داروهای ضد آنفولانزا کدامند و هر کدام از آن‌ها چه تاثیراتی را دارند؟

داروهای ضد آنفولانزا

داروهای ضد آنفولانزا کدامند و هر کدام از آن‌ها چه تاثیراتی را دارند؟

آنفولانزا یکی از بیماری‌های واگیردار در فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد و علائم ابتلا به این بیماری می‌تواند آزار دهنده باشد. داروهای ضد آنفولانزا داروهایی هستند که از طریق مکانیزم‌های مختلف موجب مهار این بیماری و علائم آن می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا بهترین داروهای آنفولانزا را به شما عزیزان معرّفی نماییم و اطّلاعاتی را در رابطه با مکانیزم‌های عملکرد آن‌ها ارائه دهیم.

داروهای ضد آنفولانزا به چه منظوری استفاده می‌شوند؟

آنفولانزا یک بیماری شایع در فصول سرد سال محسوب می‌شود و علائم ابتلا به این بیماری بسیار آزار دهنده هستند و به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان با تجویز داروهای ضد آنفولانزا قصد دارند تا ضمن کاهش شدّت این بیماری، علائم آزار دهنده‌ی آن را از بین ببرند و دوره‌ی نقاهت بیماری آنفولانزا را کوتاه‌تر نمایند. این داروها با مکانیم‌های مختلفی موجب درمان این بیماری می‌شوند و در ادامه می‌توانید با لیستی از معروف‌ترین داروهای آنفولانزا آشنا شوید. لیست داروهای ضد آنفولانزا و مکانیزم‌های آن‌ها:

 مصرف داروهای ضد آنفولانزا

مصرف داروهای ضد آنفولانزا

Peramivir: ویروس آنفولانزا پروتئین‌های مختلفی را در سطح غشای خارجی خود دارد و برخی از مکانیزم‌های بیماری‌زایی آن به دلیل وجود این پروتئین‌ می‌‌باشد. هماگلوتینین و نورآمیداز دو نوع از اصلی‌ترین پروتئین‌های موجود در سطح غشای سلولی این ویروس هستند و دارای عملکرد‌های مختلفی می‌باشند و امروزه انواع مختلف این ویروس را بر اساس وجود این پروتئین‌ها در سطح سلول دسته بندی می‌نمایند.

Peramivir یکی از داروهای ضد آنفولانزا محسوب می‌شود و عملکرد اصلی آن اتصال به پروتئین نورآمیداز در سطح غشای ویروس آنفولانزا عنوان شده است و از این طریق موجب کاهش علائم ابتلا به این بیماری و کوتاه‌تر شدن دوره‌ی نقاهت می‌شود. این دارو جزو داروهای کم‌ خطر دسته بندی می‌گردد و استفاده از آن می‌تواند روند درمانی این بیماری را کاهش دهد.

  0 تا 100 ویروس آنفولانزا؛ علائم، درمان و پیشگیری، انواع آنفولانزا و ...
ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا

Zanamivir: این دارو به همراه داروی Peramivir در یک دسته از داروها قرار می‌گیرند و جزو داروهای ضد آنفولانزا محسوب می‌شوند. این دارو نیز به دلیل توانایی خود در اتّصال به پروتئین‌‌های نورآمیداز توانایی جلوگیری از پیشرفت ویروس آنفولانزا را دارا می‌باشد و از بازده بالایی برخوردار است. این دارو از نظر عملکردی شباهت‌‌های زیادی را به Peramivir دارد ولی قدرت اتّصال این دارو به پروتئین‌های نورآمیداز بیشتر است و به همین دلیل داروی قوی‌تری محسوب می‌شود. با این حال، نباید در مصرف این دارو زیاده‌روی کرد زیرا احتمال وارد شدن آسیب به بافت کلیه در اثر مصرف این دارو وجود دارد و این دارو تنها باید با توصیه پزشک معالج مصرف شود.

Tamiflu جزو داروهای ضد آنفولانزای رایج در درمان این بیماری می‌باشد:

Tamiflu یکی دیگر داروهایی است که در درمان آنفولانزا استفاده می‌شود و این دارو جزو داروهای کم‌خطر دسته بندی می‌گردد. این دارو با اتّصال به پروتئین‌‌های نورآمیداز از آزاد شدن ویروس از سلول‌‌های بافت‌های مختلف ریه جلوگیری می‌نماید و از این طریق موجب کاهش علائم آنفولانزا و کوتاه‌تر شدن دوره‌ی نقاهت این بیماری می‌شود.

با این حال، باید به این نکته توجّه داشته باشید که این نوع از داروهای ضد آنفولانزا توانایی ریشه کن سازی ویروس را ندارند و تنها با کاهش سرعت ویروس موجب فراهم شدن زمان کافی برای سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از این طریق روند درمانی بیماری را سرعت می‌بخشند. بنابراین، هیچ‌گاه داروهای ضد آنفولانزا را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا این داروها می‌توانند عوارض مختلفی همچون: آسیب‌های کبدی، آسیب‌های کلیوی، خارش‌های پوستی و اسهال را ایجاد نمایند و باید در مصرف آن‌ها احتیاط‌های لازم را بکار برد.

بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا

Baloxavir Marboxil جزو جدیدترین داروهای ضد آنفولانزا می‌باشد

Baloxavir Marboxil یکی از جدیدترین داروهایی است که برای درمان آنفولانزا استفاده می‌شود و به تازگی موفّق به دریافت تاییدیه از سازمان FDA آمریکا شده است. این دارو یکی از بهترین داروهای ضد آنفولانزا می‌باشد و مکانیزم عملکرد آن با سایر داروهای موجود در بازار متفاوت است.

یکی از راه های مبارزه با ویروس آنفولانزا به طور طبیعی استفاده از موادی می باشد که داراری ویتامین های اساسی بدن همچون ویتامین C است موادی همچون مرکبات و … سرشارژ این ویتامین می باشند. همچنین استفاده از مولتی ویتامین ها در این زمان کمک زیادی به بهبود این بیماری میکند.

این دارو به داخل ویروس‌های آنفولانزا نفوذ می‌کند و با اتّصال به آنزیم Polymerase Acidic Endonuclease که یکی از پروتئین‌های دخیل در فرایند همانند سازی ویروس می‌باشد موجب کاهش عملکرد‌های این پروتئین می‌شود و از این طریق از پخش شدن ویروس و تکثیر آن جلوگیری می‌نماید. این دارو یکی از داروهای بسیار قدرتمند در درمان آنفولانزا محسوب می‌شود و یک بار مصرف آن کارساز می‌باشد و نیازی به تکرار مصرف دارو وجود ندارد و این مورد یکی از ویژگی‌های برتر آن محسوب می‌شود.

خانواده‌ی داروهای آنتی هیستامین

علائم ابتلا به بیماری آنفولانزا برای بسیاری از مردم آزار دهنده می‌باشند و به همین دلیل است که مردم در فصل‌های پاییز و زمستان در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های مختلف احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

  لیست غذاهای قاتل آنفولانزا و غذاهای مقوی برای آنفولانزا

علائمی همچون: آبریزش شدیدی بینی، احتقان گلو، قرمزی چشم‌ها و عطسه‌های شدیدی همگی جزو علائم ابتلا به آنفولانزا تلقّی می‌شوند و می‌توانند زندگی شما را برای مدّت چند روز مختل نمایند. خانواده‌ی داروهای آنتی هیستامین جزو داروهای ضد آنفولانزا محسوب نمی‌شوند و به هیچ عنوان عملکرد این ویروس را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند ولی این داروها دارای یک مکانیز بسیار مهم در درمان این بیماری می‌باشند.

هیستامین یکی از ترکیباتی است که در هنگام ابتلا به آنفولانزا و یا  درمان سرماخوردگی به میزان بسیار زیادی در بدن تولید می‌شود و علائم ذکر شده را ایجاد می‌نماید. با مصرف داروهای آنتی هیستامین میزان تولید این پروتئین در بدن به حداقل خود می‌رسد و به همین دلیل، دیگر علائم آزار دهنده‌ی این بیماری موجب مختل شدن زندگی شما نخواهند شد و شما می‌‌توانید دوره‌ی درمانی خود با استفاده از داروهای ضد آنفولانزا را با علائم آزار دهنده‌ی کم‌تری دنبال نمایید.

درمان آنفولانزا

درمان آنفولانزا

داروهایی همچون: آنتی هیستامین معمولی، لوراتادین و سیتریزین جزو شایع‌ترین داروهای آنتی هیستامین موجود در داروخانه‌ها هستند و شما می‌‌توانید با مصرف آن‌ها از دست علائم آزار دهنده‌ی بیماری آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی همچون سرماخوردگی در امان باشید. با این حال، باید به این نکته توجّه داشته باشید که مصرف بیش از حد این داروها همچون مصرف بیش از حد داروهای ضد آنفولانزا به نفع شما نمی‌باشد زیرا داروهای خانواده‌ی آنتی هیستامین دارای خاصیت خواب آوری خفیفی نیز هستند و به همین دلیل، مصرف بیش از حدّ آن‌‌ها می‌تواند با ایجاد حالت خواب آلودگی زندگی شما را مختل نماید. بنابراین، همواره در مصرف آن‌‌ها جانب احتیاط را رعایت نمایید.

  ویروس کرونا (coronaviruses) چیست؟ 36 نکته در مورد کرونا ویروس
موارد مصرف داروی ویروس آنفولانزا

موارد مصرف داروی ویروس آنفولانزا

جمع‌بندی: داروهای ضد آنفولانزا داروهایی هستد که از تکثیر و پخش شدن ویروس در بدن انسان جلوگیری می‌نمایند و از این طریق موجب کاهش علائم این بیماری می‌شوند. این داروها در انواع مختلفی وجود دارند و با مکانیزم‌های مختلفی موجب کاهش علائم این بیماری می‌شوند ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که مصرف خودسرانه‌ی این داروها می‌تواند عوارض مختلفی را برای شما ایجاد نماید. بنابراین، همواره داروهای ضد آنفولانزا را با تجویز پزشک معالج خود مصرف نمایید تا با مشکلاتی همچون بروز عوارض جانبی مختلف مواجه نشوید. امیدوارم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را ببرید

No Comments

Post A Comment