کمپوت هلو چه خواصی دارد ؟

خواص هلو و کمپوتش

کمپوت هلو چه خواصی دارد ؟

هلو یک میوه آبدار و خوشمزه تابستانی بوده که بومی جنوب آسیا و چین است. هلو در دسته زردآلو، گیلاس و بادام قرار می‌گیرد. بیش از 2000نوع هلو در دنیا وجود دارد که تنها چند نوع آن در ایران یافت می‌شود.

از خواص بیشمار هلو می‌توان به ضدسرطان بودن، مراقبت از پوست، حفظ بینایی و سم زدایی اشاره کرد.

هلو که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند میوه خوبی برای زنان باردار محسوب می‌شود. هلو همچنین باعث تقویت دندان و استخوان می‌شود. این میوه به دلیل آبدار بودن خاصیت ادرارآوری دارد.

هلو میوه پرخاصیت

از کشت دهندگان بزرگ هلو در ایران می‌توان به استان چهارمحال و بختیاری و البرز اشاره کرد. افرادی که قادر نیستند از شکل خام این میوه پرخاصیت استفاده کنند، می‌توانند از کمپوت آن بهره گیرند.

طرز تهیه کمپوت هلو که در این مقاله نیز آورده شده با چند روش ساده امکان پذیر است.

تمامی اجزای هلو از جمله هسته، برگ و پوست آن دارای خاصیت هستند و در درمان بیماری ها استفاده می‌شوند. درمورد خواص هلو و کمپوت آن در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

  • خواص هلو
  • خواص قسمت های مختلف هلو
  • آموزش تصویری کمپوت هلو
  • خواص کمپوت هلو
  • نکات مهم در طرز تهیه کمپوت هلو
  • کمپوت هلوی لئونارد

 

خواص هلو 

ضدسرطان:

پوست و گوشت هلو مقدار زیادی آنتی اکسیدان را در خود نهفته دارند.

لوتئین، بتا کریتوکسانتین و زآگزانتین از جمله آنتی اکسیدان های موجود در هلو هستند که رادیکال های آزاد مشتق از اکسیژن را مهار کرده و از بدن در مقابل بیماری های سرطان زا محافظت می‌کنند.

هلو علاوه بر آنتی اکسیدان سرشار از کارتنوئید و ترکیبات فنولی است که خاصیت پیشگیری از سرطان های ریه، پستان، روده بزرگ و ضد تومور دارند.

اسید کلروژنیک این میوه نیز نقش محافظتی دارد و مهارکننده رشد سلول های سرطانی به حساب می‌آید. کاروتونین و ویتامین c موجود در هلو از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کنند.

اسید کلرژونیک و نئوکلوروژنیک اسید دو آنتی اکسیدان دیگر هلو هستند که بدون تاثیر بر سلول های نرمال به درمان سرطان سینه می‌پردازند. علاوه بر این، هلو که جزو گیاهی رزاسه (گلسرخیان) است غنی از بتاکارون بوده که محافظ بدن در مقابل سرطان ریه است.

رادیکال های آزاد یکی از دلایل مهم سرطان هستند. هلو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان یکی از میوه های ضدسرطان به شمار می‌رود.

سلامت چشم:

بتاکارون موجود در هلو در بدن تبدیل به ویتامین A شده که قوه بینایی را بالا می‌برد و از بیماری هایی مانند کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

در یک تحقیق مشخص شده لوتئین و زآگزانتین موجود در هلو در کاهش بیماری آب مروارید نقش دارند.

لوتئین و زآگزانتین در رنگدانه ماکولای چشم ساکن شده و از چشم در برابر تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولای) محافظت می‌کنند.

مواد موجود در هلو همچنین امنیت بافت شبکیه در مقابل آسیب رادیکال های آزاد و مربوط به طول موج نور را فراهم می‌کند.

بتاکارون هلو مانند خواص هویج عمل کرده و بیماری های چشمی را درمان می‌کند.

خواص هلو زیاد است که کمپوت آن خوب است

زیبایی پوست:

بیشترین مزیت هلو را تاثیر آن بر پوست دربر می‌گیرد. هلو میزان 10 تا 12 درصد نیاز بدن به ویتامین را تامین می‌کند.

رنگ نارنجی هلو نشان از وجود فلاوونوئیدهای زیاد آن است. این آنتی اکسیدان عملکرد ویتامین C را بهبود می‌بخشد.

ویتامین C از بدن در مقابل بیماری های باکتریایی و ویروسی محافظت کرده و جذب آهن را افزایش می‌دهد.

برای مقابله با عوامل بیماری زا در زمستان باید توسط میوه ها مقدار ویتامین C بدن را افزایش داد.

این ویتامین همچنین خاصیت احیاکنندگی دارد و پوستی نرم ایجاد می‌کند.

دیگر ویتامین های هلو مانند A، E و B از پیری زودرس جلوگیری کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند. ویتامین C با از بین بردن پوست مرده صورت را لایه برداری می‌کند.

چند ماسک پیشنهادی با هلو برای زیبایی صورت

  • ماساژ صورت و دور چشم با تکه‌ای از هلو و شستن آن با آب سرد به منظور درخشندگی پوست.
  • نصف هلو کوبیده شده در ترکیب با 2 قاشق ماست و قرارادادن آن بر روی پوست ماسک خوبی برای رفع خشکی پوست است. این ترکیب بعد از 15 دقیقه باید با آب ولرم شسته شود.
  • هلو جوشیده و با چنگال له شده که به آن پوره می‌گویند درمان خوبی برای درمان سوختگی های پوست است. این محلول پس از 15دقیقه باید با آب سرد شسته شود.
  • خمیر هلو که با تکه تکه کردن هلو و گرفتن آب آن تهیه می‌شود؛ پوست را لایه برداری می‌کند. فقط کافی است خمیر هلو را برای مدتی روی پوست قرار داد.

ماسک ها و کرم های هلو بسیار عالی برای پوست و زیبایی

شادابی و سلامت عمومی بدن:

87درصد از هلو را آب تشکیل داده به این ترتیب این میوه به تامین آب بدن کمک کرده و به دفع سموم بدن یا توکسین منجر می‌شود.

در یک تحقیق مشخص شده هلو عناصر محافظت کننده از کبد را دارا است و در درمان اختلالات کبدی ناشی از درمان طولانی مدت برخی بیماری ها مانند میگرن، دیابت و سل تاثیر دارد.

خون از 95 درصد آب تشکیل شده به همین دلیل گردش خون نیاز به آب کافی دارد. کمبود آب در بدن منجر به عملکرد ضعیف خون در رگ ها و پایین آمدن فعالیت مغزی می‌شود.

آب، چرخش مواد مغذی در بدن و رساندن آن ها به سلول های بدن را ممکن می‌سازد.

بافت سلولی مغز نیز از 85درصد آب تشکیل شده که درصورت کمبود آن سردرد، تمرکز پایین و اشکال در حافظه کوتاه مدت ایجاد می‌شود.

بدن به صورت اساسی به میوه های آبدار نیاز دارد که هم تامین آب بدن را می‌کند هم ویتامین های لازم را بدن می‌رساند. هلو یکی از میوه های آبرسان است.

هضم غذا:

ویتامین های محلول در آب هلو به هضم غذا و بهبود گوارش کمک می‌کنند. فیبرهای هلو برای کنترل دیابت نوع دو و اشتها ارزشمند هستند.

فیبرهای غذایی با کلسترول خون و سموم بدن به مبارزه می‌پردازند پس برای پاک سازی بدن ضرورت دارند. برای هضم بهتر غذا و دریافت فیبر بیشتر بهتر است هلویی که خوب شسته شده را با پوست میل کرد.

به دلیل قلیایی بودن هلو و بهره مندی آن از فیبر، حفظ سلامتی دستگاه گوارش را به هلو نسبت می‌دهند.

فیبر موجود در هلو آب را جذب کرده و از اختلالات معده مانند بواسیر، یبوست، حرکات نامنظم روده و زخم معده جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین از اختلالات شکمی به خصوص سرطان جلوگیری می‌کند. خاصیت ملینی هلو در دفع سنگ کلیه و مثانه تاثیرگذار است.

بارداری:

هلو به دلیل بهره بردن از مقدار زیاد ویتامین و مواد معدنی در دوران بارداری ارزشمند است. ویتامین C روی رشد استخوان، دندان، رگ های خونی و پوست کودک تاثیر دارد.

ویتامین C به دلیل جذب آهن در دوران بارداری ضروری به نظر می‌رسد.

پتاسیم هلو از گرفتگی عضلات، خستگی شایع دوران بارداری و نقایص لوله عصبی مانند مهره شکاف (اسپینا بیفدا) جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در هلو نیز به هضم غذای مادر کمک کرده و یبوست را کاهش می‌دهد.

آب هلو همچنین برای جلوگیری از رخوت صبح گاهی مادر موثر است.

بارداری و خواص هلو

کاهش وزن:

هلو یک میوه کم کالری است که نسبت به سایر میوه ها قند پایین تری دارد؛ از این رو این میوه را برای کاهش وزن مفید می‌دانند. خوردن هلو به صورت اسموتی یا سالاد به کم کردن وزن کمک می‌کند.

هلو در خود ترکیباتی زیست فعالی دارد که با اختلالات مربوط به چاقی مبارزه می‌کند.

طبق یک تحقیق انجام شده، ترکیبات فنولی موجود در هلو از عوامل کاهش دهنده وزن هستند که در مبارزه با سندروم متابولیک تاثیر دارند. عدم مقابله با این سندروم به سطح بالایی از بیماری منجر می‌شود.

هر 100گرم هلو حاوی 40کالری است که از میوه های پرخاصیتی همچون سیب و میوه های تابستانی نیز بیشتر است.

هلو شاخص گلیسمی پایینی دارد به این صورت که سطح انسولین را به سرعت بالا نبرده و قند را در بدن ذخیره می‌کند. هرچه این میوه رسیده تر باشد، شاخص گلیسمی بالاتری دارد.

خواص قسمت های مختلف هلو

هسته:

هسته تقریبا بزرگ هلو حاوی ویتامین B17 یا آمیدالین و لاتریل است.

لاتریل به مرگ سلول های سرطانی منجر شده و نوعی شیمی درمانی طبیعی محسوب می‌شود. آمیگدالین در درمان بزرگ شدن طحال و کبد موثر است.

مصرف زیاد هسته هلو که دارای هیدروسیانیک است برای سلامتی خطر دارد.

روغن هسته هلو:

این روغن، یبوست را درمان کرده و برای اختلالات قاعدگی، آپاندیسیت حاد، آسم و سرفه، بهبود گردن خون، تنگی نفس و پاکسازی مثانه و کلیه مفید است.

برگ:

برگ درخت هلو برای درمان برونشیت، اختلالات بطنی و درمان سرفه مفید است. این برگ که خواص دیوتیک دارد ملین و ادرار آور بوده و به بهبود کرم های شکمی کمک می‌کند. برگ درخت هلو در سلامت دستگاه گوارش، معده و درمان یبوست نقش دارد.

چای هلو:

این چای را از برگ تازه یا خشک پوست هلو به دست می‌آورند که به تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، کاهش استرس و سم زدایی بدن کمک می‌کند.

گل:

گل هلو را برای درمان یبوست و ورم معده استفاده می‌کنند.

پوست:

پوست هلو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که برای درمان ورم و زردی استفاده می‌شود. باتوجه به سم زدایی درختان باید توجه شود که اجزای این میوه به صورت ارگانیک استفاده شوند.

هر قسمت میوه هلو پر خاصیت است

آموزش کمپوت هلو

برای تهیه کمپوت هلو به 300 گرم شکر، 1کیلوگرم هلو سفت و 2 پیمانه آب نیاز است. طرز تهیه کمپوت هلو به صورت زیر است:

  • ابتدا باید هلو ها را به مدت 1 دقیقه درون آب جوش قرار داده سپس خارج کرده و در آب سرد قرار داد تا پوست هلو به راحتی جدا شود.
  • در مرحله دوم لازم است هلو ها را نصف کرده و هسته آن ها را خارج کرد.
  • در مرحله بعد براساس عکس کمپوت هلو باید آب و شکر را به یک میزان در قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار داد تا آب و شکر قوام آیند.
  • سپس تکه های هلو در شربت ریخته شده و پس از پخته شدن مواد از روی گاز برداشته می‌شوند تا له نگردند.
  • بعد از آماده شدن کمپوت هلو می‌توان آن را در جایی خنک قرار داد و سپس آن را در بطری های شیشه ای درب بسته نگهداری کرد. این شیشه ها باید درون یخچال قرار گیرند.

طرز تهیه کمپوت هلو

خواص کمپوت هلو

کمپوت نوعی دسر برگرفته از کشور فرانسه است که در زبان فرانسوی “مخلوط” معنی می‌گیرد.

کمپوت ها باید در ظرفی که درب آن به خوبی بسته شده نگهداری شوند به طوری که هوا نتواند به درون آن نفوذ کند.

کمپوت هلو را می‌توان در کنار دسرها و بستنی به کار برد یا آن را به تنهایی استفاده نمود. کمپوت هلوی خارجی به دلیل عطر بی‌نظیرش جزو بهترین کمپوت ها شناخته می‌شود.

  طرز تهیه دسر هلو + 5 روش متفاوت

برخی افراد تصور می‌کنند کمپوت خاصیت میوه را ندارد این در حالی است که ویتامین و مواد مغذی کمپوت ها مطابق با میوه آن ها است.

در کمپوت هلو ماده‌ای به‌نام کاروتنوئید وجود دارد که خواص آنتی اکسیدانی داشته و از پیش سازه های ویتامین A به شمار می‌آید.

هر یک فنجان کمپوت هلو 115 کیلوکالری انرژی و مقدار مشخصی ویتامین A، B1، B2، C، پروتئین، چربی، آهن و کلسیم دارد. کمپوت های باکیفیت ایرانی کاملا با کمپوت هلو خارجی برابری می‌کنند.

کمپوت هلو پر خاصیت

نکات مهم در طرز تهیه کمپوت هلو

هلویی که در تهیه کمپوت استفاده می‌شود باید کاملاً سفت و سالم باشد. بهترین ظرف برای نگهداری کمپوت، شیشه هایی با درب فلزی هستند که قابلیت سفت شدن دارند تا هوا داخل ظرف نشود.

کمپوت را می‌توان بیرون از یخچال نگهداری کرد اما در صورت باز شدن درب آن، لازم است در یخچال قرار گیرد.

برای نگهداری کمپوت ها باید به شیشه آن دقت کرد. نفوذ هوا به داخل شیشه کمپوت باعث فساد آن می‌شود. در هنگام بستن درب کمپوت باید از سفت بودن آن اطمینان حاصل کرد.

کمپوت هلوی لئونارد

یکی از بهترین کمپوت های ایرانی که می‌توان از کیفیت و طرز تهیه آن مطمئن بود، کمپوت هلوی لئونارد است که در ظرف های  410 و820 گرمی ارائه می‌شود. این کمپوت هلو را می‌توان از فروشگاه های معتبر یا سایت لئونارد تهیه کرد.

کمپوت هلوی لئونارد پر خاصیت

هلو یکی از مغذی ترین میوه ها است که خاصیت ضد سرطان و یبوست داشته و برای پوست، سلامتی عمومی بدن و زنان باردار ارزشمند است.

در طرز تهیه کمپوت هلو مقداری شکر، آب و میوه هلو با یکدیگر مخلوط شده و روی حرارت قرار می‌گیرند تا قوام آیند. در مقایسه بین کمپوت هلوی خارجی و ایرانی، کمپوت هلوی لئونارد را می‌توان جز بهترین و باکیفیت ترین کمپوت های ایرانی دانست.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.