طرز تهیه کمپوت کیوی + خاصیت درمانی برای سرما خوردگی

طرز تهیه کمپوت کیوی

طرز تهیه کمپوت کیوی + خاصیت درمانی برای سرما خوردگی

کیوی این میوه خوش طعم پاییزی و زمستانی که در رده ی مرکبات جای میگیرد، به دلیل دارا بودن منابع سرشار از ویتامین c و فیبر و مواد معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و علاوه بر آن در پیشگیری بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. در این مطلب به آموزش های طرز تهیه کمپوت کیوی و بررسی خاصیت درمانی آن برای سرماخوردگی و همچنین اهمیت استفاده از کیوی برای جلوگیری از بروز بسیاری از امراض می پردازیم.

طرز تهیه کمپوت کیوی

از جمله خواص درمانی میوه کیوی، می توان به قابلیت ضد آسم و آلرژی، پیشگیری از بروز انواع سرطان ها، کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی و غیره اشاره نمود.

روش‌های مختلفی تحت عنوان روش تهیه کمپوت در انواع مجلات آشپزی و دستورات طبخ آشپزهای برجسته ارائه شده است که در این مطلب دو نمونه از پرطرفدارترین هایشان را بررسی مینماییم و در انتها فوت و فن های کوزه گری در زمینه ی طرز تهیه کمپوت کیوی را تحت عنوان نکات آموزشی آورده ایم.

طرز تهیه کمپوت کیوی، روش اول، بدون میزان :

در روش اول طرز تهیه کمپوت کیوی، ابتدا کیوی ها را به خوبی شسته و پس از خشک شدن؛ اقدام پوست گیری نمایید. سپس آن را به قطعات دلخواه ( حلقه ای، نیم حلقه، نگینی، حتی درسته و کامل ) خرد کنید.

  طرز تهیه کمپوت زردآلو در 8 مرحله

در یک ظرف مقداری آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. کمی از شکر را به آن افزوده و هم بزنید سپس میوه های خورد شده را به این محلول اضافه کرده و الباقی شکر را روی کیوی بریزید و اجازه دهید تا ساعتی فرآیند پخت انجام شود. می توانید در انتها کمی گلاب نیز به کمپوت خود اضافه کنید. پس از آنکه کمپوت شما به غلظت دلخواه رسید زیر آن را خاموش نموده و بگذارید خنک شود. سپس میوه های کیوی را به همراه مقداری از شربت ( به گونه ای که میوه درون شربت غوطه ور باشد ) درون ظرف ‌های شیشه‌ای ریخته و درب آن را ببندید و داخل یخچال نگهداری نمایید.

  • در این دستور پخت طرز تهیه کمپوت کیوی، اشاره ای به مواد افزودنی نشده است. میتوانید جهت خوش طعم تر شده و یا خوش عطر شدنِ کمپوت خود موادی مانند هل، گلاب، زعفران، وانیل، رنگ خوراکی و… را نیز بیفزاید.
  • در طرز تهیه کمپوت کیوی، میزان آب و شکر دلخواه است؛ چرا که شیرینی کم یا زیاد نیز کاملا سلیقه ای است. اما در حالت کلی به ازای هر یک کیلوگرم میوه ی کیوی، نیم کیلوگرم شکر و حدودا 1.5 لیتر آب لازم است.
  • مدت زمان نگهداری این دسر به روش اول طرز تهیه کمپوت کیوی، نهایتا 3 روز میباشد و در طول این مدت نباید در محلی بجز یخچال از آن نگهداری نمایید.

طرز تهیه کمپوت کیوی، روش دوم، بدون میزان :

در روش دوم طرز تهیه کمپوت کیوی، میوه کیوی شما باید ترجیح سفت بوده و فاقد هرگونه خرابی، پوسیدگی، له شدگی، و کرم خوردگی باشد.

پس از شست و شوی اولیه، میوه های خود را کاملا خشک نماید و بعد از آن کیوی ها را پوست گرفته و به قطعات دلخواه خرد نمایید.

یک ظرف پیرکس یا شیشه ای نشکن را استریل نموده و میوه خرد شده ی خود را درون آن بریزید. ( میوه ها باید تا کمی بیشتر از نصف ظرف باشند ).

طرز تهیه کمپوت کیویدر مرحله ی بعد، مقداری آب را در یک قابلمه ریخته و روی شعله اجاق قرار دهید تا به جوش آید. بعد از جوشیدنِ آب با کم کردن حرارت، شروع به افزودن شکر نمایید و همزمان شکر را در آب جوش حل کنید. ( به یاد داشته باشید، شکر را تا جایی اضافه می کنید که محلول اشباع حاصل شود یعنی تا زمانی که شکر بیشتری در آب شما حل نشود )

پس از آن به شربت آب و شکر خود زمان دهید تا سرد شود. میتوانید در هنگاه افزودن شکر، طعم دهنده هایی نظیر گلاب، هل و یا زعفران دم کرده را نیز بیفزاید ( این بخش کاملا اختیاری بوده و وابسته به سلیقه ی غذایی شما میباشد )

پس از سرد شدن این محلول را به کیوی های درون ظرف شیشه ای بیفزایید تا جایی که شیشه کاملاً پر از مخلوط کیوی و شربت شود. ( کیوی ها باید درون محلول آب و شکر غوطه ور شوند ) سپس دربِ آن را به خوبی بسته و کیپ نمایید.

  طرز تهیه کمپوت انبه|دستور پخت کمپوت انبه

در قابلمه ای بزرگ تر مقداری آب بریزید و ظرف حاوی کمپوت را درون آب قرار دهید میزان آب باید کمی از ارتفاع ظرف پایین تر باشد. ( از ظرف خود را عمودی قرار میدهید تا 3 سانت زیر درب و اگر افقی قرار میدهید تمام قسمت رویی ظرف درون آب نباشد. )

سپس قابلمه را روی شعله قرار داده و به آن زمان دهید تا بجوشد پس از 10 الی 15 دقیقه از زمان شروع جوشیدن ( بسته به میزان کال بودن یا رسیده بودن کیوی ) ظرف حاوی کمپوت خود را از داخل قابلمه برداشته و اجازه دهید تا در دمای اتاق، خنک شود .

کمپوت کیوی شما آماده است. مزیت این روش نسبت به روش قبلیِ ذکر شده جهت طرز تهیه کمپوت کیوی آن است که می‌توانید این دسر خوشمزه و مقوی را در مدت زمان بیشتری و در کابینت یا کمد نگهداری کنید. اما پس از آنکه درب ظرف را جهت مصرف باز کردید، تا هنگامِ تمام شدنِ آن حتما درون یخچال بگذارید.

کمپوت کیویاین روش جدا از طرز تهیه کمپوت کیوی، برای سایر میوه ها نیز استفاده میشود و طعم و ظاهرِ نتیجه ی کار بسیار شبیه به کمپوت های صنعتی میباشد.

نکات قابل توجه در طرز تهیه کمپوت کیوی :

این نکات معمولا در دستورات طرز تهیه کمپوت کیوی ذکر نمیشود و بخشی از سلیقه ی آشپز و یا تجربه ی افراد میباشد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

  • کشمش وکیوی مکمل های خوب، خوش طعم و بی نظیری هستند. به همین دلیل میتوانید در دقایق آخرِ پختن کمپوتتان، مقداری کشمشِ پاک کرده و شسته را نیز اضافه نمایید.
  • اگر میخواهید برای بیماران دیابتی این کمپوت را تهیه نمایید حتما با مشورت پزشک و استفاده از شکر های رژیمی مانند شکر قهوه ای یا فروکتوز این کار را انجام دهید چرا که ماده ی غذایی کمپوت، سهم قند بسیاری دارد.
  • میوه ها دارای ویتامین های مختلف هستند و برای اینکه ویتامین خود را حفظ نمایند، بهتر است خیلی خورد و ریز نشوند. هرچه قطعات شما بزرگتر بوده و کمتر از چاقو استفاده کنید، ارزش غذایی دسرِ شما بالاتر خواهد بود.
  • قرار دادن میوه ها در معرض حرارت زیاد و بالا، موجب از دست رفتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی آن میشود. نسبت به پختنِ بیش از اندازه ی کمپوت خود اصرار نکنید.
  • در طرز تهیه ی کمپوت کیوی به هر یک از روش های ذکر شده، پس از حرارت، میوه رنگ خود را از دست داده و به سمت رنگ قهوه ای متمایل میشود. جهت جلوگیری از این تغییر رنگ که ظاهر کار شما را ناپسند میکند، میتوانید از کمی پوره ی کیوی استفاده کنید. به این ترتیب که همراه با افزودن میوه ها، پوره را نیز اضافه کنید تا رنگ خود را به میوه ها بدهند.

کیوی و خاصیت درمانی برای سرماخوردگی :

کیوی و خاصیت درمانی برای سرماخوردگیهدف از این مطلب و آموزش طرز تهیه کمپوت کیوی، جدا از جنبه تغذیه و دسر، آشنایی با خاصیت درمانی این میوه در بیماری‌های مختلف به خصوص سرما خوردگی می باشد.

خوردن میوه کیوی و کمپوت آن، به بیماران مبتلا به انواع گلودرد، سرفه های مزمن و سرماخوردگی های منجر به عفونت های ریه توصیه می شود.

  طرز تهیه لیموناد (Lemonade) | طرز تهیه 5 نوع نوشیندنی لیموناد

این ماده غذایی از سرفه و خس خس گلو جلوگیری نموده و در روند بهبود سریعتر سرماخوردگی موثر است. کمپوت کیوی سرشار از ویتامین A و E و آنتی اکسیدان‌های حیاتی بوده و به دلیل بلع راحت آن خصوصاً باب میل کودکان است.

از دیگر خواص درمانی آن تاثیر مستقیم بر روی سیستم تنفس است. مصرف مداوم میوه کیوی و یا کمپوت آن طبق آمار رسمی، بالای ۴۰ درصد موجب کاهش ابتلا به خس خس سینه و سرفه های شدید در سرماخوردگی های فصلی و آلرژیک می شود.

No Comments

Post A Comment