بهترین غذای سرماخوردگی (مناسب زمستان) چیست؟شیر، مرغ یا ماکارونی؟!

بهترین غذای سرماخوردگی

بهترین غذای سرماخوردگی (مناسب زمستان) چیست؟شیر، مرغ یا ماکارونی؟!

نظرات برای بهترین غذای سرماخوردگی ممکن است باهم متفاوت باشند. زیرا درجه‌ی سرماخوردگی‌ها با هم متفاوت است و از یک زکامِ ساده تا سرماخوردگی ویروسی و آنفولانزایِ شدید را شامل می‌شود. اما به طور کلی تغذیه‌ی مناسب شامل مواد مغذی و ویتامین‌ها در بهبود این بیماری بسیار مؤثر است.

بهترین غذای سرماخوردگی غذایی است که مقوی، سرشار از ویتامین، سبک و کمی رقیق باشد، اثری از مواد سرخ شده در آن نباشد، هضم راحتی داشته باشد و سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری تقویت کند. غذاهای مخصوص افراد سرماخورده بهتر است مدر (ادرار آور) باشند تا ویروس ها و عفونتها از طریق ادرار از بدن بیمار خارج شوند. در اکثر بیماریها به خصوص سرماخورگی، غذاهایی که عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود می‌دهند، بسیار مفیدند.

بهترین غذای سرماخوردگی

مقایسه 3 ماده‌ی غذایی برای یافتن بهترین غذای سرماخوردگی

بهترین غذای سرماخوردگی، غذایی نیست که فاقدِ خوشمزگی باشد!! شاید بسیاری از افراد تصور می‌کنند غذای بیمار، غذایی بدمزه و بدرنگ است اما این چنین نیست. با تهیه‌ی غذایی خوش عطر و طعم اما سالم می توانید بیمارِ خود را که با کمبود اشتها مواجه شده است، سرشار از شوق و اشتها کنید؛ این مورد به خصوص در ترغیب کودکان سرماخورده به خوردن غذا بسیار مؤثر است. البته زیاده روی در مصرف ادویه ها می تواند باعث ایجاد حساسیت گردد.

اگر این که غذا برای سرماخوردگی چی بپزم، ذهنتان را مشغول کرده است با مقایسه‌ی زیر همراه ما باشید:

مرغ برای سرماخوردگی: از زمانهای قدیم تهیه‌ی غذایی ساده از مرغ در لیستِ غذا هنگام سرماخوردگی می‌درخشید؛ البته نه مرغِ سرخ شده‌ی مجلل بلکه مرغ آب پز و ساده‌ی اما جذاب!! مرغ برای سرماخوردگی به شیوه‌های زیر قابل مصرف است.

  • تهیه‌ی یک سوپ مرغ خوشمزه همراه با مرغ ریش شده (سرشار از پروتئین است؛ مرغی که همراه با استخوان آب پز شده، کلسیم و کندروایتینِ استخوانش را به سوپ می‌دهد که این مواد ضدِ التهاب هستند)، سبزی تازه (جعفری، اسفناج، گشنیز و…)، هویج‌های نگینی (سرشار از ویتامین A)، سیب زمینی نگینی (سرشار از ویتامین C، A ، کلسیم و پتاسیم)، رب گوجه یا گوجه‌ی رنده شده (سرشار از ویتامین C و ضد میکروب)، سیر (قابلیت بالا در مبارزه با سرماخوردگی، سرشار از آهن و روی، تقویت کننده سیستم ایمنی)، ورمیشل ( رشته سوپی که به خصوص اگر از گند باشد، بسیار مفید است. همچنین میتوانید به جای ورمیشل از جودوسر استفاده نمایید که سرشار از فیبر، و یتامین و مواد مغذی می باشد. به طور کلی سوپ مرغ به عنوان ناهار برای سرماخورگی، علایمی مثل گلودرد، آب ریزش بینی و… را کاهش می‌دهد، مخاط را رقیق میکند و… این سوپ در دلِ عصری سرد از زمستان می‌تواند بهترین غذای سرماخوردگی باشد.

  0 تا 100 ویروس آنفولانزا؛ علائم، درمان و پیشگیری، انواع آنفولانزا و ...
  • تهیه‌ی خوراک مرغ برای سرماخوردگی به صورتِ آب پز با کته برنج: تکه های مرغ را همراه با پیاز، هویج، سیر، مقداری زردچوبه، کمی فلفل قرمز و سیاه (مفید برای سرماخوردگی، بازکننده‌ی مجاری تنفسی البته حساسیت ندارید) زنجفیل (ضد درد، دارای آنتی اکسیدان، خواص ضد باکتریایی، رفعِ سرفه، پاکسازی بدن از سموم، بهبود تنفس، ضد ویروس، کمک به درمان سرماخورگی و سرفه) خوب بپزید و با کته میل نمایید. این ترکیب می‌تواند یکی از انواع بهترین غذای سرماخوردگی باشد.

پروتئین آن بالاست و انرژی بخش است.. کلسیمِ استخوانش ضدِ درد و التهاب است.. سرشار از ویتامین و مواد مغذیِ تقویت کننده سیستم ایمنیِ بدن مثل: ویتامینهای B و… می تواند به عنوان برنده‌ی مسابقه‌ی بهترین غذای سرماخوردگی انتخاب شود!!

ماکارونی برای سرماخوردگی: هرچند ماکارونی به شیوه‌ی معمولِ چرب، سنگین و با گوشتُ پیاز سرخ شده هرگز غذای مناسبی برای سرماخوردگی نیست اما می‌توانید در سوپ مرغ خود که توضیح دادیم به جای جو و ورمیشل از رشته های نودل یا ماکارونی(اگر از گندم تهیه شده باشند بسیار مفیدترند) استفاده کنید.

  • می توانید ماکارونی را همراه با سس مرغ ساده و سبکی تهیه شده از ریشه های مرغ پخته شده ، فلفل دلمه ای، گوجه رنده شده و سیر برای بیماران به عنوان ناهار برای سرماخوردگی سرو نمایید.. این می تواند گزینه‌ای عالی برای کودکانی باشد که ماکارونی دوست دارند و در روزهای سرماخوردگی بدقلق و کم خوراک میشوند..
  • اگر از ماکارونی تمام غلات استفاده نمایید، سرشار از روی است و روی به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری‌ها کمک فراوانی میکند. ماکارونیِ آردِ گندم نیز خواصِ خود را دارد اما به طور کلی پزشکان عقیده دارند که مواد خمیری مانند ماکارونی، لازانیا و… علاوه بر هضمِ سخت تر ممکن است ترشحاتِ سینوسی را غلیظ تر کنند و ممکن است بهترین غذای سرماخوردگی نباشد. با توجه به نوع و میزانِ سرماخوردگی خود (تب، عفونت و…) بهتر است از کته یا سیب زمینی آب پز در کنار مواد پروتئینی خود مثل مرغ استفاده نمایید یا حتما با پزشکتان مشورت کنید.

شیر برای سرماخوردگی: درباره‌ی شیر برای سرماخوردگی نظراتِ ضد و نقیضی وجود دارد.

  • بعضی عقیده دارند مصرف کنترل شده و کمِ شیر گرم همراه با عسل (عسل نباید با مایعات خیلی داغ مخلوط شود) به بهبود سرماخورگی کمک میکند.

بهترین غذای سرماخوردگی برای کودکان

  • و در مقابل، بعضی عقیده دارند شیر دارای پروتئینی به نام (بتاکائین) است که باعث تولید بیشتر مخاطها، غلیظ شدن، چسبنده شدن و سنگین شدن آنها میکند و دفعشان را سخت تر خواهد کرد؛ گلودردُ سایر علایم را افزایش خواهد داد و بهتر است در دوران شروع بیماری اصلا و ابدا استفاده نشود.

به طور کلی شیر بهترین غذای سرماخوردگی نیست اما مصرف آن پس از تخفیف علایم سرماخوردگی و در دوران نقاهت می‌تواند کمک کننده باشد.

اکنون که 3 ‌ماده‌ی غذایی مرغ، ماکارونی و شیر را به عنوان غذا هنگام سرماخوردگی باهم مقایسه کردیم، شاید خودتان بتوانید بهترین غذای سرماخوردگی را بیابید. به هرحال علمِ پزشکی همیشه در حال تغییر و پیشرفت بوده است. سعی کنید علاوه بر اینکه با پزشکِ مطمئنِ خود مشورت می نمایید، به صدای بدنِ خود نیز گوش بسپارید؛ بدنتان را بشناسید و براساس بدن و شرایط خود بهترین غذای سرماخوردگی را انتخاب کنید.

بهترین غذای سرماخورگی شاید برای شما سوپ مرغ باشد ولی برای مادری که کودکش حاضر نیست لب به سوپ بزند، یک ماکارونی سبک و ساده یا خوراک مرغ برای سرماخوردگی است… شیر ممکن است علایم سرماخوردگی شما را افزایش دهد و شخص دیگری را به بهبود نزدیک کند اما به طور کلی براساس تحقیقات و مقاله‌ی ما بهترین غذا برای سرماخوردگی می تواند سوپ مرغ یا خوراک مرغی همراه با سبزیجات تازه(سرشار از ویتامین c هستند) باشد.. با خلاقیتِ خود و مطالعه‌ی مقاله‌ی ما سوپر غذای بهبودیِ خود را که بهترین غذای سرماخوردگی شماست، بپزید.

بهترین غذای سرماخوردگی را بپزید

غذاهای مخصوص افراد سرماخورده و بهترین غذای سرماخوردگی

غذاهای مخصوص افراد سرماخورده از سوپ‌های سالم جو تا کته همراه با مرغ یا گوشت آب پز و… را شامل می‌شود.. اما به طور کلی غذاهای مخصوص افراد سرماخورده می‌توانند موارد زیر باشند. شما می توانید از این لیست بهترین غذای سرماخوردگی خاص خود را پیدا کنید.

  • انواع دمنوش‌ها به خصوص دمنوش زنجفیل (افزایش تعریق و دفع ویروسها از طریق عرق و…)، آویشن (کمک به بهبود گلودرد و آسم، خلط آور، ضد سرفه و…)، مریم گلی (رفع عفونت های تنفسی و التهابِ سینوس ها)، چایی کمرنگ (ادارار آور) و…

  کمبود ویتامین : بیماری ها،عوارض،دلایل و راهکارهای درمان کمبود انواع ویتامین
  • آب میوه‌های تازه مثل آب پرتقال که لازم به یادآوری نیست که سرشار از ویتامین C است.
  • شربت آب+عسل+لیمو ترش که معجزه‌ای در بهبود سرماخوردگی، انرژی زایی و تقویت سیستم ایمنی می‌باشد.
  • تخم مرغ: سرشاز ویتامین‌ها و مواد مغذی و یکی از انواعِ بهترین غذای سرماخوردگی.
  • نوشیدن آب کافی به بهبود علایم سرماخوردگی کمک فراوانی میکند.

بهترین غذای سرماخوردگی و مواد غذایی پیشگیری از آن

مواد غذایی برای جلوگیری از سرماخوردگی به جای بهترین غذای سرماخوردگی

دانستن مواد غذایی برای جلوگیری از سرماخوردگی، پیشگیری می کند از اینکه به دنبال بهترین غذای سرماخوردگی باشید!! از بهترین غذای سرماخوردگی گفتیم تا به شما در پاسخ غذا برای سرماخوردگی چی بپزم، کمکی کرده باشیم.

بهترین غذای سرماخوردگی برای درمان

اگر جوابِ بهترین غذای سرماخوردگی را گرفتید، غذاها و خوراکی های مفید را میل نمودید و بهبود یافتید، بهتر است مواد غذایی برای جلوگیری از سرما خوردگی را نیز نام ببریم: عسل، همه‌ی سبزیجات سبز و تازه، مرکبات، لیموترش، پروتئین‌ها، غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، سیرِ خام، پیاز(موادِ ضدمیکروبی دارد)، ماهی، مواد دارای ویتامینC ، روی و آنتی اکسیدان و…

No Comments

Post A Comment