آیا مولتی ویتامین خطرناک است ؟! 15 فایده + زمان مصرف

مولتی ویتامین

آیا مولتی ویتامین خطرناک است ؟! 15 فایده + زمان مصرف

مولتی ویتامین ها چه کمکی به ما می کنند؟ آیا مصرف آنها ضروری است؟

در جواب این سؤال که مولتی ویتامین چه کمکی به ما می کند باید ابتدا مشخص کنیم که از چه ساختاری تشکیل شده و هدف از توصیه ی پزشکان در مصرف این مواد چیست؟ حتما می دانید که بدن ما کم و بیش به ویتامین ها، مواد معدنی و ریزمغذی ها نیاز دارد که بسته به شرایط فرد می تواند این میزان نیاز کمتر یا بیشتر باشد. به عنوان مثال فردی که دچار بیماری شده یا زنانی که باردار هستند و یا افرادی که دائما در حال ورزش می باشند میزان نیاز بدن آنها به انواع ویتامین ها در قالب مولتی ویتامین بیشتر است.

مولتی ویتامین طبیعی

برخی افراد پیشنهاد می کنند که برای خرید مولتی ویتامین به دنبال مولتی ویتامین خارجی باشید. به شما توصیه می کنیم که چنانچه بسته به نیاز و توصیه ی پزشک خود اقدام به خرید این نوع از مولتی ویتامین نمودید، حتما بسته بندی آن را چک کنید تا دارای تأییدیه هایی مانند NSF، USP و CL باشند. این مدارک نشان می دهند که قرص مولتی ویتامین خریداری شده بدون سرب و کلیه ی مواد مضر بوده و همچنین تمام ویتامین ها و مواد معدنی مقدار مناسبی دارند.

اما برخی افراد می پرسند که بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین چه موقعی است؟ در جواب این عزیزان بهتر است آنها را با ویتامین های مولتی ویتامین آشنا کنیم تا متوجه دلیل چرایی جواب ما بشوند. مولتی ویتامین از ویتامین هایی نظیر C A، D، E، K و خانواده ی B به همراه مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیم و غیره تشکیل یافته است.

  کمبود ویتامین : بیماری ها،عوارض،دلایل و راهکارهای درمان کمبود انواع ویتامین

چون مولتی ویتامین دارای ویتامین های محلول در چربی نیز هست بهترین زمان مصرف آنها همراه با غذاست به جز اینکه فرد حساسیت خاصی به قرص ها داشته باشد که در این صورت یا باید زمان مصرف را به بعد از وعده ی غذایی موکول کند و یا اینکه قرص دیگری را خریداری کند تا کاملا زیست سازگار باشد. همچنین می توانید با فاصله زمانی 12 ساعت نیز مصرف کنید به عنوان مثال 2 بعد از ظهر و 2 شب مخصوصا که بهترین زمان مصرف ویتامین D نیز شب است.

 

ویتامین های مولتی ویتامین

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چنانچه در اثر یک بیماری یا هر شرایطی، مقدار یکی از ویتامین ها بیش از حد کم باشد بهتر است به جای مصرف قرص مولتی ویتامین با مصرف قرص همان ویتامین کمبود آن را جبران کنید. به عنوان مثال مصرف قرص ویتامین D برای کسانی که با فقر شدید آن مواجه هستند بهتر از مصرف قرص مولتی ویتامین است چون از هر ویتامین مقدار کمی از آن وجود دارد.

15 فایده ی مصرف مولتی ویتامین

فواید مصرف مولتی ویتامین برای سنین مختلف به شرح زیر می باشند:

بهبود عملکرد مغز: با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه های بالینی، مشخص شده که مصرف مولتی ویتامین به دلیل در دسترس قرار دادن تمامی ویتامین ها برای مغز که اندام بسیار حساسی است، حافظه تقویت شده و در نتیجه ابتلا به آلزایمر بشدت کاهش خواهد یافت.

کمک به کبد: به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و مجموعه ی ویتامین B، هم واکنش های آنزیمی را برای دفع سموم بدن تسهیل می کند و هم با تقویت بخش مربوطه در کبد، به سلامت آن و جلوگیری از تجمع سموم در خون کمک می کند.

جلوگیری از آسیب ماهیچه ای: مولتی ویتامین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هم از تولید زیاد رادیکال های آزاد آسیب رسان به بافت های بدن جلوگیری می نماید و هم با داشتن ویتامین، نیروی لازم برای انقباض عضلانی را در اختیار بدن قرار داده و از خستگی و آسیب ماهیچه ای جلوگیری می کند.

خواص قرص مولتی ویتامین

جلوگیری از سرگیجه: مولتی ویتامین با کمک به رشد و نمو مخچه به حفظ تعادل بدن کمک زیادی کرده و در مواقعی که به دلیل افت فشار، احتمال افتادن شما زیاد باشد، از وقوع آن تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

تقویت بویایی: بد نیست بدانید افرادی که بویایی قوی دارند به دلیل کافی بودن مقادیر روی و ویتامین B12 در بدن آنهاست. مصرف مولتی ویتامین سبب می شود این کمبود جبران شده و پس از مدتی شاهد قدرت گرفتن حس بویایی خود باشید.

  لیست 118 غذای طبع گرم | فهرست جامع غذاهای طبع گرم

کمک به شنوایی: چنانچه ویتامین های خانواده B در بدن شما کم باشد، مشکل شنوایی نیز به وجود خواهد آمد لذا با مصرف این قرص ها احتمالا این مشکل نیز حل خواهد شد. اما با توجه به اینکه هر علت دیگری نیز می تواند علت این رخداد باشد، از مصرف بی رویه جلوگیری کرده و حتما زیر نظر پزشک باشید.

جوان تر شدن پوست: همانطور که می دانید مصرف مداوم و به اندازه ی ویتامین A، C و E به داشتن پوستی شاداب و سرحال کمک می کنند. اما توجه داشته باشید که ویتامین های A و E محلول در چربی هستند و مصرف بیش از حد آنها بسیار خطرناک است.

خواص مولتی ویتامین

بهبود وضعیت آسم: معمولا افرادی که آسم و یا آلرژی خفیف داشته باشند پزشکان به آنها مصرف قرص مولتی ویتامین را توصیه می کنند. دلیل این امر این است که پایین آمدن شدید ویتامین C، سلنیوم و منیزیم سبب بروز این حالت می گردند.

جلوگیری از عوارض متعدد دیابت: دیابت ها دفع ادرار را زیاد می کنند مخصوصا دیابت نفروتیک یا بی مزه، که در چنین حالت هایی کلیه ی ویتامین هایی که محلول در آب باشند مانند خانواده ی B و C، دفع خواهند شد که به آنها مواد معدنی را هم اضافه کنید. به همین دلیل برای جبران کمبود آنها قرص مولتی ویتامین تجویز می گردد.

کاهش شدید استرس: کمبود ویتامین در بدن ضررهای بسیار گسترده ای دارد که یکی از آنها افزایش استرس ناشی از کاهش ویتامین های B می باشد که با مصرف این قرص ها می توانند استرس خود را تا حد زیادی کنترل کنید.

کاهش وزن : بله درست است. با اینکه برخی افراد آنها را به نوعی مولتی ویتامین چاق کننده می نامند، اما فقط برای کسانی صادق است که با سوء تغذیه دست و پنجه نرم می کنند و یا به کمک افزایش اشتها به دنبال اضافه وزن هستند. اما در مورد کسانی که رژیم لاغری مورد تأیید پزشک را در پیش گرفته اند، مصرف مولتی ویتامین نه تنها سبب افزایش وزن نمی شود بلکه به کاهش وزن آنها نیز کمک می کند.

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

افزایش عملکرد جنسی: سطح بالا و البته مناسب هورمون های جنسی و جریان خون کافی به اندام های جنسی همگی به داشتن عملکرد جنسی مناسب کمک می کنند. لذا قرص مولتی ویتامین از یک طرف با داشتن روی به تولید هورمون جنسی تستوسترون کمک می کند و از طرفی هم با داشتن ویتامین های سی و ای، کمک به خاصیت ارتجاعی شریان کرده و جریان خون را طبیعی نگه می دارد.

آسیب های چشمی و تضعیف قوه ی بینایی: با افزایش سن و کاهش مواد معدنی و ویتامین ها و نیاز بیشتر بدن نسبت به جبران، یکی از آسیب های احتمالی کاهش قدرت بینایی در پی آسیب به چشم ها می باشد که خود این امر حاصل افزایش میزان رادیکال های آزاد است. چنانچه زیر نظر پزشک به مصرف مولتی ویتامین بپردازید، با دارا بودن ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند C و A و E و همچنین مواد معدنی مفید جلوی تولید رادیکال های آزاد گرفته خواهد شد.

دندان هایی سالم تر: با افزایش سن، لثه ها و دندان ها بیشتر در معرض از بین رفتن و ملتهب شدن هستند، اما با وجود ویتامین هایی نظیر C، A و E و همچنین سلنیوم که در قرص های مولتی ویتامین قرار دارند، هم لثه ها تقویت می شوند و هم دندان ها با جذب ویتامین D و کلسیم مستحکم تر می گردند. همچنین طبق نظر دندانپزشکان ویتامین آ از بیماری های لثه و فک نیز جلوگیری می کند.

قرص مولتی ویتامین

کمک به رشد کودکان: مولتی ویتامین برای کودکان زیر نظر پزشک اطفال بسیار توصیه شده است. لذا پس از 6 ماهگی که وعده ی غذایی کودک متنوع تر می گردد و شاید به دلایل مختلف والدین نتوانند تمامی مواد مورد نیاز را در اختیار کودکان قرار دهند، مصرف مولتی ویتامین توسط پزشک اطفال به مقادیر گوناگون تجویز می گردد که بهترین فرم مصرف آن نیز شربت است. لذا کودکان در این سنین که برای رشد و نمو ماهیچه ها و استخوان و همینطور بلوغ ساختاری مغز به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز مبرم دارند بسیار مفید است.

عوارض قرص مولتی ویتامین

مولتی ویتامین خارجی

برخی افراد سؤال می کنند که آیا قرص مولتی ویتامین با این همه فایده برای سلامتی، ضرر نیز دارد؟ اگر عوارض دارد چه مواردی هستند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم چنانچه مصرف مولتی ویتامین زیر نظر پزشک باشد، پس حتما به آن نیاز داشته اید پس هیچ ضرری ندارد. در مواردی شاید باعث مشکلات معده (که یا نوع و یا زمان مصرف آن را پزشک تغییر خواهد داد)، سردرد، طعم یا بوی بد دهان گردد و در مواردی هم که احتمال رخداد آن بسیار کم است شاید باعث کهیر، باد کردگی لب ها و صورت و حتی مشکلات تنفسی شود.

مولتی ویتامین چاق کنندهدر کل توصیه می شود که بدون تجویز پزشک اصلا اقدام به مصرف خودسرانه ی مولتی ویتامین نکنید. مخصوصا عوارض متوجه کسانی می شود که با وجود مقادیر مناسب ویتامین ها و مواد معدنی اقدام به خوردن آنها می کنند. در این مواقع مصرف قرص مولتی ویتامین به دلیل داشتن ویتامین های محلول در چربی خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

  شناخت افراد دارای طبع سرد و غذاهای طبع سرد؟
1 Comment

Post A Comment