دستور پخت مربا کدو حلوایی | طرز تهیه کمپوت کدو تنبل (8 مرحله)

طرز تهیه کمپوت کدو تنبل

دستور پخت مربا کدو حلوایی | طرز تهیه کمپوت کدو تنبل (8 مرحله)

خیلی از ما کمپوت را دوست داریم و برای این علاقه‌ ای که داریم، سعی کرده‌ ایم که انواع کمپوت های صنعتی یا خانگی را تجربه ای کرده باشیم. از میوه های عادی در  طرز تهیه کمپوت گرفته تا میوه های خاص و کمیاب. بسیاری از بانوان خوش ذوق، علاقه دارند که کمپوت را در داخل آشپزخانه هایشان داشته باشند. از این رو است که تب پخت کمپوت های خانگی در جمع این بانوان کدبانو بسیار داغ شده است. آنها تقریباً از هر چیزی یا مربا می گیرند و یا کمپوت می سازند. یکی از همان کمپوت های عجیب و غریب، موضوع ساده مقاله ما شده است. طرز تهیه کمپوت کدو تنبل، ماجرایی است که می ‌خواهیم در بیانی مختصر به آن بپردازیم. البته با اندکی تغییر این دستور می تواند به عنوان دستور پخت مربا کدو حلوایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طرز تهیه کمپوت کدو تنبل

شاید در نگاه اول طرز تهیه کمپوت کدو تنبل چندان چیز جالبی به نظر نیاید و یا اصولاً قابل درک نباشد که چطور می شود از کدو تنبل یک کمپوت خوشمزه درست کرد؟ آیا اصولا این میوه و طرز تهیه کمپوت کدو تنبل (حالا شاید بتوان با اندکی تخفیف نام میوه بر آن نهاد، چون در نگاه خیلی ها کدو یک محصول جالیزی است) می تواند در شکل و شمایل یک کمپوت خودش را در دل دستورات غذایی آشپزخانه های ایرانی جا بیاندازد؟

  طرز تهیه کمپوت انبه|دستور پخت کمپوت انبه

کدو حلوایی، حلوایی که بعضی‌ ها شیرینی آن را خوب می شناسند

بهتر است قبل از پرداختن به طرز تهیه کدو تنبل اندکی در باب خود کدو حلوایی صحبتی داشته باشیم. کدو حلوایی از آن دست میوه‌ هایی است که اصولا همراه با ذائقه خانواده ها مصرف می شود. غالباً خانواده ‌ای که زیاد کدو حلوایی می‌ خورد، به سراغ غذا های جدید با این میوه نیز می رود. اصولاً اگر کدو حلوایی در مسیر خرید یک خانواده جایی نداشته باشد، خیلی سخت بتواند در ذائقه اهل آن خانه خوش نشین بشود؛ اما اگر همراه با مزه های جذابی که دارد در قالب انواع غذا ها و شیرینی جات و مربا ها و حتی کمپوت ها در ذائقه اهل خانه ای خوش بنشیند، دیگر به این سادگی ها از یاد و علایق آن خانه بیرون نخواهد رفت. خواص کدو حلوایی بسیار زیاد است و می توان به انواع ویتامین ها اشاره نمود که دارا می باشد.

طرز تهیه کمپوت کدو تنبل را با همین نگاهی که در این میوه وجود دارد ادامه می‌ دهیم. یعنی فرض را بر این می‌ گذاریم که شاید اصلاً کدو تنبل در مسیر خرید خانه ای وجود ندارد تا آشنایی با طرز تهیه کمپوت کدو تنبل وجود داشته باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با چند و چون طرز تهیه کمپوت کدو تنبل آشنا شوید.

طرز تهیه کمپوت کدو تنبل، از خرید خوب تا کمپوتی دلنشین

اگر می خواهید کمپوت کدو تنبل خوبی داشته باشید، باید کدو تنبل خوبی خریداری کنید. اصولا به این سادگی ها نمی توان به شکل تصادفی به یک کدو تنبل همه چیز تمام رسید؛ ولی برای کمپوت خوب باید کدو تنبل شما همه چیز تمام باشد. کدو تنبل خوب رنگ زرد و پوستی سفت و سخت و بدون لک دارد. حالا که توانسته ایم یک کدوی حلوایی مناسب تهیه کنیم، همراه می ‌شویم با فوت و فن ها در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل.

طرز تهیه کمپوت کدو تنبل

  1. فکری به حال سفت شدن کدو حلوایی کنیم: کدو حلوایی از ساختار سختی برخوردار است؛ اما بعد از پخته شدن به راحتی نرم می شود و به آسانی از هم می پاشد. خب، این نرم شدن و حالت خمیری گرفتن برای تهیه کردن طیف گسترده ‌ای از غذا ها مناسب است؛ اما به کار طرز تهیه کمپوت کمپوت کدو تنبل نمی آید. برای آنکه برش های کدو حلوایی از استحکام مناسبی برخوردار شوند، آنها را آب آهک می زنند و بعد از آب آهک زدن به مدت پنج ساعت در جایی رهایش می کنند تا حسابی سفت شود.
  2. آب آهک را از کدو ها بشویید: تا زمانیکه کدو ها به مدت مناسب در آب آهک شناور شدند، آنها را آبکش کنید؛ اما نه یک آبکشی معمولی. این آب آهک باید به طور کامل از روی قطعات کدو حلوایی شسته شوند. پس هر قطعه از کدو حلوایی را زیر آب سرد حسابی بشویید تا آب آهک از آن زدوده شود. این یک مرحله مهم در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل می باشد. گاها برای اطمینان از رفع هر گونه آب آهک، چند بار این عملیات شستشو را انجام می دهند. دقت داشته باشید که آب شستشو باید همواره سرد باشد.
      طرز تهیه کمپوت توت فرنگی:2 روش+نکات مهم
  3. کدو ها باید خیس بخورند: در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل، قسمت عمده فرایند در ماجرای آهک زنی تا شستشوی آن می باشد؛ اما در نهایت باید قطعات کدو ها خیس بخورند. پس آنها را به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت در آب سرد قرار دهید. در این بین بهتر است هر چند ساعت آب کدو ها را عوض کنید و در نهایت دوباره تمامی قطعات کدو حلوایی را در زیر آب سرد بشویید.
  4. آب اضافی را بگیرید: در پایان مرحله سوم، تازه شما به قطعات با استحکام مناسب از کدو حلوایی رسیده ‌اید. پس می توانید اقدام به مراحل نهایی در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل داشته باشید. برای این منظور قطعات کدو تنبل باید کاملا خشک شوند. و بهتر است برای خشک شدن از یک پارچه استفاده کنید.
  5. شکر را به نسبت مناسب بردارید: نسبت وزن شکر به میوه در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل فوت کوزه گری آن خواهد بود. نسبت بالای شکر به وزن میوه، کمپوت را به یک ماده غلیظ و بسیار شیرین و دلزده تبدیل می کند و در عوض نسبت کم آن، مزه دلنشینش را از کمپوت می‌ گیرد. غالباً بسته به سطح شیرینی میوه، نسبت وزن شکر را انتخاب می کنند؛ اما اگر به آنچنان مهارتی دست پیدا نکرده اید، در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل بهتر است هم‌ وزن کدو های خشک شده ی مرحله چهار، شکر بردارید.شربت کمپوت کدو تنبل
  6. شربت کمپوت کدو حلوایی باید ساخته شود: برای داشتن شربت کمپوت کدو حلوایی، به چیزی جز آب و شکر در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل نیازمند نیستید. به ازای هر یک کیلو شکر، چهار لیوان آب را به جوش آورید. سپس شکر را بر آب در حال جوش اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملاً در آن حل شود. این زمان در حدود ۲۵ دقیقه به طول خواهد انجامید تا در نهایت شهد نسبتا غلیظ کمپوت خود را بسازید.
  7. شهد و کدو در کنار هم: کدو هایی که از قبل به اندازه کافی ساختار منسجمی پیدا کرده ‌اند و در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل حالا آماده کمپوت شدن هستند را در یک ظرف چیده و شهد غلیظ شده از آب و شکر را به آن بیفزایید. برای رسیدن به یک مزه جذاب در انتهای کار، می ‌توانید از چند برگه چوب دارچین نیز بهره مند شوید. در نهایت محصول به دست آمده را به مدت یک و نیم ساعت همراه با حرارتی بسیار پایین بجوشانید.
  8. چفت و بست محکم برای کمپوت خود بسازید: از مهمترین قسمت ها در طرز تهیه کمپوت کدو تنبل، ایجاد یک فضای کاملاً مهر و موم شده به جهت نگهداری کمپوت می باشد. از این رو کمپوت نهایی را در ظرف هایی با درب ‌های کاملا محکم و مطمئن نگهداری کنید و مراقب باشید که کمپوت شما هوا نکشد. چرا که در صورت هوا کشیدن به راحتی و به سرعت کپک خواهد زد.
  لیست 118 غذای طبع گرم | فهرست جامع غذاهای طبع گرم

اگر قصد تهیه مربا دارید، در دستور پخت مربا کدو حلوایی باز هم این نکته بسیار مهم خواهد بود که هوایی به ظرف حاوی قطعات کدو حلوایی پخته شده سرایت نکند. البته در نمونه های دیگر از طرز تهیه کمپوت کدو تنبل می توان به نوعی بدون استفاده از آهک نیز این کمپوت را تهیه نمود. غالبا دستور خارج از آب آهک بیشتر به جهت دستور پخت مربا کدو حلوایی کارایی دارد و خیلی به کار تهیه کمپوت از کدو حلوایی نمی آید.

No Comments

Post A Comment