لیست جامع تمام فواید آناناس + ویدئو

لیست جامع فواید آناناس برای بدن

لیست جامع تمام فواید آناناس + ویدئو

آناناس میوه‌ای فوق‌العاده خوشمزه و گرمسیری است که نه‌تنها برای طعم و مزه بی‌نظیرش بلکه برای مزایای معجزه‌آسایش قرن‌هاست که شهرت یافته است.

این میوه ابتدا در آمریکای جنوبی کشف شد و  سپس مهاجران اروپایی به دلیل شباهتش به کاج مخروطی آن را آناناس نامیدند.

این میوه محبوب دارای مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید مانند آنزیم‌ها است که می‌تواند با التهاب و بیماری‌ها مبارزه کند. آناناس و ترکیبات آن مزیت‌های فراوانی برای سلامتی دارند.

کمک به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت استخوان‌ها، بهبود سلامت چشم و همین‌طور سرعت بخشیدن به بهبود زخم بعد از جراحی، ازجمله فواید آناناس برای بدن است.

درخت آناناس بوته‌ای شکل است که اغلب توسط شاخ و برگ‌های سخت و نوک‌تیز پوشانده شده و حداکثر تا ارتفاع 1 متر رشد می‌کند. تعداد گلبرگ‌های درخت آناناس 100 تا 200 عدد است و پهنای بوته آن تا 1.5 مترمربع فضا را اشغال می‌کند.

آناناس میوه‌ای استوایی و غنی از ویتامین است که سبب تقویت استخوان‌ها شده و اختلالات گوارشی را بهبود می‌بخشد ازاین‌رو کمپوت آناناس برای یبوست و اسهال استفاده می‌شود.

آناناس خواص بسیاری دارد حاوی مقدار زیادی ویتامین C و منگنز است و همچنین یک ماده مفید برای دریافت فیبرهای رژیمی است. همچنین آناناس حاوی مقادیر زیادی تیامین و ویتامین B است که در تولید انرژی دخیل است.

آناناس با وجود شیرین بودن بسیار کم‌کالری است و یک فنجان از آن فقط 82 کالری دارد، مقدار قند موجود در این میزان آناناس 16 گرم است. آناناس بدون چربی و بدون کلسترول بوده و شامل مقدار کمی سدیم است بنابراین می‌توان از میوه و کمپوت آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

بیش از 100 نوع مختلف آناناس وجود دارد که تنها هشت رقم آن به‌صورت تجاری رشد می‌کنند. طبع آناناس گرم و تر است ازاین‌رو کمپوت آناناس برای سرماخوردگی مفید بوده و می‌توان از آب آناناس برای مقابله با سرفه استفاده کرد. در ادامه بیشتر در مورد خواص کمپوت آناناس و میوه آن صحبت خواهد شد. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • فواید آناناس برای بدن
  • طبع آناناس و کمپوت آن
  • آب آناناس برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی
  • خواص کمپوت آناناس برای کودکان و زنان باردار

فواید آناناس برای بدن

فواید آناناس برای بدن

آناناس یک میوه همه‌کاره، و یک بسته‌بندی از مواد مغذی است که می‌تواند انواع مزیت‌های بهداشتی را به شما ارائه دهد، بنابراین اجازه ندهید که پوست زمخت و مزه شیرین آن شما را بفریبد. آناناس غنی از ویتامین C، منگنز، مس و فولات(B9) است.

سایر آمار تغذیه‌ای در آناناس نیز بسیار چشمگیر است. یک فنجان آناناس 82 کالری دارد و حاوی 22 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 16 گرم شکر طبیعی و 79 میلی‌گرم ویتامین C است.

آناناس می‌تواند سلامت استخوان‌ها را تقویت کند و به شما در کاهش چربی شکمی کمک می‌کند. همچنین زمانی که بدن در حال مبارزه با باکتری‌هاست سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. در ادامه در خصوص فواید آناناس برای بدن و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه صحبت خواهد شد.

  1. افزایش ایمنی بدن با فراهم کردن آنتی‌اکسیدان:

اگرچه پرتقال به‌عنوان منبع غنی ویتامین C شهرت یافته است اما یک فنجان آناناس نیز همان مقدار از این ویتامین قدرتمند را دارا خواهد بود. درواقع یک فنجان آناناس بیش از 100 درصد ارزش روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند.

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند مانع از آسیب سلول‌های سالم بدن شود. اگرچه ویتامین C نمی‌تواند به‌طور کامل از بروز بیماری در بدن جلوگیری کند اما سبب کاهش شدت بیماری‌های متعدد ازجمله آن‌هایی که به علت التهاب بروز می‌کنند مانند آرتریت، آترواسکلروز و آسم می‌شود.

ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری داشته و همانند یک دستگاه روغن‌کاری سبب می‌شود که سیستم ایمنی همواره در حال اجرا باقی بماند لذا مدت­زمان بهبود بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت گوش را کاهش می‌دهد.

با شروع فصل سرما و پراکنده بودن ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی در محیط اطراف، شما نگرانید که این ویروس وارد بدن شما شود لذا می‌توانید از کمپوت آناناس برای سرماخوردگی استفاده کنید.

تقویت استخوان‌ها با آناناس

  1. تقویت استخوان‌ها با آناناس:

با نگاهی به عکس آناناس اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد پوست سفت‌وسخت آن است چطور ممکن است میوه‌ای که خود ساختار محکمی دارد، در استحکام استخوان‌های بدن به ما کمک نکند.

اگرچه تقویت استخوان‌ها به کلسیم نسبت داده‌شده است اما مس نقش کلیدی در تشکیل و تقویت استخوان دارد. این ماده معدنی حاوی آنزیم است که در تشکیل کلاژن استخوان و بافت همبند نقش داشته و درنتیجه به تقویت استخوان کمک می‌کند.

تحلیل استخوان فرایندی است که طی آن سلول‌های استخوانی و مواد معدنی موجود در آن از طریق خون جذب می‌شوند، وجود مس در آناناس مانع از تحلیل رفتن استخوان می‌شود. تأمین 9 درصد از مس موردنیاز روزانه بدن یکی دیگر از فواید آناناس برای بدن است.

یکی از خواص کمپوت آناناس که با مصرف یک فنجان از آن به دست می‌آید، تأمین 76 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز است. اگر در حال تلاش برای بهبود سلامت استخوان‌ها با اضافه کردن کلسیم هستید فراموش نکنید که آناناس غنی از مس و منگنز است.

برای افزایش سلامت استخوان‌ها می‌توانید سالاد آناناس و آووکادو(که غنی از آنتی‌اکسیدان است) را نیز امتحان کنید.

زنان یائسه که اغلب با کمبود منگنز در بدن روبه‌رو هستند و بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند می‌توانند از خواص کمپوت آناناس که مخلوطی از آب و میوه است بهره‌مند شوند.

  1. کاهش وزن با آناناس:

آناناس غنی از فیبر است که می‌تواند از طریق تحریک دستگاه گوارش و آزاد کردن مواد شیمیایی به هضم غذا کمک کند. همچنین وجود فیبردر آناناس به سیر ماندن طولانی‌مدت بدن کمک می­کند، ازاین­رو یکی دیگر از فواید آناناس برای بدن از طریق کاهش وزن آشکار می‌شود.

بروملین یک آنزیم است که تنها در آناناس یافت می‌شود و برای هضم پروتئین در بدن فعال می‌شود همچنین سبب کاهش التهاب روده نیز خواهد شد.

بروملین با برطرف کردن مشکل هضم می‌تواند نفخ و تجمع آب را در بدن کاهش دهد. کاهش التهابات آرتروزی، برطرف کردن لختگی و کبودی از دیگر مزیت‌های بروملین است.

طبع آناناس و کمپوت آن

درخت آناناس

درخت آناناس گیاهی بوته‌ای و علفی است و جزء گیاهان بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی به شمار می‌آید.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آناناس کشورهای تایلند، فیلیپین و برزیل هستند. درخت آناناس یک گیاه منوکارپ است یعنی بوته‌ی اصلی آن فقط می‌تواند یک‌بار گل و میوه دهد بعدازآن فقط شاخه‌های فرعی قادر به تولید میوه هستند.

درخت آناناس در مدت سه سال به بلوغ می‌رسد. بیشترین و باکیفیت‌ترین محصول درخت آناناس بسته به شرایط محیطی بعد از 15 تا 22 ماه به بار می‌نشیند.

برخلاف برخی از میوه‌ها مثل موز این میوه بعد از برداشت از درخت آناناس رسیده‌تر و یا شیرین‌تر نخواهد شد. تفاوت رنگ آناناس ربطی به رسیده بودن میوه و یا طعم آن ندارد بلکه منعکس‌کننده شرایط آب و هوایی جایی است که  پرورش‌یافته است.

آناناس دو روز بعد از خرید باقی می‌ماند اما بعدازآن باید در یخچال نگه‌داری شود و تا یک هفته ماندگاری دارد.

همان‌طوری که می‌دانیم میوه‌ها نقش مؤثری در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها باز می‌کنند و آناناس نیز از این دسته مستثنا نخواهد بود. اما بر اساس طب سنتی بهتر است در مصرف مواد غذایی محتاط بوده و غذاهایی را مصرف کنیم که با طبع بدنی ما سازگار باشد در این صورت باید طبع هرکدام از دسته‌های غذایی مثل میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و لبنیات و غیره را بدانیم.

اگر کنجکاو هستید که بدانید آناناس چه طبعی دارد؟

باید بگوییم که طبع آناناس گرم و تر است ازاین‌رو برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید خواهد بود.  برای اثربخشی بیشتر گرمی طبع آناناس می‌توانید آن را با عسل و آب‌لیمو و یا آب انار میل کنید.

آناناس قلیایی کننده خون بوده لذا به دفع انگل‌های روده از بدن کمک می‌کند. همچنین گرمی طبع آناناس در تقویت کلیه و معده مؤثر بوده و برای رفع سوءهاضمه و زخم معده مفید است و همچنین از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند.

به دلیل سفتی میوه آناناس برخی تمایل دارند که آن را به‌صورت کمپوت شده مصرف کنند. کمپوت آناناس نیز همانند میوه آن فواید بی‌شماری دارد.

آیا می‌دانید خواص کمپوت آناناس چیست؟

کمپوت آناناس لئونارد حاوی مواد مغذی نظیر آهن است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین آب آناناس موجود در کمپوت آناناس خون‌ساز و ادرارآور است.

جلوگیری از سرگیجه و حالت تهوع از دیگر خواص کمپوت آناناس به شما می‌آید. کمپوت آناناس یک منبع غذایی مکمل برای بیماران به شمار می‌آید که می‌تواند مانع پیشرفت سرطان شده و زخم، تورم و التهاب ناشی از جراحی را کاهش می‌دهد.

طبع کمپوت آناناس نیز همانند میوه آن گرم است ازاین‌رو از کمپوت آناناس برای سرماخوردگی و گلودرد و ورم حاد سینوس‌ها استفاده می‌شود.

آب آناناس برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی

درمان سرفه با آب آناناس

همان‌طوری که پیش‌تر اشاره شد آناناس خواص بسیاری دارد و میوه‌ای غنی از مواد مغذی است ازاین‌رو آب آناناس برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است.

طبق مطالعات انجام‌شده مشخص‌شده است که آب آناناس در درمان بیماری سل مؤثر بوده و این به دلیل توانایی آن در تسکین گلودرد و تخلیه مخاط از بینی است.

آب آناناس مخلوطی از آنزیمی به نام بروملین است که خاصیت ضدالتهابی دارد و تصور می‌شود که می‌تواند مشکلات تنفسی‌ای که با آلرژی و آسم مرتبط است کاهش دهد.

علاوه بر اینکه از آب آناناس برای مقابله با سرفه استفاده می‌شود، کمپوت آناناس برای سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.

در خصوص مصرف آب آناناس برای مقابله با سرفه یا سرماخوردگی فقط یک نکته وجود دارد و آن اینکه افرادی که به میوه‌های گرمسیری آلرژی دارند از مصرف آب آناناس برای مقابله با سرفه خودداری کنند.

جهت تأثیرپذیری بیشتر آب آناناس برای مقابله با سرفه می‌توانید آن را با عسل، نمک و کمی فلفل ترکیب کنید و از این طریق علائم سرفه را تا 5 برابر سریع‌تر از شربت سرفه کاهش دهید.

خواص کمپوت آناناس برای کودکان و زنان باردار

میوه‌ها و سبزی‌ها نقش مثبتی در رژیم غذایی کودک بازی می‌کنند به این دلیل والدین می‌توانند از خواص کمپوت آناناس برای کودکان بهره ببرند.

آناناس منبع غنی ویتامین C  است که می‌تواند در افزایش سیستم ایمنی در بدن کودک مؤثر باشد.

همچنین آناناس حاوی ویتامین B1 است که به عملکرد عضلانی مناسب و سیستم عصبی کودک کمک خواهد کرد.

وجود فیبر، اسیدفولیک و منگنز از دیگر خواص کمپوت آناناس برای کودکان است که بر مفید بودن ارزش تغذیه‌ای آناناس برای کودکان صحه می‌گذارد. آناناس خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند در هضم غذا به کودک کمک کند.

اگر گوارش کودکتان به درستی کار نمی‌کند، کمپوت آناناس برای یبوست بسیار مفید است.

خواص کمپوت آناناس در بارداری

آناناس انتخابی امن و سالم برای بانوان در دوران بارداری به شمار می‌آید بنابراین بانوان می‌توانند از میوه و  خواص کمپوت آناناس در بارداری بهره‌مند شوند.

شاید این موضوع را شنیده باشید که مصرف آناناس در بارداری سبب سقط‌جنین می‌شود اما هیچ شواهد علمی دقیق در مورد این ادعا ذکر نشده است.

همان‌طوری که می‌دانید آناناس شامل آنزیمی به نام بروملین که این ماده در بارداری توصیه نمی‌شود زیرا سبب تجزیه پروتئین‌های بدن و درنهایت خونریزی غیرطبیعی در بدن خواهد شد. اما با مصرف مقدار مجاز آناناس می‌توان از این خطرات دور ماند و از فواید آناناس برای بدن بهره برد.

بانوان باردار با مصرف آناناس می‌توانند 100 درصد از نیاز روزانه بدن خود به ویتامین C را تأمین کنند. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که مسئول رشد پوست، استخوان، تاندون‌ها و غضروف نوزاد است که ویتامین C موجود در آناناس به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند.

در خصوص خواص کمپوت آناناس در بارداری می‌توان گفت که آناناس غنی از اسیدفولیک، آهن، منیزیم، منگنز، مس و ویتامین B6 است که وجود این مواد مغذی در بدن برای رشد کودک و سلامت مادر بسیار حیاتی است.

ویتامین B6 به تولید گلبول‌های قرمز در خون کمک کرده و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. مس موجود در آناناس نیز برای تشکیل قلب نوزاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. کمپوت آناناس برای یبوست در بارداری نیز مفید است زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر است.

از دیگر خواص کمپوت آناناس در بارداری می‌توان به وجود آهن در این ماده اشاره کرد که برای زنان باردار حیاتی است. آهن موجود در آناناس سبب افزایش تولید اسیدفولیک در خون شده و از بروز اختلالات مادرزادی در کودک جلوگیری می‌کند.

شاید بسیاری از زنان باردار به دلیل وجود بروملین در آناناس از مصرف آن خودداری کنند اما این ماده به پاک کردن باکتری‌های روده کمک می‌کند به این دلیل است که پزشکان به مصرف کمپوت آناناس برای اسهال و یبوست در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

تورم در دوران بارداری شایع است. آناناس ادرارآور است بنابراین زنان باردار می‌توانند برای دفع مایعات اضافی از بدن خود از خواص کمپوت آناناس در بارداری بهره ببرند.

زمانی که وریدها در پای زن باردار متورم شوند به‌مرور بزرگ‌شده و سبب درد می‌شوند، بروملین شناخته‌شده در آناناس سبب تشکیل رسوبات فیبری شده و این ناراحتی‌ها را در رگ‌ها کاهش می‌دهد.

همچنین این آنزیم فشارخون را در زنان باردار کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. خواص کمپوت آناناس در بارداری بسیار زیاد است به‌طوری‌که عطر موجود در آناناس نیز در کاهش استرس و اضطراب و همین‌طور افسردگی در زنان باردار مؤثر خواهد بود.

درمان زخم، تورم، کاهش التهابات ناشی از جراحی، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت دستگاه گوارش و رفع سوءهاضمه و زخم معده تنها چند مورد از فواید آناناس برای بدن است.

کمپوت آناناس حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی نظیر مس، روی، منگنز، منیزیم، آهن، ویتامین C و ویتامین B است که برای تأمین انرژی کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدنشان مفید خواهد بود لذا پیشنهاد می‌شود از خواص کمپوت آناناس برای کودکان غافل نشوید.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.