طرز تهیه کمپوت شلیل: چطور کمپوت شلیل خوشمزه داشته باشیم؟

طرز تهیه کمپوت شلیل

طرز تهیه کمپوت شلیل: چطور کمپوت شلیل خوشمزه داشته باشیم؟

وقتی صحبت از کمپوت می شود، خیلی ها ذهنشان قوطی های فلزی در بسته کارخانجات را تداعی می کند. قوطی هایی که غالبا به هنگام عیادت از بیماران در بیمارستان ها خریداری می‌ شود. از این باب است که کمپوت در ته ذهن خیلی از ما جایگاهی نوستالژیک دارد. جایگاهی که ناخودآگاه خاطرات تلخ و شیرینی را در ته یادمان تداعی می ‌کنند؛ اما کمپوت ها همیشه قرار نیست در قوطی های فلزی و در دست کارخانجات تولید شوند. گاهی می شود این میان وعده جذاب را خانگی کرد. فارغ از ملاقات بیماران، در یک جمع شاد خانوادگی می ‌شود به جای داشتن انواع خوردنی ها و یا تنقلات گاهاً صنعتی و مضر، یک کمپوت خوشمزه خانگی را تجربه کرد. خوبی ماجرا در روش تهیه کمپوت خانگی در انتخاب متنوع از میوه ها می باشد. میوه هایی که شاید هرگز در یک محصول صنعتی، شکل و شمایل کمپوت شده ی آن را پیدا نکنید. در این مقاله همراه با ما باشید تا با طرز تهیه کمپوت شلیل آشنا شوید.

طرز تهیه کمپوت شلیل

مقدمات در ساخت کمپوت خانگی

شاید قبل از آنکه به چگونگی ساخت یک کمپوت خانگی آن هم از نوع شلیل آن بپردازیم، بد نباشد که اندکی از مقدمات این فن در شرایط خانگی آن صحبتی داشته باشیم. به هر حال طرز تهیه کمپوت شلیل نیز به مانند هر کمپوت دیگری از یکسری قواعد و نکات خاص آشپزی تبعیت می‌ کند. نکاتی که رعایت آنها می تواند در طرز تهیه کمپوت شلیل خیلی به کارتان بیاید.خواص موجود شلیل به شما کمک بسزایی در جلوگیری از بیماریها می کند مصرف این میوه را مانند دیگر میوه های دیگر جدی بگیرید

  طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا + 5 نکته شفاف و خوشمزه شدن

در نظر داشته باشید که اگر شرایط درست در طرز تهیه کمپوت شلیل و یا هر میوه ی دیگری را به درستی رعایت کنید، می ‌توانید انتظار ماندگاری چند ماهه و حتی چند ساله را از کمپوت خود داشته باشید. برای داشتن یک کمپوت خوب باید از میوه های خوب شروع کنید. میوه ها نباید کهنه، له شده و یا نارس باشند. بلکه باید کاملاً سالم، مرغوب و رسیده باشند. از طرفی میوه ها باید خوب شسته شوند و خوب خشک شوند. از طرفی دیگر، در ظرف های نگهداری کمپوت بهتر است از انواع شیشه ای با درب های فلزی استریل شده بهره گیری شود. در هنگام پر نمودن ظرف ها از کمپوت ها، باید این نکته در نظر باشد که هوایی در ظرف نماند و درب به گونه ای محکم باشد که هیچگونه هوایی به داخل فضای ظرف کشیده نشود.

میوه شلیل

یکی از مهمترین نکات در تهیه کمپوت ها، رعایت اصل زمان پخت می باشد. به هر حال شما نمی توانید تمام میوه ها را به یک اندازه در مسیر پخت قرار دهید. مثلاً کمپوت توت فرنگی را نمی شود به اندازه ی سیب پخت. این موضوع از نرمی تا سفتی نوع میوه تعیین می شود و غالباً برای این منظور میوه ها را در دسته بندی های کلی از لحاظ نرمی تا سفری قرار می ‌دهند. میوه ‌هایی مانند توت فرنگی، فقط نیاز به ۵ دقیقه ماندن در آب جوش دارند و میوه ‌هایی مانند سیب و گلابی می ‌توانند فراتر از ۲۰ دقیقه مدت زمان پختشان به طول انجامد؛ اما در تهیه طرز تهیه کمپوت شلیل این عدد را برای ۱۵ دقیقه در نظر می‌ گیریم. چرا که شلیل از جمله میوه ‌های پوست نازک؛ اما با ساختاری منسجم است و اندکی می تواند در ردیف میوه های سفت قرار گیرد.

  طرز تهیه کمپوت سیب و خواص آن

از دیگر نکاتی که می ‌توانید در داشتن یک کمپوت خانگی خوب در نظر داشته باشید، رعایت در اندازه میوه ها برای فرآیند پخت می باشد. میوه های بزرگ را غالباً تکه تکه می کنند؛ اما برای میوه های کوچک این موضوع منطقی به نظر نمی رسد. از طرفی برخی از میوه ‌ها با هر گونه برش در مسیر پخت از هم می پاشند که در نهایت محصول شما را بیشتر شبیه به مربا خواهد کرد تا کمپوت. میوه هایی مانند توت فرنگی تا گیلاس و زردآلو را هر اندازه که درشت باشند، اصولاً برش نمی زنند تا در مسیر پخت از هم نپاشند.

کمپوت شلیل

اما برای طرز تهیه کمپوت شلیل می توانید این میوه را در اندازه های درشت برش بدهید. مثلاً در هنگام هسته گیری آن را به دو نیمه قسمت کنید. هسته گرفتن در فرایند کمپوت سازی چندان رایج نیست و غالباً میوه های کوچک و حتی بزرگتر را با همراهی هسته هایشان در فرایند کمپوت سازی وارد می کنند؛ اما در طرز تهیه کمپوت شلیل و میوه هایی شبیه به آن که میوه از یک هسته درشت بهره می ‌برد؛ نگه داشتن هسته در دل میوه چندان منطقی به نظر نمی ‌رسد و غالباً این هسته ها را خارج می ‌سازند.

طرز تهیه کمپوت شلیل برای داشتن یک کمپوت شلیل خوشمزه

کمپوت شلیل

حالا که اندکی از مقدمات داشتن یک کمپوت خانگی گفتیم، راحتتر می ‌توانیم به سراغ کمپوت مورد نظر خودمان برویم. پس در ادامه همراه این مقاله می‌ شویم تا با طرز تهیه کمپوت شلیل و اینکه چطور کمپوت شلیل خوشمزه ای داشته باشیم، همراه خواهیم شد.

  • گام اول: در طرز تهیه کمپوت شلیل به مانند هر کمپوت دیگری گام اول در انتخاب میوه است. شلیل میوه ای است که به سرعت از شرایط سفت به نرمی می ‌رسد. پس میوه شما باید تازه باشد، اندکی سفت اما کاملاً رسیده. بسته به اینکه چه طعمی از کمپوت خود می خواهید، می توانید در بازار در جستجوی شلیل شیرین و یا اندکی ترش بروید.
  • گام ‌دوم: شلیل ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. اینکه چطور کمپوت شلیل خوشمزه داشته باشیم در یکدستی تا خوشمزگی در کنار زیبایی آن است. پوست کندن شلیل ها می تواند در نهایت یک کمپوت شلیل خوشمزه و زیباتری را برای شما به ارمغان آورد. از طرفی شلیل بدون پوست در طرز تهیه کمپوت شلیل یکدست تر می پزد. به هر حال در طرز تهیه کمپوت شلیل پوست کندن یک امر سلیقه ‌ای است؛ اما برای داشتن یک کمپوت خوب پخت و خوشمزه و جذاب، بی خیال پوست شلیل بشوید.میوه شلیل
  • گام سوم: طرز تهیه کمپوت شلیل به مانند هر کمپوت دیگری برای ظرف اهمیت قایل است. از این رو بهتر است از یک ظرف شیشه ای با درب های فلزی استفاده کنید. شلیل های تکه تکه شده را در داخل ظرف هایی که انتخاب کرده اید، بریزید.
  • گام چهارم: در ادامه طرز تهیه کمپود شلیل به سراغ ساخت شربت می رویم. در ظرفی دیگر، آب را با شکر بجوشانید، البته نه خیلی زیاد. آنچنان که یک محلول غلیظ از آب و شکر داشته باشید، در حدود دو سه جوش کافی است. آنقدر که مطمئن شوید با محلول آب و شکر داغ شده ای رو به رو هستید. در ادامه طرز تهیه کمپوت شلیل این آب و شکر را پس از انتظار اندکی سرد شدن بر روی شلیل هایی که از قبل در داخل ظرف های شیشه ای چیده اید، بریزید و درب شیشه ها را محکم ببندید.
  • گام پنجم: ظرف های شیشه ای را در ظرفی دیگر، همراه با آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. در طرز تهیه کمپوت شلیل میزان زمان قرار گرفتن در دل آب جوش به نوع سفتی شلیل بستگی دارد. موضوعی که در ابتدای همین گفتار بر آن اندک اشاره ‌ای شده است. به هر حال برای میوه شلیل زمان ۱۵ دقیقه یک زمان منطقی به نظر می‌ رسد. زمان بیشتر از آن باعث از بین رفتن مواد معدنی مقوی آن از جمله ویتامین C آن می شود
  طرز تهیه کمپوت انجیر و مزیت پزشکی انجیر

رمز و راز نگهداری کمپوت در طرز تهیه کمپوت شلیل

میوه شلیل

روشی که برای طرز تهیه کمپوت شلیل قید کردیم یکی از بهترین روش ‌ها در ساخت انواع کمپوت می ‌باشد. یک نگاه صنعتی که در فضای آشپزخانه کوچک خانه شما عملی خواهد شد؛ اما نکته اصلی در این که چطور کمپوت شلیل خوشمزه داشته باشیم در نگهداری های بعد از آماده شدن کمپوت می باشد. همانطور که دیده اید، کمپوت در فضا های صنعتی به شکل یک ظرف فلزی تمام بسته عرضه می شود. به گونه ای که هیچ گونه احتمال درز هوا در داخل فضای کمپوت وجود ندارد. نکته مهم در نگهداری کمپوت خانگی در رعایت همین اصل ساده است.

No Comments

Post A Comment