مربای کمپوت آناناس؛ طرز تهیه+ خواص مربای کمپوت آناناس

مربای کمپوت آناناس

مربای کمپوت آناناس؛ طرز تهیه+ خواص مربای کمپوت آناناس

صبحانه یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی به شمار می‌آید که نقش بالقوه‌ای در حفظ سلامت و تندرستی شما ایفا می‌کند.

متأسفانه اغلب افراد اهمیت این وعده غذایی را نادیده گرفته و تمایلی به آن نشان نمی‌دهند.

اگر سلامتی­تان برایتان مهم است و نمی‌خواهید در سنین بالاتر به مشکلاتی مثل اضافه‌وزن و چاقی دچار شوید بهتر است برای وعده صبحانه اهمیت بیشتری قائل شده و هر صبح به‌موقع و مفید از این وعده استفاده کنید.

مربا یکی از اصلی‌ترین اجزای سفرهای صبحانه ایرانی‌هاست که رنگ و لعاب خاصی نیز به سفره می‌بخشد.

اگر در نقش همسر و یا مادر خانه می‌خواهید که افراد خانه را به خوردن صبحانه تشویق کنید درست کردن مربای انواع میوه ­ها می‌تواند تا حدودی شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند.

مربای کمپوت آناناس یکی از بی‌نظیرترین و خوش عطرترین مرباهایی است که می‌توانید از آن در سفره صبحانه خود استفاده کنید.

با خواص بی‌نظیری که مربای کمپوت آناناس دارد استفاده از آن در وعده صبحانه انرژی کل روز شما و خانواده‌تان را تأمین می‌کند.

مربای کمپوت آناناس سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و با داشتن ویتامین‌های مختلف خصوصاً ویتامین C از سرماخوردگی کودکان در فصل زمستان جلوگیری می‌کند.

آناناس میوه‌ای گرمسیری و از میوه‌های بومی برزیل و پاراگوئه است. آناناس به‌طور گسترده‌ای در آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و مناطق آمریکای شمالی کشت می‌شود.

برای درست کردن مربای آناناس می‌توان از میوه‌ی آن و یا کمپوت آناناس استفاده کرد که هر دوی آن‌ها در اکثر سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود.

اگر می‌خواهید از میوه آناناس برای درست کردن مربای آناناس استفاده کنید ابتدا باید آن را پوست کرده و تکه‌تکه کنید، سپس با موادی مانند شکر، آب‌لیمو، آب و غیره ترکیب کنید.

مربای کمپوت آناناس را روی نان تست یا لای هر نانی که دوست دارید بریزید و از خوردن آن لذت ببرید. همچنین مربای کمپوت آناناس را می‌توانید با بیسکویت، کیک، تارت و دیگر شیرینی­ها نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید آن را بروی بستنی یا ماست خود بریزید و از عطر و طعم بی‌نظیرش بهره‌مند شوید. مربای کمپوت آناناس غذایی خوشمزه با مزایای سلامتی بی‌شماری است.

آناناس کم‌کالری است و حاوی آنزیم بروملین است که به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند و همچنین دارای خواص ضدالتهابی است.

آناناس منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، مس، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، و کربوهیدرات است. خوردن آناناس برای چشم مفید است و برای افرادی که فشارخون بالا، آرتریت و برونشیت دارند می‌تواند مفید باشد.

  چگونه کمپوت آناناس درست کنم؟طرز تهیه قدم ‌به ‌قدم

در ادامه طرز تهیه مربای کمپوت آناناس شرح داده می‌شود و در مورد خواص مربای کمپوت آناناس صحبت خواهد شد.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • مواد لازم برای مربای کمپوت آناناس
  • طرز تهیه مربای کمپوت آناناس
  • خواص مربای کمپوت آناناس
  • بهترین زمان استفاده مربای کمپوت آناناس

مواد لازم برای مربای کمپوت آناناس

مواد لازم برای مربای کمپوت آناناس

برای اینکه بتوانید مربای کمپوت آناناس تهیه کنید هم می‌توانید از کمپوت‌های آماده آناناس استفاده کنید و هم می‌توانید ابتدا کمپوت آناناس را درست کنید و سپس با آن شروع به تهیه مربای کمپوت آناناس کنید.

باید توجه کنید که اگر زمان زیادی برای آماده‌سازی این مربا ندارید بهتر است از کمپوت آماده استفاده کنید و اگر زمان برای تهیه کمپوت دارید باید این مواد را برای تهیه کمپوت آناناس آماده کنید.

یک عدد آناناس خردشده یا حلقه شده که معادل 300 گرم است به همراه 100 گرم شکر قهوه‌ای یا 70 گرم شکر معمولی و همچنین 120 میلی‌لیتر آب، از مواد ضروری تهیه کمپوت آناناس است.

مواد دیگری که بهتر است در کمپوت آناناس استفاده شود 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو، یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل و یک قاشق غذاخوری آرد نشاسته یا ذرت است.

وقتی کمپوت آناناس تهیه شد می‌توان از آن برای تهیه مربای کمپوت آناناس استفاده کرد. مربای کمپوت آناناس شامل شکر، آب، آب‌لیمو و کمپوت آناناس است.

البته در بعضی از دستورهای پخت یک قاشق غذاخوری پودر ژله آناناس را اضافه می‌کنند که سبب غلیظ‌تر شدن مربای کمپوت آناناس می‌شود و کاملاً سلیقه‌ای است.

باید در نظر داشت که اگر بجای کمپوت آناناس از خود آناناس استفاده شود مدت‌زمان بیشتری برای تهیه مربا نیاز است.

با توجه به تمام این توضیحات می‌توان این‌گونه بیان کرد که اگر بخواهید مربای کمپوت آناناس را از ابتدا خودتان تهیه کنید درمجموع به این مواد نیاز دارید :

  • یک عدد آناناس حلقه‌حلقه شده و یا خردشده حدوداً 300 گرم
  • 150 گرم شکر
  • 500 میلی‌لیتر آب
  • 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو
  • 1 قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • 1 قاشق غذاخوری آرد یا نشاسته ذرت

300 گرم کمپوت آناناس، 150 گرم شکر، 500 میلی‌لیتر آب، 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو، 1 قاشق چای‌خوری عصاره وانیل و 1 قاشق غذاخوری آرد و یا نشاسته ذرت از اصلی‌تری مواد برای تهیه مربای کمپوت آناناس است.

طرز تهیه مربای کمپوت آناناس

طرز تهیه مربای کمپوت آناناس

برای تهیه مربای کمپوت آناناس ابتدا باید کمپوت آناناس تهیه شود و سپس مربای آن را تهیه کنیم.

توجه داشته باشید که طرز تهیه مربا و کمپوت شبیه به یکدیگر هستند و اگر بتوانید کمپوت آناناس خوبی را آماده کنید قطعاً می‌توانید مربای آن را هم به‌خوبی تهیه نمایید. برای تهیه کمپوت ابتدا آناناس را پوست کنده و آن را به قطعات کوچک و خردشده تقسیم می‌کنید.

البته اگر میوه تازه آناناس را ندارید می‌توانید از میوه یخ‌زده آن‌هم استفاده کنید.در مرحله بعد باید نزدیک به 50 گرم شکر را با آب و کمی آب‌لیمو در یک ظرف مناسب ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید تا به جوش آید.

حال می‌توانید تکه‌های آناناس را در درون ظرف بریزید و بگذارید با شعله کم مقداری بجوشد. بعدازاینکه بافت میوه‌ها نرم شد می‌توانید آن را از روی شعله بردارید تا خنک شود. پس از خنک شدن باقیمانده شکر و آب را به آن اضافه کنید و بگذارید کمی بماند.

حال مجدد آن را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید و بعد از به جوش آمدن شعله را کم کنید تا مواد به مدت تقریباً 40 دقیقه با شعله کم به‌صورت غلیظ درآیند.

البته در نظر داشته باشید که مواد نباید زیاد غلیظ شوند زیرا بعد از سرد شدن غلظت آن‌ها چند برابر می‌شود. اگر می‌خواهید مربای بسیار غلیظ داشته باشید می‌توانید از کمی پودر ژلاتین استفاده کنید.

اما در اکثر دستورات تهیه مربا پودر ژلاتین توصیه نمی‌شود زیرا غلظت مصنوعی را به مربا انتقال می‌دهد.

  لیست جامع تمام فواید آناناس + ویدئو

نکات ظریفی در تهیه مربا وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم. مورد اول، هیچ‌وقت نگذارید مربا با شعله زیاد به مدت طولانی جوشانده شود زیرا این امر سبب سوختن تدریجی مربا شده و در هنگام خوردن ته‌مزه تلخی را به همراه دارد.

مورد دوم، اگر مقدار زیادی شکر استفاده کنید و نگذارید خوب این شکر حل شود و یا میزان آب کم باشد در آینده امکان دارد مربا کمپوت آناناس دچار قندک شود این موضوع اصلاً خوشایند نیست، و مورد پایانی که باید بسیار به آن توجه کنید غلظت مربا است.

زمانی که مربای کمپوت آناناس بر روی شعله قرار دارد شیره مربا نباید زیاد غلیظ شود و وقتی غلظت آن کمی از آب عادی بیشتر شد باید از روی شعله برداشته شود.

البته باید یادآوری شود که این مورد به کمک تجربه و با یک یا دو بار آزمایش به‌خوبی درک می‌شود.

خواص مربای کمپوت آناناس

خواص مربای کمپوت آناناس

ممکن است برخی از افراد را دیده باشید که از طعم میوه خام آناناس و یا کمپوت آن خوششان نیاید. برای اینکه این افراد هم از خواص عالی آناناس بی‌نصیب نمانند می‌توان به آن‌ها مربای کمپوت آناناس را پیشنهاد کرد.

مربای کمپوت آناناس نیز همانند میوه آناناس سرشار از ویتامین A است که می‌تواند در سلامتی افراد بسیار مؤثر باشد.

آناناس منبع خوبی از ویتامین B، ویتامین C، مس، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، و کربوهیدرات است و خوردن آناناس برای چشم مفید است.

مطمئناً خواص مربای کمپوت آناناس به‌اندازه خود میوه آناناس نیست اما می‌تواند مقداری از این خواص را به همراه داشته باشد. آناناس برای جوش خوردن زخم‌ها بسیار مناسب است و مصرف آن باعث می‌شود زخم یا جراحات وارده زودتر التیام گیرند.

همچنین عامل بسیار قوی در کاهش فشارخون است. اگر فردی نمی‌تواند آناناس بخورد می‌تواند با مصرف منظم اما نه زیاد مربای کمپوت آناناس از وقوع سرطان جلوگیری کند زیرا این میوه کمک شایانی در پیشگیری و مقابله با سرطان انجام می‌دهد.

آناناس دارای خواص ضدالتهابی بوده و کم‌کالری است همچنین حاوی آنزیم بروملین است که به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند.

آناناس میوه‌ای پرخاصیت و حاوی مقدار زیادی ویتامین ازجمله ویتامین A، B، C، مس، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز و کربوهیدرات است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

اصولاً چون مواد شیرین به سیستم گوارشی کمک می‌کنند و میوه آناناس نیز برای سیستم گوارشی بسیار مناسب است،ازاین‌رو مربای کمپوت آناناس می‌تواند بسیار زیاد به سیستم گوارشی کمک کند و سبب ن شود که هضم غذا به‌خوبی انجام شود.

لازم به ذکر است که مربای آناناس می‌تواند اسید معده و نفخ را کاهش دهد. آنزیم بروملین که در آناناس وجود دارد سبب می‌شود تا عملکرد دستگاه گوارش تقویت شود.

میوه آناناس به‌تنهایی انرژی‌بخش است و وقتی به مربا تبدیل می‌شود می‌تواند انرژی‌زایی بیشتری داشته باشد. مربای کمپوت آناناس می‌تواند در اول صبح می‌تواند غذای سالم و پرانرژی برای فرد باشد و در عین انرژی‌بخشی سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

بهترین زمان استفاده مربای کمپوت آناناس

بهترین زمان استفاده مربای کمپوت آناناس

شاید بتوان گفت که ابتدای روز و وعده صبحانه یکی از بهترین زمان‌های مصرف مربای کمپوت آناناس است اما این مربا می‌تواند به‌عنوان مکمل در کنار غذاهای دیگر استفاده شود و در زمان‌های متفاوت میل شود.

مربای کمپوت آناناس می‌تواند به‌عنوان یکی از غذاهای اصلی صبحانه به‌حساب آید همچنین می‌توان آن را به‌جای هر شیرین‌کننده روی انواع پنکیک‌ها استفاده کرد و به‌عنوان میان وعده یا دسر مصرف کرد.

همچنین مربای کمپوت آناناس را می‌توان به‌عنوان یک ماده مکمل در کنار بستنی نوش جان کرد. توجه داشته باشید که مربای کمپوت آناناس هم به خاطر طعم شیرین و هم به خاطر خواص گوناگونی که دارد محدود به زمان خاصی نیست، همان‌طور که در طول شبانه‌روز می‌توان آن را به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا میان وعده استفاده کرد، به همین ترتیب می‌توان آن را در زمان‌های مختلفی از سال مورداستفاده قرار داد.

افرادی که مشکل دیابتی ندارند می‌توانند به‌طور مستمر از مربای کمپوت آناناس بهره ببرند و اگر بتوانند با شیرینی کمتر کنار بیایند می‌توانند در تهیه آن شکر کمتری استفاده کنند.

همان‌طور که گفته شد مربای کمپوت آناناس خواص زیادی برای سیستم گوارشی دارد به همین دلیل یکی از زمان‌های مناسب برای میل کردن آن دسر بعد از غذا است. یعنی به همراه بستنی یا هر دسری به‌عنوان شیرین‌کننده آن دسر استفاده شود.

درمجموع باید همیشه در نظر داشت که این تغذیه سالم است که می‌تواند انسان را از انواع بیماری‌ها دور کند.

آناناس یکی از میوه‌ها و مواد غذایی است که خصوصیات بی‌شماری دارد و کمپوت آناناس و مربای کمپوت آناناس نیز همه­ی این خواص را در خود دارند.

کاهش التهاب، التیام زخم و پیشگیری از سرطان از خواصی است که در آناناس وجود دارد و مربای کمپوت آناناس نیز علاوه بر این خواص به‌خوبی می‌تواند در هضم غذا کمک‌کننده باشد و همچنین در بهبود عملکرد دستگاه گوارش تأثیرگذار باشد.

در نظر داشته باشید که مربای کمپوت آناناس را می‌توان هم به‌عنوان صبحانه و هم به‌عنوان عصرانه میل کرد. علاوه بر آن می‌توان از این مربا به‌عنوان شیرین‌کننده هر نوع بستنی و یا دسری استفاده کرد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.