نخود، منبع بی‌نظیر پروتئین گیاهی

خواص سویا

نخود، منبع بی‌نظیر پروتئین گیاهی

نخود یکی از حبوبات پرمصرف است که از دیرباز نزد ایرانیان محبوبیت داشته است. در طب سنتی بر خواص این گیاه پیش از سایر حبوبات تاکید شده با این حال مصرف آن کاهش زیادی دارد.

بیشتر انرژی بدن از طریق کربوهیدرات تامین می‌شود و مغز برای عملکرد بهتر به گلوکز موجود در کربوهیدرات نیاز دارد.

کربوهیدرات موجود در نخود به افزایش انرژی کمک می‌کند. نخود منبع خوبی از آهن به شمار می‌رود. ذخیره آهن مشکلاتی همچون کم خونی و خستگی را رفع می‌کند.

علاوه بر این سلامت پوست و مو در گرو جذب آهن کافی قرار دارد. اگر بدن به هر دلیلی با کمبود آهن مواجه شود می‌تواند با خوردن نخود نیاز خود را تامین کند.

نخود منبع بی‌نظیر پروتئین

 

نخود به دلیل داشتن فسفر برای استحکام استخوان و دندان ها مفید واقع می‌شود. وجود فسفر باعث ارتباط بیشتر سلول ها و بهبود حافظه می‌شود. در نوشته های قدیمی نخود به قسمت های سفید، سیاه و وحشی دسته بندی شده است.

نخود را می‌توان به شکل های مختلف در غذاهایی همچون آبگوشت و فلافل به کار برد. بسیاری از پزشکان آب نخود و نوع پخته شده آن را مفیدتر می‌دانند.

  طرز تهیه کاری نخود

در ادامه خواص نخود و موارد مصرف آن به طور کامل بیان شده است.

  • خواص نخود
  • چند استفاده دارویی از نخود
  • خواص آب نخود
  • طرز تهیه کنسرو نخود آبگوشتی
  • کنسرو نخود آبگوشتی لئونارد

خواص نخود

پیشگیری از سرطان:

نخود فیبر فراوانی دارد که از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. این گیاه دارویی حاوی فیتوکمیکال هایی به نام ساپونین است که یک آنتی اکسیدان بوده و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری به عمل می‌آورد. منبع فولات موجود در نخود نیز در ترمیم و پیوند DNA نقشی اساسی دارد.

ماده معدنی سلنیوم که در نخود به وفور یافت می‌شود آنزیم های کبد را تنظیم کرده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می‌کند. سلنیوم با خاصیت ضدالتهابی خود بروز انواع سرطان را متوقف می‌سازد. فیتواستروژن نخود بر گرگرفتگی و علائم یائسگی تاثیر می‌گذارد و سرطان های زنانه را کاهش می‌دهد.

جوان سازی پوست:

نخود از منگنز سرشار است و با کاهش رادیکال های آزاد بدن، چین و چروک های دور چشم را درمان می‌کند. بسیاری از مشاوران پوست استفاده از نخود را در ماسک های گیاهی توصیه می‌کنند.

بهترین ماسک طبیعی برای جوان سازی پوست ترکیب نصف لیوان نخود پخته با 1قاشق غذاخوری زردچوبه است که باید 15دقیقه بر روی پوست بماند؛ سپس با آب سرد شسته شود.

نخود فرنگی

 

ویتامین های معدنی، روی و فولات مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در مقابل اشعه های مضر خورشید و آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند.

نخود با خواص بی‌شمار خود به روشن سازی پوست کمک می‌کند. 2قاشق غذاخوری آرد نخود در ترکیب با 2قاشق ماست ترش، آب لیمو و شیر که به مدت 20 دقیقه بر پوست بماند سپس با آب ولرم شسته شود، پوستی روشن برای فرد ایجاد می‌کند.

منگنز موجود در نخود همچنین تولید انرژی سلول های پوست را بالا برده و با  خواص ضد رادیکال های آزاد خود از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

نخود ماده‌ای به‌نام مولپیدن را در خود جای داده که با از بین بردن سولفیت ها پوست را عاری از سم می‌سازد. نخود همچنین دارای ویتامین B است که آسیب ناشی از آفتاب سوختگی را از بین می‌برد.

برای از بین لکه های پوست مالیدن خمیری نرم از نخود به مدت 10 تا 15 دقیقه مفید است. ترکیب آردنخود، گلاب و شیر همچنین چربی را از پوست می‌زداید.

درمان ریزش مو:

منگنز، پروتئین و روی مواد بااهمیت برای تقویت مو هستند که در نخود وجود دارند و به درمان ریزش مو کمک می‌کنند. 6قاشق غذاخوری آرد نخود در ترکیب با آب و ماساژ آن بر روی پوست سر به مدت 15دقیقه سپس شستن آن با آب گرم به برطرف کردن شوره سر و رفع عفونت ها کمک می‌کند.

بسیاری از افراد از ریزش موی خود به شدت در ناراحتی هستند، این در حالی است که تنها با استفاده از نخود که در همه خانه های یافت می‌شود، می‌توانند این مشکل خود را برطرف کنند.

 

خواص نخودفرنگی خشک

 

سلامت قلب:

تمامی مواد موجود در نخود مانند پتاسیم، فیبر، ویتامین c و B6 در داشتن قلبی سالم موثر هستند. ترکیب نخود با سایر حبوبات منبعی عالی از پروتئین ایجاد می‌کند. فیبر بالای نخود به کاهش کلسترول LDLکمک کرده در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد. پتاسیم زیاد این ماده به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

کلسترول بالا به سکته و حملات قلبی منجر می‌شود. نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول و جلوگیری از حملات قلبی به شمار می‌رود. فولات و منیزیوم نخود همچنین به گردش خون کمک می‌کنند.

ماده مغذی فیبر از تشکیل پلاک در عرق خونی پیشگیری می‌کند که در نخود به وفور یافت می‌شود. تنها چربی موجود در نخود اسیدهای چرب امگا3 هستند که به کاهش التهابات و حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند.

درمان یبوست:

مقدار بالای فیبر از یبوست جلوگیری کرده و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. هضم موثر به بهبود دستگاه گوارش یاری رسانده و عملکرد آن را بهود می‌بخشد.

فیبر موجود در نخود به شکل محلول است از این رو در دستگاه گوارش ترکیبی ژله‌ای ایجاد می‌کند که سرعت حرکت غذا را کم می‌کند؛ در نتیجه مواد به صورت کامل گوارش شده و مواد مغذی به خوبی جذب می‌شوند.

فیبر محلول همچنین باکتری های مفید را افزایش داده و از رشد باکتری های مضر جلوگیری می‌کند که این عامل باعث کاهش برخی بیماری های روده به خصوص سندروم روده تحریک پذیر می‌شود.

حفظ استخوان:

موادی همچون آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین Kکه در نخود فراوان هستند به حفظ ساختار استخوان کمک می‌کنند.

آبگوشت در زمان قدیم جزو خوراک اصلی مردم بوده است. شاید داشتن قدرت بدنی بالا و داشتن استخوان هایی محکم را بتوان نتیجه نخود موجود در آبگوشت دانست.

کنترل قند خون:

شاخص گلوکزی پایین نخود قند خون را کاهش می‌دهد. این شاخص میزان افزایش قند خون پس از سرو غذا را نشان می‌دهد. مصرف خوراکی هایی با شاخص گلوکز پایین در کنترل قند خون تاثیر دارند. فیبر و پروتئین موجود در نخود همچنین در این روند موثر هستند.

فیبر سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش داده و باعث می‌شود که قند خون ناگهانی بالا نرفته و با روندی آهسته افزایش پیدا کند.

مصرف غذاهای دارای پروتئین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کرده و قند خونشان را در محدوده سالم نگه می‌دارد. در یک آزمایش به افراد شرکت کننده در یک وعده 200گرم نخود و در وعده دیگری غلات صبحانه با نان سفید داده شد. افزایش قند خون در اثر مصرف نخود 21 درصد کمتر از مصرف غلات صبحانه بود.

طی این آزمایشات مشخص شد مصرف هفته ای 728 گرم نخود در میزان انسولین کاهش چشمگیری خواهد داشت. کاهش انسولین ناشتا شاخص مهمی برای کنترل قند خون است.

نخودفرنگی در طب سنتی

 

کاهش التهاب:

کولین موجود در نخود به حرکات بهتر ماهیچه ها و حفظ ساختار غشای سلولی کمک می‌کند که در انتقال تکانه های عصبی نقش دارند. در اثر این رویه چربی به خوبی جذب شده و التهابات از بین می‌رود.

مصرف 4وعده نخود در هفته بسیاری از التهابات را از بین می‌برد. ویتامین A، C، B6، فیبر، پروتئین، منیزیم، سلنیوم و آهن که در نخود یافت می‌شوند همگی خاصیت ضدالتهابی دارند.

کاهش وزن:

فیبر و پروتئین نخود به کنترل اشتها کمک می‌کند. این دو ماده بایکدیگر سبب جلوگیری از اشتها می‌شوند. احساس سیری در طول روز به طور ناخودآگاه دریافت کالری را کم کرده و وعده های غذایی را کاهش می‌دهد.

چند سال قبل تحقیقی روی چند خانم درمورد مقایسه میزان اشتها و کالری انجام شد. در این تحقیق  پیش از غذا به آن ها مقدار 200 گرم نخود و قبل از وعده غذایی دیگر دو برش نان سفید داده شد؛ این افراد پس از خوردن نخود تمایل کمی به دریافت وعده غذای اصلی نداشتند.

در تحقیقی دیگر به افراد به طور هفتگی 104 گرم نخود داده شد؛ این مقدار به طور کلی اشتهای آن ها را کاهش داد.

خواص نخود فرنگی در بارداری

نخود یکی از خوراکی های خوب زمان بارداری به شمار می‌رود که از افزایش وزن مادر جلوگیری کرده و تمام موادمغذی را برای افزایش سطح انرژی تامین می‌کند. فیبر موجود در نخود حرکات روده مادر را بهبود بخشیده و از یبوست پیشگیری می‌کند.

فولات موجود در نخود از ابتلای جنین  از بیماری شکاف مادرزادی مهره ها در دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

یکی از مزیت های دیگر نخود برای نوزاد، پیشگیری از نقایص لوله عصبی و کم وزن بودن نوزاد هنگام تولد است. پروتئین و کلسیم موجود در نخود نیز به رشد نوزاد کمک می‌کنند.

  سوپ نخودفرنگی

گیاهخواری:

نخود به دلیل داشتن پروتئین فراوان برای افراد گیاهخوار گزینه‌ای بسیار خوب به شمار می‌آید. هر 28گرم نخود 3گرم پروتئین دارد که این مقدار با خوراکی هایی مانند لوبیا سفید و عدس برابری می‌کند.

پروتئین نخود حس سیری برای فرد ایجاد کرده و وزن او را کنترل می‌کند. حفظ قدرت عضلات و سلامت استخوان این افراد با پروتئین موجود در نخود تامین می‌شود.

طبق گفته برخی محققان کیفیت پروتئین نخود بسیار بالا است به دلیل اینکه این ماده اسیدهای آمینه ضروری را به جز متیونین دارد. برای جذب همه پروتئین ها می‌توان در کنار نخود غلات نیز در رژیم غذایی این افراد گنجاند.

افراد گیاه خوار به دلیل حذف گوشت از وعده های غذایی خود ممکن است دچار بسیاری از بیماری و ضعف های بدنی شوند. این اشخاص باید در رژیم غذایی خود موادی همچون نخود که سرشار از پروتئین باکیفیت هستند را بگنجانند.

چند استفاده دارویی از نخود

  1. روغن نخود را می‌توان شب ها به سر مالید و صبح شست تا مو تقویت شود. این روغن سردرد را نیز درمان می‌کند. روغن نخود اگر به زیر شکم مالیده شود، راه حلی برای قوای جنسی به شمار می‌رود.
  2. افراد گرم مزاج می‌توانند نخود و سکنجبین را باهم بخورند تا از نفخ شکم جلوگیری کنند.
  3. خمیر نخود برای درمان زخم های چرکین موثر واقع می‌شود.

چند استفاده دارویی از نخود

 

خواص آب نخود

خوردن آب نخود با کمی نمک به درد سینه، زخم ریه، گرفتگی عضلات و ادرار مکرر کمک می‌کند. آب نخود برای تسکین درد دندان و کاستن ورم لثه نیز کاربرد دارد.

طبق یافته ها نخود اسید اوریک را دفع کرده و اثر کلرور دارد که ضدعفونی کننده مجاری ادراری است و از تکرر ادرار جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه کنسرو نخود آبگوشتی

کنسرو نخود یک مکمل غذایی جایگزین با گوشت یا قارچ است که در خوراکی هایی مانند شامی، فلافل، آبگوشت، آش رشته و سالاد استفاده می‌شود.

در هر 100 گرم نخود مقدار 364 کالری، 6گرم چربی، 61گرم کربوهیدرات، 17 گرم فیبر و 19 گرم پروتئین نهفته است. برای تهیه کنسرو باید مراحل زیر را اجرا کرد:

  • نخود را از شب قبل خیس و صاف نموده و با پیاز داغ مخلوط کرد
  • این ترکیب را با نمک، فلفل، زردچوبه و 4لیوان آب تفت داد
  • در انتها پس از پخت نخود، نصف استکان آب سرد ترکیب شده با آرد به نخود اضافه می‌شود
  • پس از یک حرارت کوتاه کنسرو آماده است که با آبغوره یا سرکه طعمی بی‌نظیر پیدا می‌کند
  8 خاصیت استثنایی عدس برای سلامتی+مراحل فرآیند کنسرو عدس

کنسرو نخود آبگوشتی لئونارد

این کنسرو شامل نخود آبگوشتی، نمک، ادویه و آب است که در قوطی 400 گرمی جای داده می‌شود. کنسرو نخود آبگوشتی لئونارد باید مانند تمامی کنسروها پیش از استفاده به مدت 30دقیقه جوشانده شود.

این کنسرو 18 ماه انقضا دارد و لازم است در فضای خشک و خنک نگهداری شود. پس از بازشدن کنسرو باید محتوبات آن برای حفظ کیفیت در ظروف شیشه ای و در یخچال نگهداری شوند.

کنسروهای لئونارد با ضمانت کیفیت و در فروشگاه های معتبر توزیع می‌شوند. نشان استاندارد و رضایت مشتریان از نقاط قوت این محصولات است.

تمامی خواصی که در نخود وجود دارد، در کنسرو آن نیز یافت می‌شود. کنسرو لئونارد با اضافه کردن مواد نگهدارنده، ویتامین ها را از بین نمی‌برد.

کنسرو نخود آبگوشتی لئونارد

نخود یکی از مهم و با ارزش ترین حبوبات است که امروزه مصرف پایینی دارد. نخود از بروز سرطان، یبوست، ریزش مو و بیماری نوزادان جلوگیری کرده و به سلامت استخوان، قلب و در مان ریزش مو کمک می‌کند.

یکی از راه های استفاده از نخود به شکل کنسروی است که تمامی خواص آن را حفظ کرده و آماده سازی را در شرایط آسان قرار می‌دهد.

نخود در ترکیب با آب خواص بی‌شماری برای جلوگیری از تکرر ادرار و عفونت مجاری ادراری دارد. کنسرو نخود آبگوشتی لئونارد یکی از معتبرترین کنسروها است که در فروشگاه های معتبر یافت می‌شود.

نخود منبع بی‌نظیر پروتئین گیاهی

پروتئین‌ها جزء مواد مغذی هستند که بدن انسان به آن نیاز مبرم دارد و باید به‌واسطه خوردن مواد غذایی مختلف جذب بدن شود. پروتئین در انواع گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و برخی سبزیجات وجود دارد و هرکدام از این مواد غذایی می‌توانند در تأمین پروتئین بدن نقش مؤثری داشته باشند. برخی از مواد غذایی مانند گوشت، پروتئین بدن را تأمین می‌کنند اما در اثر مصرف زیاد این امکان وجود دارد که عوارض دیگری، ازجمله افزایش چربی بدن را به همراه داشته باشند. علاوه بر این ممکن است برخی از افراد به دلیل ناراحتی معده نتوانند از حبوبات برای تأمین پروتئین بدن استفاده کنند، لذا استفاده از پروتئین‌های گیاهی می‌تواند جزء کم‌خطرترین نوع تغذیه برای تأمین پروتئین بدن باشد. نخودفرنگی یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی بوده و فواید بسیار زیادی برای سلامت جسمانی دارد. نخودفرنگی را می‌توان در انواع غذاها استفاده کرد تا علاوه بر خوش‌طعم کردن غذا به ارزش غذایی آن بیفزاید. لازم به ذکر است که نخودفرنگی در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و همواره به خواص آن اشاره شده است. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی ارزش غذایی نخودفرنگی، کنسرو نخودفرنگی و خواص نخودفرنگی خشک بپردازیم و موارد استفاده این گیاه مغذی را در انواع غذاها بیان کنیم. سرفصل‌هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شده است عبارت است از :

  • نخودفرنگی در طب سنتی
  • نخودفرنگی در چه غذاهایی استفاده می‌شود
  • خواص نخودفرنگی خشک

نخودفرنگی در چه غذاهایی استفاده می‌شود

خواص نخودفرنگی در طب سنتی

نخودفرنگی گیاهی است که ازلحاظ ظاهری شبیه به نخود بوده و بوته آن شبیه به باقالا است. نخودفرنگی در طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است. مواد موجود در نخودفرنگی شامل پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین‌های A،C و K است. نخودفرنگی سرشار از پروتئین بوده و می‌توان این ماده غذایی را به‌صورت خام یا پخته استفاده کرد. این گیاه بیشتر در شمال کشور و استان لرستان و تهران کاشته می‌شود. ازنظر طب سنتی نخودفرنگی ازجمله مواد غذایی است که می‌تواند در کنترل قند خون نقش به سزایی داشته باشد و از انواع سرطان‌ها جلوگیری کند. از طرفی این گیاه مغذی کاهش‌دهنده میزان کلسترول و فشارخون است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. لازم به ذکر است که نخودفرنگی در طب سنتی جزء غذاهای افزایش‌دهنده شیر مادر به شمار می‌رود و به مادرانی که دارای نوزاد هستند به‌شدت توصیه می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده نخودفرنگی می‌تواند کنترل‌کننده عفونت باشد و در آقایان از سرطان پروستات جلوگیری می‌نماید. مصرف منظم نخودفرنگی می‌تواند مانع از پوکی استخوان شود و برای درمان کم‌خونی نیز مفید است. خوردن آب نخودفرنگی در طب سنتی توصیه شده است و به فرد کمک می‌کند تا کاهش وزن داشته باشد. لازم به ذکر است که نخودفرنگی را می‌توان به مدت یک شب در سرکه خواباند و صبح ناشتا میل کرد و تا چند ساعت چیز دیگری خورده نشود. پس از چند روز تکرار مطمئن باشید که انگل معده از بین می‌رود. شایان‌ذکر است که آب نخودفرنگی خاصیت ضد سودایی داشته و مصرف آن سبب تقویت دندان‌ها می‌شود.تذکراتی در طب سنتی در مورد مصرف نخودفرنگی داده شده است که باید به آن توجه شود. مردانی که دچار مشکل باروری هستند نباید به میزان زیاد از نخودفرنگی استفاده کنند. همچنین کسانی که از داروهای ضد انعقادی خوراکی استفاده می‌کنند نباید نخودفرنگی مصرف کنند. در نظر داشته باشید که مصرف نخودفرنگی برای افرادی که اوریک‌اسید بالا دارند اصلاً توصیه نمی‌شود.

مصرف منظم نخودفرنگی می‌تواند مانع از پوکی استخوان شود و برای درمان کم‌خونی نیز مفید است. خوردن آب نخودفرنگی در طب سنتی توصیه شده است و به فرد کمک می‌کند تا کاهش وزن داشته باشد.

نخودفرنگی در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

نخودفرنگی جزء مواد غذایی است که می‌توان آن را هم در برنج، هم در خورشت و هم در انواع سالاد و پیش‌غذا استفاده کرد. نخودفرنگی جزء لاینفک سالاد الویه است که علاوه بر زیباتر کردن شکل ظاهری سالاد طعمی لذیذ نیز به آن می‌دهد. نخودفرنگی را می‌توان به انواع سالادها اضافه کرد تا هم از ارزش تغذیه‌ای آن استفاده کرد و هم از طمع خوب آن لذت برد. یکی از غذاهایی که با نخودفرنگی پخته می‌شود شوید پلو با نخودفرنگی است. این غذا همانند شوید پلو با باقالا پخته می‌شود و تنها تفاوت آن این است که به‌جای باقالا از نخودفرنگی استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا نخودفرنگی­ها را با کمی آب و نمک بپزید. بعد از اینکه برنج را آبکش کرده‌اید شوید خشک و نخودفرنگی­های پخته شده را به آن اضافه کنید. این برنج سبز که اغلب با گوشت‌های قلقلی کوچک سرو می‌شود منبع غنی پروتئین خواهد بود. دیگر غذایی که از نخودفرنگی در آن استفاده می‌شود نوعی سالاد ماکارونی است. این غذا مخلوطی از پاستا، نخودفرنگی، مرغ و هویج است که می‌توان آن را به‌عنوان پیش‌غذا یا یک وعده شام مورد استفاده قرار داد.

سالاد نخودفرنگی

خورشت نخودفرنگی شاید جزء معروف‌ترین غذاهایی باشد که با این ماده مغذی تهیه می‌شود. این خورشت ترکیبی از نخودفرنگی و گوشت به همراه پیاز و هویج و سیب‌زمینی است. این خورشت به‌واسطه داشتن پروتئین گوشتی و گیاهی یکی از غذاهای مقوی و غنی از پروتئین به‌حساب می‌آید. از نخودفرنگی در پلوهای مخلوط و رنگی نیز استفاده می‌شود که طرز تهیه آن‌ها شبیه به استامبولی پلو است. به‌طور مثال طرز تهیه یکی از این پلوها به این شکل است. ابتدا نخودفرنگی در آب و مقداری نمک پخته می‌شود سپس با پیاز و هویج و فلفل دلمه‌ای که در حال تفت داده شدن است مخلوط می‌شود. سپس به این مواد تکه­های مرغ پخته‌شده اضافه می‌شود و کمی دیگر تفت داده می‌شود. حال این مواد را به برنج آبکش شده اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه باید دم بکشد. این غذا به‌عنوان نوعی استامبولی نخودفرنگی نیز شناخته می‌شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

البته دایره غذاهایی که با نخودفرنگی حاضر می‌شود به همین مقدار محدود نمی‌شود و غذاهای دیگری مانند پوره نخودفرنگی و سوپ خامه‌ای نخودفرنگی نیز جزء غذاهایی است که ماهیت اصلی آن را نخودفرنگی تشکیل می‌دهد. پراتای نخودفرنگی نوعی نان هندی است که از ترکیب نخودفرنگی و آرد مهیا می‌شود. فلافل و کوکو  نخودفرنگی نیز از دیگر غذاهایی است که می‌توان آن‌ها را در وعده‌های شام یا نهار به‌عنوان غذای اصلی میل کرد.

خواص نخودفرنگی خشک

نخودفرنگی خشک دارای خواص متعددی بوده و می‌تواند برای استحکام و سلامت استخوان‌ها بسیار مفید واقع شود. از دیگر خواص نخودفرنگی خشک پیشگیری از سرطان است، در ضمن این ماده مغزی در رفع خستگی بدن بسیار تأثیرگذار است. نخودفرنگی خشک منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B بوده که تأثیر مثبتی بر سوخت‌وساز بدن دارد، علاوه بر این می‌تواند در تقویت موها نیز بسیار تأثیرگذار باشد. باید یادآور شد که علاوه بر خواص ذکرشده، نخودفرنگی خشک در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است. زیرا مقدار فیبر نخودفرنگی بالا بوده و مقدار زیادی از این فیبر، فیبر نامحلول است که ‌سرعت گوارش و هضم غذا را در روده افزایش می­دهد. مقدار یک فنجان نخودفرنگی تقریباً معادل 14 گرم فیبر در خود دارد. از دیگر خواص نخودفرنگی خشک تنظیم قند خون است. وجود فیبر و پروتئین این ماده مغذی سبب می‌شود که قند خون در حالت نرمال بماند.

نخودفرنگی خشک حاوی ویتامین K است که مصرف منظم آن می‌تواند از اختلالات روانی جلوگیری کند و احتمال دچار شدن به بیماری آلزایمر را به حداقل برساند. از طرفی به علت وجود ویتامین C و پروتئین به سلامت پوست کمک می‌کند و مانع از پیری زودرس می‌شود. علت پیری زودرس از تأثیر رادیکال‌های آزاد است و کمبود کلاژن نیز مزید علت می‌شود. ویتامین  C علاوه بر اینکه اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، تولید کلاژن در درون لایه پوست را افزایش داده و از این راه مانع از ایجاد چین‌وچروک بر روی پوست می‌شود. از دیگر خواص نخودفرنگی خشک پیشگیری از کم‌خونی است. این امر به دلیل وجود فولات و آهن در نخودفرنگی است. به‌وسیله آهن تولید گلبول قرمز خون بیشتر شده و عملکرد آن بهبود داده می‌شود.

مقدار یک فنجان نخودفرنگی تقریباً معادل 14 گرم فیبر در خود دارد، همچنین نخودفرنگی خشک منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B بوده که تأثیر مثبتی بر سوخت‌وساز بدن دارد. از دیگر خواص نخودفرنگی خشک تنظیم قند خون بدن است زیرا وجود فیبر و پروتئین این ماده مغذی سبب می‌شود که قند خون در حالت نرمال بماند.

درمجموع نخودفرنگی جزء غذاهایی به شمار می‌رود که سرشار از پروتئین گیاهی بوده و خواص مغذی بسیار مفیدی دارد. نخودفرنگی در طب سنتی به‌عنوان غذایی برای کنترل قند خون و فشارخون توصیه شده و همچنین می‌تواند در کنترل عفونت نیز مؤثر باشد. نخودفرنگی را می‌توان در انواع غذاها استفاده کرد و به‌عنوان غذای اصلی یا میان وعده میل کرد. نخود پلو، سالاد ماکارونی با نخودفرنگی، الویه با نخودفرنگی، سوپ نخودفرنگی و خامه، کوکو و فلافل نخودفرنگی ازجمله غذاهایی هستند که می‌توان با نخودفرنگی حاضر کرد. حتی با نخودفرنگی می‌توان نوعی نان به نام پراتای حاضر کرد که نوعی نان هندی است. نخودفرنگی خشک نیز دارای خاصیت‌های بسیار زیاد بوده که ازجمله آن می‌توان به جلوگیری از آلزایمر اشاره کرد. شایان‌ذکر است که استفاده منظم از نخودفرنگی مانع از پیری زودرس می‌شود.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.