لوبیا چیتی چه خواصی دارد؟

لوبیا چیتی چه خواصی دارد ؟

لوبیا چیتی چه خواصی دارد؟

لوبیا چیتی یکی از محبوب ترین حبوبات است که مزه خوشایندتری نسبت به انواع لوبیا دارد.

لوبیا چیتی ظاهری متفاوت دارد. ماده ای صورتی رنگ که سطحی خالدار بر روی آن نقش بسته است.

لوبیا چیتی را در غذاهایی مانند خورشت ها  و کنسرو لوبیا که خواص زیادی دارند به کار می‌برند.

این لوبیا یکی از محبوب ترین موادخوراکی در بین مردم جهان به خصوص آمریکاییان است. بوریتو یکی از غذاهای معروف آمریکا به شمار می‌رود که در فرهنگ اسپانیا نیز رواج دارد.

لوبیا چیتی چه خواصی دارد

لوبیا چیتی برای درمان یبوست و کم خونی به کار برده می‌شود. این لوبیا فیبر بالایی دارد.

آهن، مس، اسیدفولیک و انواع ویتامین ب که برای زنان باردار و کودکان درحال رشد مفید است، در این لوبیا وجود دارد.

مصرف لوبیا چیتی میزان قندخون را ثابت نگه داشته و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. خوردن لوبیا چیتی به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

مصرف لوبیاچیتی همچنین در درمان ریزش مو، کمبود پتاسیم و فشارخون تاثیر دارد. از دیگر خواص لوبیا چیتی تقویت حافظه و قدرت یادگیری است.

در زمستان مصرف خوراک لوبیا افزایش می‌یابد. طعم لوبیا چیتی مانند خامه است. از این رو طعمی بسیار لذیذ دارد.

یکی از بهترین راه های بهره بردن از لوبیا چیتی شکل کنسروی آن است. خواص کنسرو لوبیا به این است که همه ویتامین ها به صورت طبیعی در آن حفظ شده و آماده سازی اش بسیار راحت است.

لوبیا چیتی ارزش غذایی زیادی دارد که به طور کامل در این مطلب به آن پرداخته شده است.

  • انواع لوبیا
  • خواص لوبیا
  • کنسرو لوبیا
  • کنسرو لوبیای لئونارد


انواع لوبیا

لوبیا قرمز:

این لوبیا به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین به افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک می‌کند.

قند موجود در لوبیا قرمز به آرامی وارد جریان خون می‌شود و شاخص گلاسیمی پایینی دارد. از این رو به افراد دیابتی توصیه می‌شود. لوبیا قرمز ظاهری مانند کلیه دارد و رنگ آن شاه بلوطی است.

لوبیا قرمز را برای گرفتن طعم ادویه به کار می‌برند. این لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب اشباع نشده و امکا 3 است.

وجود تیامین و امگا3 به افراد مسن توصیه می‌شود زیرا از آلزایمر جلوگیری می‌کند. کنسرو لوبیا قرمز یکی از مقوی‌ترین خوراک های گیاهی است.

کنسرو لوبیا قرمز که در همه فروشگاه ها یافت می‌شود خواص زیادی برای بدن دارد. همه موادمعدنی موجود در خوراکی ها در کنسرو آن ها نیز یافت می‌شود.

لوبیا سفید:

این لوبیا منبع مهم دریافت اسیدفولیک است. موادمغذی در لوبیا سفید رشد سلول های سرطانی را به تعویق می‌اندازد.

لوبیا سفید طعم بی نظیری به  انواع سالاد و سوپ می‌بخشد. از خواص دیگر لوبیا سفید می‌توان به بهبود کارایی قلب اشاره کرد.

لوبیا سفید بیشترین فیبر خالص را در میان انواع لوبیا دارد. طبق تحقیقات استفاده از رژیم غذایی سرشار از پتاسیم که در لوبیا سفید مشهود است، بیشتر از حذف نمک به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

لوبیا چشم بلبلی:

این لوبیا نسبت به سایرین نفخ کمتری ایجاد می‌کند اما ارزش غذایی برابر دارد. لوبیا چشم بلبلی سرشار از پروتئین و ویتامین های گروه ب است.

این لوبیا فیبر محلول ندارد و به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات گزینه خوبی برای دیابتی ها است.

لوبیا سیاه:

این لوبیا متوسط بیضی شکل، سرشار از آنتوسیانین است که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

لوبیا سیاه با داشتن ماده ای کمیاب به‌نام مولیبدن اختلالات نعوظ و کاهش توانایی جنسی را حل می‌کند و طول رابطه جنسی را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از خواص این ماده مغذی سم زدایی از برخی ترکیب های ناآگاهانه غذایی است.

لوبیا چیتی:

لوبیا چیتی که کاربردی ترین نوع لوبیا است فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن بسیار کم است.

لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان منبع غذایی مفیدی برای تامین روزانه و پیشگیری از اختلالات کلیوی است.

فولات موجود در لوبیا چیتی به بهبود حافظه کمک کرده و از سردردهای میگرنی پیشگیری می‌کند.

لوبیا چیتی ماده ای صورتی با خال های تیره است که پس از پخته شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. دانه های لوبیا چیتی داخل غلافی سبز رنگ می‌رویند.

انواع لوبیا

خواص لوبیا چیتی

عناصر معدنی لوبیا چیتی شامل آهن، فسفر، منگنز، منیزیم، پتاسیم، فولات، فیتیک اسید، فیبر، ویتامین کا و مس هستند.

یبوست: فیبر موجود در لوبیا چیتی به گوارش کمک شایانی می‌کند. مصرف فیبر در کاهش یبوست تاثیر دارد و از سندروم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌کند. فیبر حل نشدنی لوبیا چیتی مواد غیر ضروری روده را به طور کامل از دستگاه گوارش حذف می‌کند.

حمله قلبی: فولات در پایین آوردن سطح هوموسیستئین که عامل افزایش حملات قلبی است نقش دارد. میزان منیزیوم موجود در لوبیا چتی به بهبود وضعیت قلبی و عروقی کمک می‌کند. منیزیوم یک ماده عالی برای مسدود کردن کانال های کلسیم است. انسداد این کانال به افزایش جریان خون کمک می‌کند. وجود منیزوم در کاستن فشار عروق، رگ ها و قلب تاثیر دارد. لوبیا چیتی به دلیل داشتن فیبر، پتاسیم، منیزیم و فولات خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش فشار خون: خواص دیگر لوبیا چیتی کنترل فشار خون است. مصرف غذاهایی حاوی پتاسیم میزان سدیم را تنظیم می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد. پتاسیم در لوبیا چیتی به فراوانی یافت می‌شود.

بارداری: فولات موجود در لوبیا چیتی بر رشد جنین در دوران بارداری تاثیر دارد. فولات و اسیدفولیک احتمال نقص لوله های عصبی جنین را در دوران بارداری کاهش می‌دهند. پروتئین موجود در لوبیا چیتی انرژی زنان باردار را بالا می‌برد. یبوست بارداری با مقادیر بالای فیبر کاهش یافته و مس لوبیا چیتی کم خونی زنان باردار را از بین می‎‌برد. مقادیر زیاد ویتامین ب همچنین شیر مادر را زیاد می‌کند.

خواص لوبیا چیتی

سکته مغزی: تجمع لخته خون یکی از دلایل سکته مغزی است. مغز برای داشتن عملکرد صحیح به به مقدار معینی اکسیژن نیاز دارد. لوبیا چیتی میزان اکسیژن خون را بهبود می‌بخشد.

کاهش کلسترول: این لوبیا که مقدار زیادی از پروتئین را در خود جای داده است منبع غذایی خوبی برای گیاه خواران به شمار می‌رود. لوبیا چیتی را می‌توان به ‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز انتخاب کرد. افراد دارای مقادیر بالای کلسترول در خون می‌توانند به جای گوشت از لوبیا چیتی استفاده کنند. همچنین این لوبیا جایگزینی برای جلوگیری از نقرس است.

بالابردن انرژی: این ماده غذایی به ساخت گلبول های قرمز که توزیع اکسیژن را انجام می‌دهند، کمک می‌کند. سلول های پراکسیژن انرژی را به فرد بازمی‌گردانند. کربوهیدرات موجود در لوبیا چیتی منبع عالی برای انرژی است. بسیاری از کشورها برای کسب انرژی، لوبیا چیتی را در غذای اصلی خود گنجانده‌اند. لوبیا چیتی را می‌توان با سایر مواد اصلی مانند برنج قهوه ای ترکیب کرد.

یکی دیگر از خواص لوبیا بالا بردن انرژی

تثبیت قندخون: لوبیا چیتی از مقدار معینی فیبر رژیمی برخوردار است به همین دلیل سطح انسولین را کنترل می‌کند. تثبیت انسولین بر میزان شدن قندخون تاثیر می‌گذارد. در تحقیقات جدید نشان داده شده است که کربوهیدرات های پیچیده برای افراد دیابتی به کاهش میزان انسولین منجر می‌شود. کربوهیدرات در حبوبات به خصوص لوبیا به وفور یافت می‌شود.

حبوبات به دلیل دارا بودن کربوهیدرات در بسیاری از غذاهای ایرانی به به کار برده می‌شوند در این میان لوبیا چیتی از کربوهیدرات بیشتری برخوردار است که قند خون را تثبیت می‌کند.

تسهیل قاعدگی: ناراحتی های شکمی، سردرد و حال تهوع ناشی از قاعدگی به دلیل کاهش اکسیژن در گلبول قرمز است. لوبیا چیتی که تامین کننده خوب اکسیژن است به خانم ها در این مرحله یاری می‌رساند.

تسهیل قاعدگی با کنسرو لوبیا چیتی

کاهش وزن: فیبر و پروتئین موجود در لوبیا چیتی اشتها را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. کربوهیدرات و منیزیوم موجود در لوبیا چیتی همچنین به عضلات قوت می‌بخشد.

  برای کاهش وزن ناهار را ساعت ١٢:٣٠ ظهر بخورید

سرطان: لوبیا چیتی حاوی پلی فنول هایی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. کائمفرول یکی از فلاونوئیدهای لوبیا چیتی است که رشد سلول های سرطانی را متوقف می‌سازد. لوبیا چیتی همچنین با فیبر خود از بروز سرطان سینه جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا چیتی برای جلوگیری از سرطان  معده عالی هستند.

آلزایمر: تیامین موجود در لوبیا با افزایش سطح استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی با اهمیت برای مغز است خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

مشکلات پوست و مو: کمبود پتاسیم در بدن موجب ریزش مو می‌شود. لوبیا چیتی ذخیره خوبی از پتاسیم است. کمبود ویتامین درماتیت همچنین موجب قرمزی پوست می‌شود. ویتامین ب موجود در لوبیا چیتی تامین کننده این نیاز است.

طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه

کنسرو لوبیا چیتی در چند مرحله آماده‌ سازی می شود.

  • در مرحله اول لوبیا را خیس کرده تا بافت آن نرم شده و دمای پخت کاهش یابد. گاهی وزن لوبیا در این مرحله تا دو برابر آن می‌رسد. خیساندن لوبیا بسیار اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود پس از واردشدن به مرحله تهیه سس، ظاهر تیره پیدا نکند. آب خیساندن لوبیا باید سبک باشد. آب سخت ممکن است زمان پخت لوبیا را طولانی کند. در پایان این مرحله مقداری شن ته نشین می‌شود به همین دلیل آن را شن گیری نیز می‌نامند.
  • در مرحله دوم که آنزیم بری نام دارد مواد قندی لوبیا که ایجاد نفخ می‌کند را خارج می‌سازند. آنزیم بری پوست لوبیا را جدا کرده و آن را به دو نیم تقسیم می‌کند. پس از طی این مرحله لوبیا با آب سرد شسته می‌شود.
  • پرکردن لوبیا در قوطی ها در مرحله سوم انجام می‌گیرد. مقدار مواد گنجانده شده در کنسروها معمولا 220گرم است.

در مورد طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه بدانید

  • در مرحله نهایی، سس به لوبیا اضافه می‌شود. نشاسته، آب و رب مواد تشکیل دهنده سس لوبیا هستند. فرمول این سس ها بیشتر تجربی است و به هنر آشپز بستگی دارد.
  • خارج کردن اکسیژن مهم ترین مرحله کنسرو سازی است. فشار زیاد داخلی، درزهای قوطی را باز می‌کند. خارج نکردن اکسیژن موجب تسریع اکسیداسیون و زنگ زدگی می‌شود. خارج کردن هوای اضافی کنسرو لوبیا ویتامین سی آن را حفظ می‌کند.
  • پس از خارج کردن گازها باید درب قوطی به سرعت بسته شود. کنسروها باید دارای انقضای طولانی باشند از این رو باید عاری از عوامل موثر در فساد باشند. استریلیزاسیون کنسرو باید قدرت از بین بردن همه میکروب ها را داشته باشد.
  • پس از بستن درب، قوطی ها به خوبی تمیز شده و بلافاصله سرد می‌شوند. لوبیا در دمای 40درجه سرد می‌شود. سرد کردن لوبیا خواص آن را حفظ می‌کند و از نفوذ میکروب های جلوگیری به عمل می‌آورد. این روش طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه به شمار می‌آید.

برخلاف تصور عموم که کنسروها را عاری از مواد مغذی می‌دانند، این اقلام یکی از منابع خوب تغذیه ای هستند که خواص گیاه را حفظ کرده و به سرعت آماده می‌شوند.

کنسرو لوبیا و قارچ

از موادی که با افزودنش به کنسرو لوبیا می توان باعث خوشمزه تر شدن طعم آن شد، قارچ می باشد. کمتر کسی است که کنسرو لوبیا و قارچ را امتحان نکرده باشد. در بازار نیز تقاضا برای کنسرو لوبیا و قارچ بیشتر می باشد.

افزوده شدن قارچ به ماده غذایی ارزشمند باعث شده است ویژگی های قارچ نیز به آن ازافه کرددو یک خوراکی کامل ایجاد شود.

کنسرو لوبیای لئونارد

این کنسرو لوبیا که در دو نوع لوبیا قرمز وکنسرو لوبیا چیتی تهیه می‌شود دارای انقضای 3ساله است.

لوبیا، رب گوجه فرنگی، ادویه، روغن، شکر، نمک و آب موادتشکیل دهنده کنسرو لوبیای لئونارد هستند.

این کنسروها به علت رعایت تمامی اصول بهداشتی و استاندارد، جزو با کیفیت ترین کنسروها به شمار می‌آیند.

کنسرو لوبیای لئونارد تمام مواد مغذی لوبیا را حفظ می‌کند. طعم این کنسرو به جهت به کاربردن روش های اصولی مزه ای منحصربه فرد دارد.

کنسرو لوبیا قرمز لئونارد رنگ و عطری فوق العاده دارد. کنسرو لوبیا چیتی به همراه قارچ یا به تنهایی تهیه می‌شود.

کنسرو لوبیا چیتی لئونارد جایگزین خوبی برای انواع خوراک های لوبیا است. کنسرو لوبیای لئونارد را می‌توان از نمایندگی های مجاز و فروشگاه های بزرگ تهیه کرد.

کنسرو لوبیا چیتی لئونارد

لوبیا یکی از مواد پرخاصیت و مغذی است که در انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره بردن از کنسرو لوبیا لئونارد ضمن داشتن استاندارد، آماده سازی آن را آسان نموده است.

لوبیا چیتی سرشاز از فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم، منیزیوم و فولات است که در درمان بیماری هایی مانند حملات قلبی، سرطان، فشارخون، نقرس، آلزایمر و پارکینسون نقش دارند.

کنسرو لوبیا طی فرآیندی منظم تهیه می‌شود به طوری خواص لوبیا حفظ شده و بر خوشمزگی خوراک آن افزوده می‌شود. کنسرو لوبیا زمان زیادی برای آماده سازی نیاز ندارد.

Tags:
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.