست کنند. شاید معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای ایرانی در دنیا کباب ایرانی باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد.

غذاهایی مانند خورشت قورمه سبزی، خورشت بادمجان و خورشت فسنجان نیز از غذاهای خورشتی هستند که در دنیا از محبوبیت زیادی برخوردارند. یکی از خوشمزه‌ترین غذای ایرانی که بسیار پرطرفدار نیز است باقالی پلو با ماهیچه گوسفندی است که طعم بسیار لذیذی دارد و به‌اصطلاح آدم از خوردن آن سیر نمی‌شود. غذاهایی مانند آش رشته و زرشک پلو نیز در دنیا معروف هستند و طرفداران خاص خود را دارند. این محبوبیت غذای ایرانی در دنیا نشان از فرهنگ غنی غذای ایران دارد.

بیشتر بدانید: 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.