انواع کوکو با برنج

ته چین سبزی پلو با کوکو و تن ماهی

انواع کوکو با برنج

علاقه به آشپزی و درست کردن غذاهای مختلف علاوه بر اینکه به ذوق و سلیقه نیاز دارد حوصله فراوانی نیز می­طلبد. در آشپزی و درست کردن غذاهای خوشمزه و متنوع حتماً نیاز نیست که از مواد اولیه بسیار متنوع استفاده شود و می‌توان با یکسری از مواد در دسترس و موجود در خانه، غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای تهیه کرد. کوکوها جزء غذاهایی هستند که دارای تنوع بالا بوده و با کمی ابتکار می‌توان نوع‌های مختلفی از آن را حاضر کرد. کوکو با برنج شاید کمتر به گوش افراد خورده باشد و از آن خورده باشند، اما جزء غذاهایی است که هم ارزش غذایی بالا دارد و هم نیاز به مواد اولیه آن‌چنانی ندارد. کوکو با برنج دارای مدل‌های مختلفی است که هم در آن گوشت وجود دارد و هم می‌توان آن را بدون گوشت تهیه کرد. یکی از مزیت‌های این غذا این است که می‌توان از باقیمانده برنج نهار یا شام استفاده کرد و دورریز برنج را به حداقل رساند. در این مقاله سعی داریم تا طرز تهیه انواع کوکو با برنج را به همراه معرفی مواد اولیه آن‌ها شرح دهیم تا هرکسی بتواند به‌راحتی در منزل از این غذاهای خوشمزه تهیه کند. سرفصل‌هایی که در این متن بیان می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ته چین سبزی پلو با کوکو و تن ماهی
  • طرز تهیه کوکو برنج
  • طرز تهیه کوکو برنج با سویا
  • طرز تهیه شامی برنج
  • طرز تهیه کوکو دولایه برنج و ذرت

1. ته چین سبزی پلو با کوکو و تن ماهی

مواد لازم:

  •  برنج ۱ پیمانه
  •  سبزی ۲ کاسه ماست خوری ( شامل : جعفری شوید گشنیز تره )
  •  ماست ۲ قاشق غذاخوری
  •  تخم مرغ ۴ عدد
  • کنسرو تن ماهی لئونارد ۱ قوطی
  •  زرشک و خلال بادام یا پسته برای تزیین
  •  زعفرا دم کرده ۱/۴ قاشق چای خوری
  •  نمک بمقدار لازم

طرز تهیه:

  1.  ابتدا برنج را با کمی نمک بصورت کته یا آب کش درمی آوریم.
  2.  سپس یک قاشق ماست رو با یک تخم مرغ و کمی نمک و زعفران را باهم مخلوط میکنیم. نصف برنج آبکش شده یا کته شده (حدود ۲/۳ ) را با مواد تخم مرغی مخلوط می‌کنیم.
  3.  یک قاشق ماست را با کمی نمک و یک عدد تخم مرغ دیگر و بقیه ی برنج آبکش(۱/۳ باقیمانده) را با هم مخلوط کرده و ۱ کاسه ماست خوری سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده و باهم مخلوط می‌کنیم.
  4.  حالا ۲ عدد تخم مرغ را با ۱ کاسه ماست خوری سبزی و کمی نمک را با هم مخلوط کرده تا مایه ی کوکو هم درست شود.
  5.  ته ظرف مورد نظر را چرب کنید و سبزی پلو را در ته ظرف می‌ریزیم و روی آن را صاف میکنیم، سپس نصف تن ماهی را روی سبزی پلو می‌ریزیم و بعد از آن برنج زعفرانی را روی مواد ریخته و روی آن را صاف می‌کنیم. نصف دیگر تن ماهی را روی برنج زعفرانی ریخته و در آخر مواد کوکو سبزی را روی انها می‌ریزیم.
  6.  ظرف را در فر با دمای ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قرار دهید.

ته چین سبزی پلو با کوکو و تن ماهی

2. طرز تهیه کوکو برنج

یکی از ساده‌ترین غذاهایی که می‌توان به‌عنوان شام یا نهار در خانه حاضر کرد، کوکو برنج است. این کوکو علاوه بر ارزش غذایی بالا دارای دستور پخت ساده و سریع بوده و در زمان‌هایی که وقت کافی برای آشپزی نیست، بسیار مناسب است. مواد تشکیل‌دهنده این کوکو خوشمزه برای 4 نفر شامل این موارد است. برنج پخته 2 پیمانه، تخم‌مرغ 4 عدد، سیب‌زمینی 1 عدد، پیازچه به مقدار دلخواه، پودر سوخاری یک قاشق غذاخوری، زعفران یک قاشق چای‌خوری و نمک و فلفل و زردچوبه به میزان نیاز.

ابتدا سیب‌زمینی‌ها باید نیم‌پز شوند، سپس آن‌ها را با برنج پخته‌شده مخلوط کرده و با چرخ‌گوشت یا غذا ساز آن­ها را له می‌کنیم. در مرحله بعد پیازچه‌ها را خرد کرده و با تخم‌مرغ و ادویه‌ها مخلوط می‌کنیم. سپس این مواد را به برنج و سیب‌زمینی اضافه کرده و پودر سوخاری را نیز به آن اضافه می‌کنیم و مواد را خوب هم می­زنیم. تابه را روی گاز گذاشته و مقداری روغن در آن می­ریزم، سپس کوکوها را به‌صورت منظم و یک‌شکل سرخ می‌کنیم. فقط به این نکته توجه داشته باشید که اگر کوکو شما زمان سرخ شدن در حال باز شدن است، باید سفیده یک تخم‌مرغ را در یک کاسه کنار خود نگه‌دارید و قبل از اینکه مایع این کوکو را بردارید، کف دست خود را به آن سفیده تخم‌مرغ آغشته کنید. لازم به ذکر است که مایع این کوکو را می‌توان به‌صورت یکسره در تابه ریخت تا به‌صورت کامل سرخ شود.

یکی از ساده‌ترین غذاهایی که می‌توان به‌عنوان شام یا نهار در خانه حاضر کرد، کوکو برنج است. این کوکو علاوه بر ارزش غذایی بالا دارای دستور پخت ساده و سریع بوده و در زمان‌هایی که وقت کافی برای آشپزی نیست، بسیار مناسب خواهد بود.

کوکو برنج

کوکو برنج

3. طرز تهیه کوکو برنج با سویا

کوکو برنج و سویا  ممکن است برای افراد کمتر شناخته شده باشد اما غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است. به دلیل اینکه تمام مواد موجود در این غذا گیاهی است، این غذا می‌تواند غذایی مناسب برای افراد گیاهخوار باشد. مواد لازم برای تهیه کوکو برنج با سویا عبارت است از: گشنیز و جعفری 50 گرم، نعنا خشک یک قاشق چای‌خوری، هویج 1 عدد، سویا 50 گرم، برنج دو فنجان و تخم‌مرغ 2 عدد. لازم به ذکر است که ادویه و روغن برای سرخ کردن به میزان لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که برای خوشمزه‌تر شدن این کوکو برنج، می‌توانید از کمی زرشک و گردو نیز استفاده کنید.

برای آماده‌سازی این غذا ابتدا باید هویج و سیب‌زمینی را رنده کرده و با گشنیز و جعفری خردشده مخلوط کنید. سپس برنج آبکش شده را به این مواد اضافه کرده و همه مواد را به کمک چرخ‌گوشت له می‌کنیم. پس از این مرحله تخم‌مرغ و ادویه و نعنا خشک را به مواد اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم. درنهایت پس از استراحت 30 دقیقه‌ای مواد در یخچال، آن‌ها را سرخ می‌کنیم. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌توانیم کمی زرشک نیز به آن اضافه کنیم.

4. طرز تهیه شامی برنج

شامی برنج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که مواد اصلی آن را گوشت و برنج تشکیل می‌دهد. این شامی به کتلت گوشت و برنج نیز معروف است. مواد موردنیاز برای تهیه این غذای خوشمزه شامل، برنج آب کش شده 100 گرم، گوشت چرخ‌کرده 250 گرم، پیاز رنده شده 1 عدد، تخم‌مرغ یک عدد و مقداری جعفری خردشده است. البته روغن و نمک و فلفل نیز مانند اکثر غذاها به میزان لازم نیاز است. ابتدا باید آب پیاز رنده شده گرفته شود زیرا که آب پیاز سبب وارفتن شامی می­شود. پیاز را به همراه گوشت، تخم‌مرغ، جعفری و نمک و فلفل خوب ورز می‌دهیم و سپس برنج را به آن اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. اکنون مواد برای سرخ شدن حاضر بوده و باید با کف دست مواد را به حالت بیضی و با قطر 2 سانتی‌متر شکل داده و آن­ها را در روغن سرخ ‌کنیم. شامی برنج آماده سرو شدن است.

شامی برنج

شامی برنج

5. طرز تهیه کوکو دولایه برنج و ذرت

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه کوکو دولایه برنج و ذرت است. این غذا به دلیل داشتن مرغ، برنج و سبزیجات مختلف، یک غذای کامل است. مواد موردنیاز برای تهیه این غذا به دو دسته تقسیم می‌شود. مواد اولیه لایه اول که شامل یک عدد سینه مرغ پخته‌شده به همراه یک پیمانه برنج آبکش شده و 1 عدد پیاز، 4 حبه سیر و سه عدد زرده تخم‌مرغ و نمک و فلفل است. مواد لایه دوم شامل سه عدد سفیده تخم‌مرغ، 1 عدد سیب‌زمینی رنده شده، 2 قاشق زرشک، یک پیمانه ذرت پخته‌شده و کمی نمک است. ابتدا سیر، پیاز و سینه مرغ را کمی تفت داده و می‌گذاریم کمی خنک شود، سپس به آن برنج و زرده تخم‌مرغ را اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. البته نمک و فلفل و زعفران را فراموش نکرده و به آن اضافه کنید. سیب‌زمینی رنده شده را سرخ کنید و زرشک و بقیه مواد را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. حال کف ظرف را چرب کنید و ابتدا مواد لایه اول و سپس مواد لایه دوم را به آن اضافه کنید و آن را داخل فر قرار دهید تا پخته شود. لازم به ذکر است که اگر مواد لایه اول را با روغن بسیار کم تفت دهید، این غذا به دلیل داشتن روغن بسیار کم و پخت در فر یک غذای سالم و تا حدی رژیمی محسوب می‌شود. نکاتی که باید در این غذا رعایت کنید را به خاطر بسپارید:

  • در مواد لایه دوم از نمک کمتری استفاده کنید.
  • میزان طلایی شدن و پختن کوکو دولایه برنج و ذرت بستگی به سلیقه افراد دارد و تابع یک زمان مشخص نیست.

درمجموع می‌توان این‌گونه بیان کرد که طرز تهیه انواع کوکو با برنج معمولاً ساده هستند و زمان زیادی را برای آماده‌سازی نیاز ندارند. همچنین این غذاها به دلیل داشتن برنج می‌توانند در وعده‌های اصلی غذایی استفاده شوند. از دیگر مزیت کوکو با برنج این است که از باقیمانده برنج وعده قبل می‌توان در وعده بعدی استفاده کرد و همین امر میزان دورریز برنج را کم خواهد کرد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.