لوبیا سبز و کنسرو لوبیا:غذاهای جدید رژیمی با طعم های متفاوت

لوبیا سبز و کنسرو لوبیا:غذاهای جدید رژیمی با طعم های متفاوت

لوبیا سبز و کنسرو لوبیا:غذاهای جدید رژیمی با طعم های متفاوت

لوبیا سبز گیاهی مفید و پرخاصیت است که از آن در انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و فرنگی می‌توان استفاده کرد. این گیاه از تیره‌ی بقولات است و به شکل بوته‌ای در مزارع رشد می‌کند. اگر بوته ی این گیاه را از نزدیک دیده باشید، متوجه برگ‌های سبزرنگ، پهن و بزرگ آن خواهید شد که نوک‌تیز بوده و شامل سه برگچه به شکل قلب است. گل‌های این گیاه نیز که همان لوبیاهای خوش‌رنگ هستند در غلاف باریکی پیچیده شده‌اند که در زمان خرید لوبیا به‌صورت تازه می‌توان آن‌ها را استفاده کرد.

در اصل پوست و دانه‌ی لوبیا به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود و برای پخت غذا می‌توان از هردوی آن‌ها بهره برد. اگر می خواهید فقط از دانه های لوبیا استفاده کنید کافی است بعد از این که پوست غلاف به‌اندازه‌ی کافی سفت شد دانه‌های لوبیا را از آن خارج کرده و در طبخ غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.

موارد استفاده از این گیاه مقوی نیز تنها در غذا خلاصه نمی‌شود و از آن می‌توان در تهیه جوشانده یا در سالاد استفاده کرد. با این‌حال باید توجه داشت که این ماده‌ی گیاهی علاوه بر تمام خواصی که دارد شامل مضراتی نیز هست. افرادی که دچار بیماری نقرس هستند و یا اوریک‌ اسید بالایی در خون خود دارند، پروتئین بالای موجود در لوبیا سبز می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد.

علاوه بر امکان تهیه این گیاه به‌صورت تازه و سبز، می‌توانید آن را به‌صورت فریز شده و یا در قالب کنسرو لوبیا سبز نیز از مغازه‌ها خریداری کنید و در تهیه غذاهای خود ازجمله انواع خوراک، خورشت و سوپ به کار ببرید. با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های این گیاه مفید و خوشمزه تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه 10 مورد از غذاهای لذیذی که با استفاده از لوبیا سبز درست می‌شوند را به شما آموزش دهیم تا از درست کردن و خوردن آن ها لذت ببرید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

  • خورشت لوبیا سبز
  • کوکو مرغ و لوبیا سبز
  • کوکو بامیه و لوبیا سبز
  • ته‌چین لوبیا سبز
  • سالاد لوبیا سبز
  • خوراک لوبیا سبز با گوشت بوقلمون
  • خوراک لوبیا سبز و قارچ
  • خورشت لوبیا سبز با سویا
  • سالاد لوبیا سبز و سیب‌زمینی با پنیر
  • سالاد سزار لوبیا سبز

خورشت لوبيا سبز

خورشت لوبيا سبز

  • مواد لازم :

– پیاز خلالی شده 1 عدد

– سیر خردشده 1 حبه

– روغن مایع به مقدار لازم

– گوشت گوساله 400 گرم

– فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

– زردچوبه 2/1 قاشق چای‌خوری

– لوبیا سبز یا كنسرو لوبيا سبز لئونارد 400 گرم

– سیب‌زمینی 4 عدد

– هویج 4 عدد

– زعفران و آب‌لیمو به مقدار لازم

– رب گوجه‌فرنگی 2 قاق غذاخوری

  •  طرز تهيه:

برای درست کردن این غذای لذیذ کافی است ابتدا پیاز و سیر را در قابلمه‌ای که کف آن به‌اندازه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن ریخته‌اید خوب تفت دهید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. حال به سراغ گوشت‌ها می‌رویم و آن ها را در قطعات کوچک و به‌صورت خورشتی خرد کرده و به ظرف اضافه می‌کنیم تا کمی تفت داده شوند. در ادامه ادویه را اضافه کرده و سه پیمانه آب نیز به قابلمه می‌افزاییم. گوشت باید به مدت 2.5 ساعت بر روی حرارت بماند تا پخته شود. پس از پخته شدن گوشت، لوبیا سبز یا کنسرو لوبيا سبز لئونارد را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا گوشت و لوبیا دوباره به‌خوبی پخته شوند.

در انتهای فرایند پخته شدن خوراک، کافی است تا سیب‌زمینی ها را که از قبل به‌صورت ورقه‌ای خردشده، به همراه هویج به مواد داخل قابلمه اضافه کنیم. برای اینکه خوراکتان رنگ و طعم بهتری بگیرد می‌توانید رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای سرخ‌ کرده و سپس به مواد اضافه کنید. قبل از برداشتن قابلمه از روی گاز، ادویه، آب‌لیمو و زعفران را اضافه می‌کنیم و به مدت 10 دقیقه زمان می‌دهیم تا به خرد غذا بروند. از زیاد هم زدن مواد در هنگام پخت اجتناب کنید زیرا این کار باعث له شدن مواد می‌شود. حال می‌توانید این خورشت خوشمزه را به همراه نان تازه نوش جان کنید.

کوکو مرغ و لوبیا سبز

کوکو مرغ و لوبیا سبز

  • مواد لازم :

– سینه مرغ پخته و ریز شده 300 گرم

– لوبیا سبز یا كنسرو لوبيا سبز 2 فنجان

– تخم‌مرغ 1 عدد

– فلفل دلمه‌ای خردشده 1 فنجان

– ذرت تازه آب‌پز شده 1 فنجان

– نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

  •  طرز تهيه:

برای تهیه این کوکوی متفاوت و خوشمزه به 2 فنجان لوبیا سبز تازه و خردشده و یا 2 فنجان کنسرو لوبیا سبز، 300 گرم سینه مرغ پخته و ریز شده، یک عدد تخم‌مرغ، یک فنجان فلفل دلمه‌ای خردشده، 1 فنجان ذرت تازه آب‌پز شده و نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم نیاز دارید.

ابتدا سینه مرغ و لوبیا را در ماهیتابه کمی تفت دهید تا به‌صورت نیم‌پز درآید. سپس مواد را از روی اجاق بردارید تا کمی سرد شود. در ظرف دیگری لازم است تا مواد باقی‌مانده یعنی فلفل دلمه‌ای، ذرت و تخم‌مرغ‌ها را خردکرده و باهم ترکیب کنیم.
سپس سینه‌ی مرغ به همراه لوبیا سبز از پیش آماده‌شده را به ترکیب اضافه می‌کنیم و به مقدار دلخواه به آن ادویه می‌افزاییم. پس از هم زدن کامل مواد، در یک ماهیتابه‌ی دردار از قبل کمی روغن ریخته و مواد را به آن اضافه می‌کنیم و درب ماهیتابه را می‌گذاریم. پس از 35 الی 45 دقیقه پخته شدن با شعله‌ی ملایم، کوکوی مرغ و لوبیا سبز شما حاضر است.

کوکو بامیه و لوبیا سبز

  • مواد لازم :

– لوبیا سبز،بامیه 250 گرم

– تخم‌مرغ 5 عدد

– پیاز خردشده 1 عدد

– زعفران دم‌کرده 1 قاشق غذاخوری

– سیر له‌شده 2 حبه

– آرد 1 قاشق غذاخوری

– تخم گشنیز 1 قاشق چای‌خوری

– روغن، نمک و فلفل بخ میزان لازم

  •  طرز تهيه:

برای آن دسته از افرادی که تمایل به مصرف گوشت و مرغ ندارند و ترجیح می‌دهند از سبزیجات استفاده کنند، کوکو بامیه و لوبیا سبز جایگزین مناسبی برای آن‌ها خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید بامیه یک ماده‌ی غذایی مقوی و خوشمزه برای دوستداران سبزیجات است و در بسیاری از غذاها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه کوکو بامیه و لوبیا سبز به 250 گرم لوبیا سبز، 250 گرم بامیه، 5 عدد تخم‌مرغ، 2 حبه سیر له‌شده، یک عدد پیاز خردشده، یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده، یک قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق چای‌خوری زیره و تخم گشنیز و به مقدار لازم روغن، نمک و فلفل نیاز دارید.


ابتدا لوبیاها را خرد کرده و با کمی آب، درون قابلمه‌ای کوچک ریخته و روی شعله قرار دهید تا بپزند. البته می‌توانید از کنسرو لوبیا سبز نیز استفاده کنید. تا پخته شدن لوبیا می‌توانید بامیه را خرد کرده و به همراه پیاز تفت دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته، سیر، زعفران، آرد، زیره و تخم گشنیز و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و به هم بزنید. درنهایت لوبیا و بامیه‌ها را به آن بیفزایید. کافی است این مواد را درون تابه ریخته و روی شعله قرار دهید.

با استفاده از کنسرو لوبیا سبز و بامیه می‌توانید برای آن دسته از افرادی که تمایل به مصرف گوشت و مرغ ندارند و ترجیح می‌دهند از سبزیجات استفاده کنند یک کوکوی گیاهی آماده کنید.

ته‌چین لوبیا سبز

  • مواد لازم :

– برنج 3 لیوان

– سینه مرغ پخته شده 300 گرم

– تخم مرغ 4 عدد

– ماست کم چرب 1 لیوان

– لوبیا سبز یا کنسرو لوبیا 1.5 لیوان

– مرزه و ترخون 1 لیوان

– پیاز 1 عدد

– زرشک 1 لیوان

– ادویه به میزان لازم

  • طرز تهیه :

برنج سه لیوان، سینه مرغ پخته‌شده 300 گرم، تخم‌مرغ 4 عدد، ماست کم‌چرب 1 لیوان، لوبیا سبز یا کنسرو لوبیا سبز 1.5 لیوان، مرزه و ترخون 1 لیوان، پیاز 1 عدد، زرشک 1 لیوان و به مقدار دلخواه ادویه، مواد لازم برای تهیه لوبیا سبز هستند.
برای تهیه ته‌چین لوبیا سبز در مرحله اول می‌بایست پیاز را خردکرده و در روغن کمی تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود، سپس لوبیا سبز را به‌ اندازه بسیار ریز خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. حال سینه‌ی مرغ پخته‌شده را به‌صورت ریش‌ریش درآورده و به همراه زرشک به مواد خود اضافه کنید. با تنظیم شعله بر روی درجه‌ی کم برای چند دقیقه مواد را حرارت دهید و در همین حین می‌توانید ادویه خود را اضافه کنید. می‌توانید از نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر استفاده کنید. با گذشت 10 الی 5 دقیقه مایه ته‌چین آماده خواهد بود.

در آخرین مرحله باید برنج خود را آماده کنید. برای این کار لازم است تا نخست برنج را آبکش کنید و در کاسه‌ای بزرگ بریزید، حال نوبت اضافه کردن ماست، تخم‌مرغ و زعفران به برنج است. درنهایت کافی است تا قابلمه یا ماهیتابه بزرگ درداری انتخاب کنید و پس از اضافه کردن روغن به کف آن، نیمی از برنج خود را داخل ظرف بریزید، سپس مایه ته‌چین را اضافه کنید و خوب در کف سطح برنج پهن کنید. حال باید نیمه‌ی دیگر برنج را به ظرف اضافه کنید و صبر کنید تا به مدت 1 ساعت با شعله‌ی ملایم پخته شود.

سالاد لوبیا سبز

سالاد لوبیا سبز

  • مواد لازم :

– لوبیا سبز تازه و بخارپز شده و یا کنسرو لوبیا سبز 300 گرم

– زیتون بدون هسته 100 گرم

– کاهو کوچک 1 عدد

– فلفل دلمه‌ای قرمز 1 عدد

– تخم‌مرغ پخته‌شده 2 عدد

– گوجه‌فرنگی متوسط  4 عدد

– خیار قلمی 1 عدد

  • طرز تهیه :

پیش از سرو غذای اصلی شاید بد نباشد تا یک سالاد خوشمزه و مقوی که از لوبیا سبز تهیه می‌شود را بر سر سفره‌ی خود داشته باشید. برای تهیه سالاد لوبیا سبز به 300 گرم لوبیا سبز تازه و بخارپز شده و یا کنسرو لوبیا سبز نیاز دارید. صد گرم زیتون بدون هسته، 1 عدد کاهو کوچک، 1 عدد فلفل دلمه‌ای قرمز، 2 عدد تخم‌مرغ پخته‌شده، 4 عدد گوجه‌فرنگی متوسط و 1 عدد خیار قلمی، از دیگر مواد موردنیاز برای تهیه این سالاد خوشمزه است. طرز تهیه این سالاد خوشمزه به شرح زیر است:

در ابتدا کاهو را در ظرف گود سالادخوری خردکرده و سپس تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی را به‌صورت نگینی درآورده و به آن اضافه می‌کنیم. فلفل دلمه‌ای را به‌صورت خلال‌های متوسط ببرید و به ظرف اضافه کنید. حال لوبیاهای سبز را که پیش‌تر به مدت 15 دقیقه با آب پخته‌اید، به ظرف اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود. در صورت در دسترس نبودن لوبیای تازه می توانید از کنسرو لوبیا سبز نیز استفاده کنید.

برای خوش‌طعم‌تر شدن این سالاد می‌توان از سس مخصوصی استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توانید 5 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون، به همراه 1 قاشق سوپ‌خوری سرکه را به همراه 2 قاشق مرباخوری شکر درون یک ظرف بریزید و به آن کمی نمک و فلفل و پودر سیر یا سیر تازه له‌شده اضافه کنید. پس از ترکیب کردن مواد با یکدیگر می‌توانید آن را به‌عنوان چاشنی در کنار سالاد سرو کنید و یا در صورت دلخواه سس را به تمام مواد داخل ظرف اضافه کنید و هم بزنید. نوش جان.

خوراک لوبیا سبز با گوشت بوقلمون

  • مواد لازم :

– پیاز خلالی شده 1 عدد

– سیر خردشده 1 حبه

– روغن مایع به مقدار لازم

– گوشت بوقلمون 400 گرم

– فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

– زردچوبه 2/1 قاشق چای‌خوری

– لوبیا سبز یا كنسرو لوبيا سبز لئونارد 400 گرم

– سیب‌زمینی 4 عدد

– هویج 4 عدد

– زعفران و آب‌لیمو به مقدار لازم

– رب گوجه‌فرنگی 2 قاق غذاخوری

  •  طرز تهيه:

این خوراک خوشمزه نیز طرز تهیه مشابهی با خوراک لوبیا سبز به همراه گوشت گوساله دارد و در طی فرایند طبخ آن تنها کافی است به‌جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون و یا ترکیب گوشت بوقلمون و مرغ استفاده کنید.

خوراک لوبیا سبز و قارچ

  • مواد لازم :

– پیاز خلالی شده 1 عدد

– سویای خیس شده 1 استکان

– قارچ 5 عدد

– فلفل سیاه. زردچوبه و نمک به مقدار لازم

– لوبیا سبز یا كنسرو لوبيا سبز لئونارد 400 گرم

– لیموترش کوچک 2 عدد

– رب گوجه‌فرنگی 2 قاق غذاخوری

  •  طرز تهيه:

این خوراک خوشمزه برای دوستداران سبزیجات گزینه‌ی مناسبی است و به‌راحتی در مدت‌زمان کوتاهی در منزل درست خواهد شد. برای این کار ابتدا 1 عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کرده و تفت دهید. سپس 1 استکان سویای از قبل خیس داده شده را به آن اضافه کرده و نمک، فلفل، زردچوبه و زیره را نیز به آن بیفزایید. بعد از اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی نوبت به کنسرو لوبیا سبز و فلفل دلمه‌ای خردشده می‌رسد. بعد از تفت خوردن این مواد باهم 5 عدد قارچ متوسط را خرد کرده و به همراه آب 2 عدد لیموترش کوچک به آن اضافه کنید. کافی است درب ظرف را گذاشته و 15 دقیقه زمان بدهید تا غذا آماده شود.

  چگونه قارچ را فریز کنیم که سیاه نشود؟

خورشت لوبیا سبز با سویا

خورشت لوبیا سبز با سویا

  • مواد لازم :

– سویای خیس شده 2 پیمانه

– قارچ 5 عدد

– زردچوبه و نمک به مقدار لازم

– لوبیا سبز یا كنسرو لوبيا سبز لئونارد 400 گرم

– سیب‌زمینی و هویج 1 عدد

– گوجه‌فرنگی‌ رنده شده 6 عدد

  •  طرز تهيه:

برای تهیه این خورشت سرشار از خاصیت و لذیذ ابتدا باید لوبیا سبزها را به‌صورت تازه و یا به‌صورت کنسرو لوبیا سبز آماده و خردکنید. سپس 1 عدد سیب‌زمینی و 1 عدد هویج را به‌صورت نگینی درآورده و کنار بگذارید.
6 عدد گوجه‌فرنگی‌ رنده شده را با کمی آب مخلوط کنید، سپس 2 پیمانه سویا را در حدود نیم ساعت با زردچوبه و آب بپزید. پس از پخته شدن، آب آن‌ها را بگیرید و بدون روغن تفت دهید و درنهایت مواد از پیش آماده‌شده را به همراه سویا در یک قابلمه ریخته و با شعله‌ی زیاد به جوش بیاورید. زمانی که مواد خورشت شما به مرحله جوش خوردن رسید باید حرارت را کم کنید و به مدت یک ساعت و نیم تا جا افتادن غذا به آن زمان بدهید. در مرحله آخر باید سیب‌زمینی‌ها را اضافه کرده در حدود 45 دقیقه دیگر اجازه بدهید تا مواد پخته شوند.

خورشت لوبیا سبز و سویا خورشتی گیاهی است که از سبزیجاتی نظیر هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و لوبیا سبز تشکیل‌شده و در آن به‌جای گوشت از سویا استفاده می‌شود.

سالاد لوبیا سبز و سیب‌زمینی با پنیر

سالاد لوبیا سبز و سیب‌زمینی با پنیر

  • مواد لازم:

سیب‌زمینی ۴۵۰ گرم
– لوبیا سبز ۴ فنجان
– زیتون بدون هسته نصف فنجان
– پیازچه خردشده 1 قاشق سوپ‌خوری ریز خردشده
– جعفری ۱ قاشق سوپ‌خوری
– سرکه ۲ قاشق سوپ‌خوری
– روغن‌زیتون ۳ قاشق سوپ‌خوری
– خردل ۲ قاشق چای‌خوری
– آب‌لیمو ۲ قاشق چای‌خوری
– پنیر ۶۰ گرم

  • طرز تهیه :

جهت تهیه این سالاد ابتدا سیب‌زمینی‌ها را با کمی آب در یک قابلمه ریخته، بعد از جوش آمدن آب، شعله را کم می‌کنیم تا در حد 20 دقیقه سیب‌زمینی‌ها خوب پخته شوند. سپس سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای قطعه‌قطعه می‌کنیم و در کف یک ظرف پیرکس قرار می‌دهیم. با استفاده از کنسرو لوبیا سبز و یا لوبیا سبز تازه نیم‌پز ‌شده و دیگر مواد ازجمله زیتون، جعفری، پیاز خردشده و پیازچه روی سیب‌زمینی‌ها را می‌پوشانیم و درنهایت پنیر را به آن اضافه می‌کنیم. در این مرحله باید ظرف را به مدت 40 دقیقه درون فر قرار دهیم تا مواد به‌خوبی پخته شوند. حال با کمی چاشنی و تزئین بنا به سلیقه خود می‌توانید غذا را سرو کنید.

سالاد سزار لوبیا سبز

سالاد سزار لوبیا سبز

  • مواد لازم:

کاهو : ۱ بوته
– نان تست به مقدار دلخواه
– لوبیا سبز پخته‌شده یا کنسرو لوبیا
– تخم‌مرغ‌های آب‌پز شده ۱ عدد
– سیر 2 حبه
– سرکه ۲ قاشق سوپ‌خوری
– پنیر پارمزان: ۳ قاشق غذاخوری رنده شده

  • طرز تهیه :

برای تهیه سالاد سزار با لوبیا سبز تنها کافی است پس از تهیه سالاد سزار به روش معمول با استفاده از کاهو و نان تست، به آن کمی لوبیا سبز پخته‌شده یا کنسرو لوبیا سبز اضافه کنید. برای تهیه سس مخصوص سالاد سزار نیز کافی است سرکه، دو حبه سیر و روغن‌زیتون را با یکدیگر مخلوط‌کنید و به سالاد خود اضافه کنید، سپس تخم‌مرغ‌های آب‌پز شده را رنده کنید و به همراه پنیر پارمزان بر روی سالاد بریزید. به همین سادگی یک سالاد سالم و مقوی خواهید داشت که یک پیش‌غذا یا حتی غذای اصلی عالی به شمار می‌رود.

دیدید که به‌راحتی با استفاده از سبزیجات و مواد اولیه ساده و در دسترس می‌توان غذاهای مقوی و خوشمزه‌ای درست کرد، بدون شک لوبیا سبز در ترکیب غذاهای فوق علاوه بر عطروطعم فوق‌العاده‌ای که به غذا می‌دهد، وعده‌ی غذایی شما را سرشار از پروتئین و مواد معدنی موردنیاز بدن خواهد ساخت؛ بنابراین بهتر است شما هم در دستورهای آشپزی خود از این ماده غذایی نهایت بهره را ببرید.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.