طرز تهیه کمپوت آلبالو، از بازار تا قفسه خانه شما

طرز تهیه کمپوت آلبالو

طرز تهیه کمپوت آلبالو، از بازار تا قفسه خانه شما

کمپوت کردن میوه ها یک راه ساده برای نگهداری طولانی مدت آنها می باشد. در فصل هایی از سال که احتمالاً به این سادگی ها نمی توانید به برخی از میوه ‌ها دسترسی داشته باشید، روش تهیه کمپوت خانگی میوه ها می تواند تداعی کننده شیرین خاطرات فصل های گوناگون از سال باشند. البته کمپوت با هدف ایجاد یک میان وعده کامل غذایی و حتی یک غذای کامل نیز تهیه می شود. به هر حال از هر میوه ای می توان در مسیر ساخت کمپوت استفاده نمود؛ اما یکی از بهترین آنها که اتفاقاً یکی از محبوب ترین انواع کمپوت می باشد، میوه آلبالو است. کمپوت آلبالو آنچنان فراگیر و محبوب است که این میوه یکی از اصلی ترین انواع در کمپوت ها را به خود اختصاص داده است. البته طرز تهیه کمپوت آلبالو چندان فرقی با دیگر انواع کمپوت خانگی ندارد. شاید تفاوت ها در نوع میوه، سایز آن، میزان ترشی و شیرینی و یا نوع هسته گیری آن باشد. به هر صورت وقتی می خواهیم در باب طرز تهیه کمپوت آلبالو مطلبی داشته باشیم، الزاما نمی ‌توانیم به طرز تهیه تمام کمپوت ها اشاره ای کرده باشیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در کلامی مختصر و مفید با طرز تهیه کمپوت آلبالو در 11 مرحله آشنا شوید.

طرز تهیه کمپوت آلبالودر طرز تهیه کمپوت آلبالو چه چیز هایی می خواهیم؟

کمپوت ساختن چندان الزامات پیچیده ای نمی ‌خواهد. مواد اولیه خاصی هم طلب نمی کند. یک میوه به همراه شکر، اندکی آب و یک یا چند ظرف. شاید در همین اقلام ساده بتوان مقدمات تهیه ی کمپوت عالی را گنجاند؛ اما برای داشتن کمپوت خوب بهتر است در تهیه همین مواد ساده هم اندکی دقت بیشتری را صرف نمایید. وقتی صحبت است طرز تهیه کمپوت آلبالو شده است، پس میوه انتخابی شما باید آلبالو باشد؛ اما چه آلبالویی؟ این موضوع به سلیقه شما بر می گردد. اینکه بخواهید رنگ و لعاب کمپوت تان چه شکلی باشد یا میزان ترشی و شیرینی در چه حد قرار گیرد، آلبالوی خود را انتخاب خواهید کرد.

  طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا + 5 نکته شفاف و خوشمزه شدن

شکر و آب از الزامات همیشگی هر کمپوت خانگی هستند. موادی که به راحتی در دسترس قرار خواهند گرفت. برای رسیدن به یک سطح منطقی از داشتن مزه های ترش و شیرین در طرز تهیه کمپوت آلبالو، بهتر است که وزن شکر را نصف وزن آلبالو در نظر بگیرید. برای رسیدن به میزان ترشی و یا شیرینی مورد نظرتان، کم و زیاد کردن شکر راه منطقی دستیابی به سلیقه شخصی شما در طرز تهیه کمپوت آلبالو خواهد بود. در طرز تهیه کمپوت آلبالو بهتر است به ازای هر یک کیلو آلبالو، سه لیوان آب در نظر بگیرید. این نسبت را می توان به راحتی برای تمام وزن های دیگر در طرز تهیه کمپوت آلبالو به کار برد.در انتخاب ظرف ها نیز دقت لازم را داشته باشید. در طرز تهیه کمپوت آلبالو ظرف هایی که کمپوت های پخته شده در آن نگهداری می شوند، باید از جنس فلزی و یا شیشه ای باشند.

طرز تهیه کمپوت آلبالو در 11 مرحله

شاید بتوان برای همه کمپوت های میوه یک دستور ساده و کلی در نظر گرفت؛ اما این دستور می تواند از یک میوه تا میوه های دیگر تفاوت های قابل توجهی داشته باشد. از این رو اگر می ‌خواهیم در باب طرز تهیه کمپوت آلبالو دقیق شویم، بهتر است تمرکز خود را در چگونگی ساخت کمپوت با میوه آلبالو داشته باشیم.

  • میوه خوبی خریداری کنید

آلبالو های سالم، بدون کرم خوردگی و یا زدگی و اندکی درشت برای تهیه کمپوت خانگی خریداری کنید. آلبالو های ریز مناسب مربا هستند. البته آلبالوی فریز شده به هیچ حالت مناسب در طرز تهیه کمپوت آلبالو نیست. چرا که انسجام یک آلبالوی تازه را ندارد و به راحتی از هم می پاشد و احتمالاً یک مربا تحویل شما خواهد داد.

  • با هسته یا بی هسته، انتخاب با شماست

هر میوه در بطن خود هسته هایی دارد. گاهی مانند سیب و گلابی چندین هسته دارد و برخی مانند آلبالو و گیلاس از یک هسته برخوردار هستند. برای میوه هایی که تک هسته هستند، بهتر است که هسته میوه قبل از انجام عملیات پخت در کمپوت سازی از میوه خارج شود؛ مگر آنکه هسته ها در اندازه هایی کوچک باشند. برای آلبالو و گیلاس و… می توان از وجود حساسیت هسته در بطن میوه چشم‌ پوشی کرد. اصولاً در طرز تهیه کمپوت آلبالو، هسته گیری صورت نمی گیرد. البته این موضوع در نهایت همراه با سلیقه شما در طرز تهیه کمپوت آلبالو خواهد بود.

  • شربت کمپوت را بسازید

آب و شکر تمام موادی است که از آن برای ساختن شربت کمپوت بهره خواهید برد، البته همراه با چاشنی حرارت. به این منظور آب را با شکر مخلوط کرده و بر حرارت ملایمی خوب هم بزنید تا جاییکه محلول شما به جوش آید. چند قل برای رسیدن به شربت در طرز تهیه کمپوت آلبالو کافیست. پس نگذارید که خیلی محلول آب و شکر شما غلیظ شود.

  • داغ داغ دست به کار نشوید

در طرز تهیه کمپوت آلبالو عجله معنایی ندارد. عجله هر کاری را خراب می ‌کند. خصوصاً اگر شربت جوش خورده را داغ داغ بر روی میوه ها بریزید. این اتفاق انسجام میوه ها را از بین می برد. بهتر است اندکی صبر کنید تا محلول آب و شکر شما حسابی دمای خود را از دست بدهد. وقتی که دیگر توانستید دمای شربت خود را با یک انگشت زدن تحمل کنید، آلبالو ها هم می توانند این شربت ولرم را تحمل کنند.

  • وقت پر کردن ظرف های کمپوت است

اگر از ابتدای مقاله در طرز تهیه کمپوت آلبالو به یاد داشته باشید، صحبت از ظرف های شیشه ای با درب های محکم به جهت نگهداری کمپوت ها کردیم. حالا این ظرف ها را بردارید و داخل آنها را از آلبالو های خود پر کنید و سرانجام محلول آب و شکر خود را در ظرف ها بریزید.

  طرز تهیه کمپوت مخلوط (5 میوه) به 6 روش مختلف
  • تا می توانید به درب ظرف ها سخت بگیرید

کمپوت اگر می‌ خواهد کمپوت شود، نباید هوا بکشد پس تا می‌ توانید درب ظرف های خود را محکم ببندید. تا آن اندازه که کاملاً مطمئن باشید که این ظرف تا مدت ها هوا نخواهد کشید.

  • شیشه های کمپوت را بجوشانید

یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و ظرف های شیشه ای حاوی کمپوت هایتان را در آن بچینید. سپس در قابلمه مذکور آب بریزید تا آنجا که لبه آب به لبه ظرف های شیشه ای برسد. بهتر است ظرف های شیشه ای شما، هم ارتفاع باشند تا در این مرحله از شرایط یکسانی برخوردار شوند. دقت داشته باشید که آب نباید تا روی ظرف های شیشه ای بالا بیاید.

  • برای آلبالو یک ربع کافیست

قابلمه مذکور که پر از ظرف های شیشه ای کمپوت شده است و آب در آن ریخته اید را بر روی حرارت قرار دهید. تا آنجا که آب به جوش آید. یک ربع ماندن در آب جوشیده شده برای کمپوت آلبالو زمان کافی است.

  • ظرف های شیشه ای را سر و ته نگه دارید

بعد از فرآیند پخت، کمپوت ها آماده هستند. اگر می خواهید این کمپوت ها را به مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است از عدم وجود هوا در داخل ظرف ها اطمینان کامل داشته باشید. به این منظور می توانید ظرف های شیشه ای را برای مدت یک تا چند ساعت سر و ته نگه دارید تا از خروج هوا اطمینان کامل حاصل کنید.

  • کمپوت باید جا بیفتد

شاید بتوانید در همان لحظه پخته شدن، محصول نهایی خود را میل کنید؛ اما اگر کمپوت واقعی می خواهید، چند روزی صبر کنید. کمپوت بعد از گذشت یک هفته جا می‌ افتد و کاملاً آماده برای مصرف شما خواهد بود.

  طرز تهیه کمپوت انبه|دستور پخت کمپوت انبه
  • در طرز تهیه کمپوت آلبالو اصولی نگهداری کنید

کمپوت ها باید در جای خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. یخچال و یا زیرزمین ها فضا های مناسبی برای نگهداری انواع کمپوت ها هستند.

کمپوت آلبالو از خاصیت زیادی همچون

  1. خواص آنتی‌اکسیدانی
  2. ضدالتهاب
  3. جلوگیری از سرطان
  4. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

برخوردار می باشد. این میوه همچنین سرشار از ویتامین‌ C و دارای املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، سدیم، منیزیم، کبالت و منگنز است. پیشنهاد می کینم در صورتی که نمی توانید در فصول دیگر سال از مزایای این میوه بهره مند شوید کمپوت آن را حتما مورد استفاده قرار دهید.

No Comments

Post A Comment