چرا رب گوجه تلخ می‌شود؟

چرا رب گوجه تلخ می‌شود

چرا رب گوجه تلخ می‌شود؟

گوجه فرنگی را به دو صورت محلی و گلخانه‌ای به دست می‌آورند؛ که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. معمولاً به ازای هر 100کیلوگرم گوجه فرنگی معادل 10 تا 15کیلوگرم رب به دست می‌آید.

گوجه محلی رب کمتری می‌دهد اما کیفیت بالاتری دارد. رب گوجه محلی دیرتر کپک می‌زند و مدت زمان بیشتری بدون فاسد شدن باقی خواهد ماند. رب گلخانه‌ای قیمت بالاتری دارد و رب بیشتری را ایجاد می‌کند.

گوجه های بیضی شکل گوشت و آب بیشتری دارند. گوجه باید کاملاً رسیده باشد تا به رب طعمی دلپذیر بدهد. گوجه های زرد و کپک زده سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. نمک از کپک زدن رب گوجه جلوگیری می‌کند و روغن طعم گوجه را حفظ می‌کند.

بهترین شکل فرآوری رب گوجه استفاده از توری های ریز و ظروف روحی است. برخی ظرف ها علت تلخی رب گوجه هستند. رب گوجه ابتدا در آمریکا شناخته شد. این ماده غذایی پیش از رسیدن دارای سمی به‌نام سولانین است که سلامتی را به خطر می‌اندازد.

لیکوپن موجود در گوجه پس از حرارت دیدن بهتر جذب بدن می‌شود. گوجه فرنگی مناسب رب، دارای پوست نازک، رنگ قرمز تند، فاقد هسته، رسیده و دارای مواد جامد بسیار است. برای تهیه رب گوجه فرنگی باید به نکاتی توجه کرد تا از تلخی آن جلوگیری شود که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

  • خواص گوجه فرنگی
  • طرز تهیه رب گوجه خانگی
  • علت تلخ شدن رب گوجه خانگی
  • نکات مهم در رابطه با رب گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

مبارزه با سرطان:

گوجه به دلیل داشتن رنگ قرمز دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان است. تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد افرادی که به طور روزانه گوجه مصرف می‌کنند کمتر دچار سرطان پوست خواهند شد.

گوجه همچنین در پیشگیری از سرطان معده تاثیر دارد. گوجه فرنگی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و حتی رشد آن ها را به صورت کامل متوقف می‌سازد.

رب گوجه و سرطان

جلوگیری از آفتاب سوختگی:

نتایج مطالعاتی در گذشته نشان داده است که مصرف بیشتر گوجه فرنگی آفتاب سوختگی را کم می‌کند و کاروتنویید موجود در آن پوست بدن را در مقابل تابش اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

علاوه بر آن لیکوپن از قویترین آنتی اکسیدان‌های شناخته شده در گوجه فرنگی است که اثرات آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه آزمایشات مشخص کرده است که لیکوپن طبیعی به مراتب قویتر از مکمل شیمیایی آن است.

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان یک ضدآفتاب قوی به شمار می‌رود.

آفتاب ممکن است پوست را لکه دار کند یا سرطان برای فرد به وجود آورد. می‌توان در کنار انواع ضدآفتاب از خوراکی های همچون گوجه فرنگی استفاده کرد تا این عوارض کاهش یابد.

پیشگیری از بیماری های قلبی:

گوجه فرنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فلانوئیدی مانند زآگزانتین و لیکوپن از بدن در مقابل رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از افزایش کلسترول خون جلوگیری می‌کند که باعث کاهش امراض قلبی می‌شود.

زیبایی پوست:

این گیاه ارزشمند به پوست شادابی را هدیه می‌کند. قراردادن مستقیم گوجه فرنگی بر روی پوست ویتامین سی مورد نیاز را تامین کرده و پوست را برق می‌اندازد.

همچنین این ماده به دلیل داشتن ویتامین آ با آکنه مبارزه می‌کند. استفاده از گوجه فرنگی برای رفع خشکی پوست نیز کاربرد دارد.

رب گوجه و زیبایی و تناسب اندام

کاهش وزن:

این ماده غذایی سرشار از ویتامین های A، C، B3، B6،E و kاست که برای جلوگیری از خستگی مورد نیاز هستند.

گوجه به دلیل داشتن آب زیاد و قند کم میزان کالری رسانی به بدن را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده گیاهی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند که خود عامل خوبی برای کاهش وزن است.

ترک سیگار:

کسانی‌ که بیش از ۳ وعده از میوه و گوجه می‌خورند به مراتب مشکلات کمتر ریوی و همینطور روند آهسته تری در کاهش عملکرد ریوی دارند. دانشمندان این اثر را همینطور در مورد آب گوجه فرنگی‌ و سایر میوه‌ها نیز بررسی‌ کردند ولی‌ هیچ کدام به اندازه مصرف گوجه فرنگی تاثیر قوی نداشته است.

این یافته‌ها نشان دهنده این موضوع می‌تواند به دلیل ترکیبات خاصی باشد که در داخل گوجه فرنگی وجود دارد که به ترمیم شدن ریه و دستگاه تنفسی در افراد سیگاری کمک زیاد می‌کند.

ریه های فردی که سیگار را ترک می‌کند بسیار حساس و آسیب دیده است. این شخص می‌تواند رب گوجه فرنگی را در وعده های غذایی خود بگنجاند یا گوجه را به تنهایی مصرف کند.

تقویت بینایی:

گوجه فرنگی با داشتن ویتامین A و C به قدرت بینایی کمک کرده و از شب کوری جلوگیری می‌کند.

این گیاه همچنین با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی، زآگزانتین، لوتئین و لیکوپن با آسیب های ناشی از نور و آب مروارید مبارزه می‌کند.

خواص رب گوجه فرنگی

جلوگیری از لخته شدن خون:

محققان ثابت کرده‌اند افرادی که در روز از گوجه فرنگی استفاده می‌کنند کمتر به مرض ترومپوز دچار می‌شوند. دانشمندان در گوجه فرنگی ماده ای را یافته‌اند که می‌تواند عملکرد آسپرین را شبیه سازی کند.

این ماده گردش خون را به حالت عادی بازگردانده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

تقویت مو:

خاصیت اسیدیته این میوه سطح PH را تنظیم می‌کند از این رو مو دارای درخشش می‌شود و شوره کمتری خواهد زد.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

رب گوجه فرنگی را می‌توان در پایان تابستان که گوجه ها کاملاً رسیده هستند تهیه کرد. رب خانگی سالم و مطمئن است و دارای مواد نگهدارنده نیست.

رب گوجه فرنگی در بسیاری از غذاهای ایرانی و فرنگی همچون لازانیا، ماکارانی، خورشت قیمه، مرغ، لوبیا پلو، آبگوشت و سوپ استفاده می‌شود. رب گوجه در تهیه غذایی خوش رنگ و خوشمزه تاثیر دارد.

برای تهیه رب ابتدا گوجه را به دو نیم کرده و در دیگ قرار می‌دهند؛ سپس سطح رویی گوجه ها را با آب پر می‌کنند و به آن حرارت می‌دهند تا جوش بیاید. گوجه باید در حدی جوشانده شود که پوست رویی آن جدا گردد.

گوجه های حرارت دیده را از توری سیمی رد کرده تا پوست و دانه آن جدا شوند و ماده‌ای یک دست حاصل گردد. در صورت استفاده از چلو صافی به جای توری، رب گوجه فرنگی ترش می‌شود و به سرعت کپک می‌زند؛ از این رو باید از لوازم به درستی استفاده کرد.

آب گوجه فرنگی باید آنقدر حرارت ببیند تا کاملاً غلیظ شود. پس از رسیدن به این مرحله نمک اضافه می‌شود تا رب گوجه فرنگی دچار فساد نشود.

رب گوجه فرنگی مایع مانند، زود کپک می‌زند و سفت بودن آن طعم رب را به دلیل حرارت زیاد تغییر می‌دهد. ماده رب باید کاملا به اندازه جوشانده شود. راه تشخیص آماده شدن رب این است که در صورت کشیدن صافی به ته دیگ، خطوطی ایجاد شود که سریع پر نمی‌شوند.

برای خوش رنگ شدن رب از روغن استفاده می‌شود. روغن را پس از غلیظ شدن رب اضافه می‌کنند. پس از سرد شدن می‌توان رب را بسته بندی کرد. برای نگهداری از رب گوجه فرنگی خانگی راه های مختلفی وجود دارد:

  1. ریختن آن در بطری های پلاستیکی پس از سرد شدن که باید فشرده شده و تمام حجم بطری را پر کند. برای ماندگاری رب باید به آن کمی روغن اضافه کرد. روغن از نفوذ هوا و فساد رب گوجه فرنگی جلوگیری می‌کند. مهم ترین نکته برای جلوگیری از خراب شدن رب، بستن صحیح درب آن است.
  2. قراردادن رب گوجه فرنگی در کیسه فریزری و گرفتن هوای داخل کیسه که کاربردی روزانه و مقطعی دارد.
  3. پرکردن رب گوجه فرنگی در شیشه های تمیز و خشک که دربی محکم دارند. این شیشه ها باید در یخچال نگهداری شوند.
  4. در این روش باید رب را در شیشه به صورتی پر کرد که فضای خالی ایجاد نشود؛ سپس درب آن را نه خیلی سفت و نه خیلی آرام بست و در قابلمه ای پر آب قرار داد. در هنگام روشن کردن گاز و جوشیدن 20 دقیقه ای آب قابلمه، باید درب این شیشه چرخانده شود تا هوای آن کاملا خروج پیدا کند. پس از طی این مرحله و سردشد شدن رب می‌توان آن را در کابینت نگهداری کرد اما پس از بازشدن درب رب گوجه فرنگی، قرار دادن آن در یخچال ضروری است.

نحوه درست کردن رب خانگی

علت تلخ شدن رب گوجه خانگی

‌علت تلخی رب گوجه می‌تواند استفاده از چلوصافی باشد. هنگام جوشیدن گوجه ها باید پوست و هسته های آن به خوبی با توری گرفته شود. در صورت انجام ندادن صحیح مراحل پخت، رب تلخ یا ترش می‌شود و به سرعت کپک می‌زند. رب گوجه باید به اندازه حرارت ببیند تا طعمی دلپذیر پیدا کند.

گوجه فرنگی های نارس نیز بر تلخ شدن طعم گوجه تاثیر دارند. اگر در هنگام پخت، روغن نامرغوب اضافه گردد رب گوجه فرنگی را تلخ می‌سازد. برای تهیه رب گوجه فرنگی باید از روغن زیتون استفاده کرد و در هنگام پخت به رب، سیر تازه اضافه نکرد. استفاده از قابلمه های قابل زنگ زدن نیز طعم رب را تغییر می‌دهند.

برای تهیه رب گوجه خانگی باید به جنس قابلمه توجه کرد. برخی ظروف به مواد غذایی طعمی شبیه آهن و تلخی می‌دهند. قابلمه ناماناسب را می‌توان بزرگ ترین علت تلخی رب گوجه دانست.

نکات مهم در رابطه با رب گوجه فرنگی

  • رب گوجه فرنگی باید کاملاً یکدست باشد. برای تست رب می‌توان مقدار از آن را در ظرفی قرار داد و با ته لیوان لایه ای نازک از رب را ایجاد کرد. در این لایه نباید هیچ هسته یا پوستی دیده شود. رنگ رب نیز باید در تمامی نقاط یکسان باشد.
  • برخی افراد برای داشتن ربی خوش رنگ، آب گوجه فرنگی را دور می‌ریزند این در حالی است که تمام املاح معدنی در آب اولیه پخت جمع می‌شود و با دور ریختن این آب تمامی املاح و ویتامین های آن از دست می‌رود.
  • برای قرمز شدن رب می‌توان آن را در ظرفی استیل جوشاند.

نکات مهم در رابطه با رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی یکی از طعم دهنده های مهم است که به صورت خانگی و کارخانه ای تهیه می‌شود. گوجه فرنگی خواص بی شماری همچون جلوگیری از سرطان، لخته شدن خون، آب مروارید، اضافه وزن، آفتاب سوختگی و بیماری قلبی دارد که در رب آن نیز نهفته است.

گاهی رب گوجه فرنگی که در منزل تهیه می‌شود مزه تلخی به خود می‌گیرد. علت تلخی رب گوجه می‌تواند استفاده از قابلمه نامناسب، اضافه کردن روغن نابجا و شیوه پخت اشتباه باشد. رب گوجه فرنگی خانگی را باید پس از پخت در ظرف های شیشه‌ای قرار داد و از بازگذاشتن درب آن ها جلوگیری کرد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.