طریقه پخت سمبوسه های خوشمزه+7 روش متفاوت

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی و عدس

طریقه پخت سمبوسه های خوشمزه+7 روش متفاوت

همه ایرانیان با غذای خوشمزه و لذیذ سمبوسه آشنایی دارند و در بسیاری از شهرهای کشورمان این غذا از محبوبیت زیادی برخوردار است. هرچند در ایران سمبوسه را به‌ عنوان یک غذا یا پیش‌غذای مربوط به جنوب کشور می‌دانند ولی باید گفت که سمبوسه یک غذای بین‌المللی است که پیشینه‌ی آن به کشور هند بازمی‌گردد. بااین‌حال امروزه در اکثر کشورهای جهان همچون مکزیک، آمریکا، چین، پاکستان سمبوسه را با طعم‌ها و روش‌های گوناگون ولی با سبکی تقریباً مشابه به یکدیگر درست می‌کنند و مردم نیز به آن علاقه‌ی بسیاری دارند.
اگر شما هم دوست دارید با روش‌های مختلف درست کردن سمبوسه آشنا شوید و یا به دنبال ایجاد تنوع در سبک آشپزی خود هستید پس با ما همراه شوید تا به شما طریقه پخت سمبوسه های خوشمزه و 7 روش متفاوتی را آموزش دهیم. سرفصلهای عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

  • طرز تهیه سمبوسه سیب‌زمینی و عدس
  • طرز تهیه سمبوسه مرغ و قارچ
  • طرز تهیه سمبوسه دریایی
  • طرز تهیه سمبوسه گوشت‌کوبیده
  • طرز تهیه سمبوسه پیتزایی
  • طرز تهیه سمبوسه هندی
  • طرز تهیه سمبوسه مکزیک

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی و عدس با کنسرو عدس لئونارد

سمبوسه سیب زمینی و عدس با کنسرو عدس لئونارد

سمبوسه سیب زمینی و عدس با کنسرو عدس لئونارد

  • مواد لازم:

– سیب زمینی آب پز ٢ عدد
– کنسرو عدس لئونارد ١ پیمانه
– سبزی های معطر ١ پیمانه
– پیاز ١ عدد
– سیر ٢ حبه
– نمک و فلفل به میزان لازم
– زردچوبه به میزان لازم
– نان مخصوص سمبوسه به تعداد لازم

  • طرز تهیه:

در ابتدا سیب زمینی آب پز و کنسرو عدس لئونارد آبکش شده را با گوشت کوب له می کنیم. سپس پیاز رو نگینی خیلی ریز خورد میکنیم و به همراه سیرکوبیده شده به مخلوط اضافه میکنیم. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از سبزی‌های معطر تازه و یا خشک‌شده در این مواد مخلوط می کنیم. در آخر نیز 50 الی 100 گرم از مواد را با استفاده از قاشق وسط نان قرار می‌دهیم و به شکل مثلثی می‌پیچیم. حال وقت سرخ کردن و لذت بردن از سمبوسه‌هاست.

طرز تهیه سمبوسه مرغ و قارچ

  • مواد لازم:

– سینه مرغ: 500 گرم
– قارچ خردشده: 1 پیمانه
فلفل دلمه‌ای و پیاز: 1 عدد
– جعفری: نصف پیمانه
– زرده تخم‌مرغ: 1 عدد
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

ابتدا لازم است تا سینه‌ی مرغ را آب پز و سپس آن را ریش‌ریش کنید. پیاز را رنده کنید و به همراه ادویه بسته به سلیقه خودتان تفت دهید. پس از اضافه کردن مرغ، قارچ و فلفل دلمه‌ای را نیز به ماهیتابه اضافه کنید و کل مواد را به مدت 10 الی 15 دقیقه تفت دهید. اگر تمایل داشته باشید با اضافه کردن رب به ماهیتابه می‌توانید رنگ و طعم متفاوت‌تری به سمبوسه بدهید. در آخر نیز جعفری را به ترکیب خود اضافه کنید و میزان آن را با توجه به ذائقه خود می‌توانید تعیین کنید. درنهایت می‌توان مواد را درون نان لواش ریخت و به شکل سمبوسه پیچید. حال با سرخ کردن سمبوسه‌ها می‌توان آن‌ها را سر سفره سرو کرد.

طرز تهیه سمبوسه دریایی

  • مواد لازم:

– ماهی یا میگو: 500 گرم
– گشنیز خردشده: 1 پیمانه
– سیر: 5 حبه
– ادویه: به مقدار لازم
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

ماهی را پس از جدا کردن از استخوان با استفاده از چرخ‌گوشت چرخ کنید. بسته به ذائقه‌تان به‌جای ماهی می‌توان از میگو نیز استفاده کرد. سپس ماهی را در روغن سرخ کنید و مرتباً هم بزنید تا از چسبیده شدن ماهی به ظرف جلوگیری شود. در ادامه می‌توانید سیر له‌شده و گشنیز را به‌صورت تازه یا خشک به ماهیتابه اضافه کنید و سپس ادویه را اضافه کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید کمی هم از ادویه ماهی در حین سرخ کردن استفاده کنید. پس از 20 دقیقه سرخ کردن مواد نوبت به پر کردن نان سمبوسه‌ها می‌رسد. سپس می‌توانید سمبوسه‌ها را سرخ‌کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه سمبوسه گوشت‌کوبیده

طرز تهیه سمبوسه گوشت‌کوبیده

طرز تهیه سمبوسه گوشت‌کوبیده

  • مواد لازم:

– گوشت‌کوبیده: 800 گرم
– دارچین: به مقدار لازم
– پیازداغ: نصف پیمانه
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

اگر آخر هفته قصد دارید برای خانواده خود آبگوشت درست کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده‌ی غذایی بعدی شما تهیه سمبوسه لذیذ گوشت‌کوبیده خواهد بود که با باقی‌مانده گوشت‌کوبیده آبگوشت درست خواهد شد.
برای این کار گوشت‌کوبیده را به همراه پیازداغ و دارچین مخلوط کرده و ترکیب فوق را خوب هم بزنید. در صورت علاقه می‌توان از کمی پیازچه یا تره نیز در مواد گوشت استفاده کرد. سپس با استفاده از قاشق مواد را داخل نان لواش ریخته و به‌خوبی آن را بپیچید تا کناره‌های نان به هم بچسبد. سمبوسه‌ها را در روغن کمی سرخ‌ کنید و به سلیقه‌ی خود تزیین کنید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

  • مواد لازم:

– گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم
– قارچ: 500 گرم
– پیاز و فلفل دلمه: 1 عدد
– رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
– پنیر پیتزا: 200 گرم
– آویشن: به مقدار لازم
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

برای تهیه سمبوسه پیتزایی که به مذاق کودکان نیز بسیار خوش می‌آید تنها کافی است از موادی که در تهیه پیتزای خانگی خود استفاده می‌کنید برای تهیه سمبوسه استفاده کنید.
برای این کار در ابتدا گوشت چرخ‌کرده را به همراه پیاز خردشده و ادویه در ماهیتابه تفت دهید. با حرارت کم سعی کنید گوشت را به مرحله نیم‌پز شده برسانید و در انتها قارچ، فلفل دلمه خردشده و سپس رب گوجه‌فرنگی را به ترکیب اضافه کنید و در آخر آویشن را به ترکیب خود اضافه کنید. بسته به ذائقه‌ی خود می‌توانید از سینه‌ی مرغ آب پز و ریش‌ریش شده، سوسیس یا کالباس سالم استفاده و ترکیبات متنوع را تجربه کنید. در انتها کافی است مواد را درون نان لواش قیف شده بریزید و آن را سرخ ‌کنید تا آماده‌ی خوردن شود.

طرز تهیه سمبوسه هندی

  • مواد لازم:

– گوشت چرخ‌کرده: 700 گرم
– سبزی خردشده: 1 پیمانه
– سیر: 5 حبه
– فلفل قرمز: به مقدار دلخواه
– تمر هندی آب کرده: 1 پیمانه
– پیاز: 2 عدد
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

بسیاری از سمبوسه‌هایی که در هندوستان و پاکستان درست می‌شوند طعم تند و آتشینی دارند و از فلفل و ادویه‌های تند به مقدار زیادی بهره می‌برند. اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که به غذاهای تند و سمبوسه به سبک اصیل آن علاقه دارید، طرز تهیه سمبوسه هندی را از دست ندهید.
در ابتدا پیاز را خرد کرده و کمی تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید. حال سیر را رنده کنید و به همراه سبزی معطر به مخلوط خود در ماهیتابه اضافه کنید. سپس ادویه را به آن اضافه کنید و هرچه قدر تمایل دارید غذای تندتری داشته باشید می‌توانید میزان فلفل را بیشتر کنید. سپس مواد را در نان بپیچید و سرخ کنید. حال به‌جای استفاده از سس، از تمر هندی آب‌شده به‌عنوان چاشنی استفاده کنید و لذت ببرید.

بسیاری از سمبوسه‌هایی که در هند و پاکستان درست می‌شوند طعم تند و آتشینی دارند و برای تهیه آن­ها از مقدار زیادی فلفل و ادویه‌های تند استفاده می­شود.

طرز تهیه سمبوسه مکزیکی

  • مواد لازم:

– سیب‌زمینی پخته‌شده: 3 عدد
– نخود سبز پخته:2/1 پیمانه
– کنسرو عدس: 1 پیمانه
– فلفل تند خردشده: 2/1 پیمانه
زنجفیل تازه‏ی رنده شده: 2/1 قاشق چای‌خوری
– جعفری خردشده: 1 قاشق سوپ‌خوری
– ادویه ماسالا: 2/1 قاشق چای‌خوری
– نان لواش: به مقدار لازم

  • طرز تهیه:

مکزیکی‌ها نیز از دیرباز به تهیه انواع سمبوسه‌های خوشمزه معروف بوده‌اند. برای آشنایی با طرز تهیه یکی از سمبوسه‌های لذیذ مکزیکی این دستور آشپزی را از دست ندهید. در ابتدا سیب‌زمینی پخته‌شده را به حالت پوره درمی‌آوریم. سپس نخودفرنگی را آب‌پز کرده و با سیب‌زمینی مخلوط می‌کنیم. در این مرحله باید عدس را پس از پختن و یا به‌صورت آماده و به شکل کنسرو عدس به ترکیب خود اضافه کنیم. جعفری، زنجفیل، فلفل خردشده، ادویه ماسالا و دیگر ادویه‌ها را به مقدار لازم با هم ترکیب و به مواد خود اضافه می‌کنیم. سپس می‌توان سمبوسه‌ها را پیچید و سرخ کرد. برای میل کردن این سمبوسه‌ها می‌توانید از سس فلفل قرمز تند استفاده کنید.

ملاحظه کردید که تهیه انواع و اقسام سمبوسه‌ها با استفاده از مواد مختلف از دستور تقریباً یکسانی پیروی می‌کند و دست شما برای به کار بردن ترکیب‌های گوناگون کاملاً باز است. همچنین می‌توانید به‌جای استفاده از نان لواش از خمیر یوفکا، خمیر پیراشکی نازک و یا خمیرهایی با دستور تهیه خانگی استفاده کنید.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.