طرز تهیه 6 پای ترد و خوشمزه

پای قارچ

طرز تهیه 6 پای ترد و خوشمزه

در برخی از مواقع خوردن یک عصرانه دل‌چسب و خوشمزه از خوردن غذاهای اصلی در وعده‌های نهار و شام لذت‌بخش‌تر است. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای یک عصرانه خوب همراه با چای یا قهوه، یک کیک پای ترد و خوشمزه است. پای‌ها معمولاً از لایه‌ای از خمیر شیرینی،کرم، انواع میوه و ژله درست می‌شوند و قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد اما در آن زمان این خوراکی هنوز به دنیای شیرینی‌پزی راه پیدا نکرده بود. پای‌هایی که امروزه آن‌ها را می‌شناسیم از قرن چهاردهم و توسط رمی‌ها به دنیای شیرینی‌پزی پا گذاشته‌اند. البته برخی از پای‌ها نیز به‌عنوان پیش‌غذا و همچنین غذاهای فینگرفود تهیه و سرو می‌شوند. در این مقاله سعی داریم تا طرز تهیه انواع پای‌ها که به‌عنوان یک میان وعده استفاده شده و در دسته شیرینی­جات قرار می‌گیرد را بیان کنیم. سرفصل‌های این مقاله شامل موارد زیر هستند:

  1. پای مرغ و سبزیجات
  2. پای سیب
  3. پای شکلات
  4. پای میوه‌ای
  5. پای گلابی
  6. پای به شیوه آلن کاتر

1. پای مرغ و سبزیجات

مواد لازم:

خمیر پای طبق دستور داده شده به مقدار لازم

  •  سینه مرغ ٦٠٠ گرم
  • سیب زمینی بزرگ ١ عدد بدون پوست
  • هویج ١ عدد
  • پیاز نگینی ١ عدد خرد شده
  • کرفس ١ شاخه نگینی خرد شده
  • فلفل دلمه‌ای ١ عدد نگینی خرد شده
  • استاک مرغ ٣ پیمانه
  • آرد سفید ٦ قاشق سوپ خوری
  • شیر ١ پیمانه
  • کنسرو قارچ لئونارد ٢٠٠ گرم بدون آب
  • کنسرو نخود فرنگی لئونارد ١ پیمانه بدون آب
  • کنسرو ذرت لئونارد ١ پیمانه بدون آب
  • تخم مرغ همزده ١ عدد
  • آب لیموترش ١ قاشق سوپ خوری
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • کره آب شده به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

 طرز تهیه:

ابتدا خمیر پای را طبق دستور داده شده، آماده کنید. سینه مرغ را با مقداری نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید، سپس آنها را در قابلمه اي حاوی آب جوش، روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزند. پس از پخت، آن را آبکش کرده و به صورت مکعبی خرد کنید.سیب زمینی و هویج را به طور جداگانه، در قابلمه ای حاوي مقداری آب جوش، روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزند، سپس آنها را آبکش کرده و پس از سردشدن، به صورت مکعبی ریز خرد کنید.

پیاز را در تابه‌ای گود حاوی کمی کرہ، تفت دهید تا نرم و شفاف شود، سپس کرفس و فلفل دلمه ای را به آن بیافزایید و تفت دهید. استاک مرغ را همراه کمی نمک و فلفل سیاه به تابه بیافزایید، حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کنید تا به مدت ۸ تا ١٠ دقیقه بماند تا غلیظ شود.  مقداری کره را در قابلمه ای روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. آرد را به آن بیافزایید و ۱ تا ۲ دقیقه تفت دهید، سپس شیر جوشیده را به آن بیافزایید و مرتب هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود و سس غلیظی بدست آید. سپس آن را به تابه حاوی پیاز بیافزایید تا سس کاملاً به خورد مواد برود. پس از آن، تابه را از روی حرارت بردارید.

کنسرو قارچ لئونارد را آبکش کرده و همراه آب لیموترش در تابه‌ای حاوی کمی روغن مایع، تفت دهید تا آب آن کاملاً کشیده شود، سپس آن را همراه سیب زمینی، هویج، کنسرو نخود فرنگی لئونارد آبکش شده، کنسرو ذرت لئونارد آبکش شده و تکه های مرغ به تابه حاوی پیاز بیافزایید و هم بزنید.

فر را از ١٥ دقیقه قبل روی حرارت ١٧٥ درجه سانتیگراد تنظیم و گرم کنید. خمیر آماده شده را داخل قالب های تک نفره پهن کنید، طوریکه کف و دیواره هاي قالب ها را کاملاً بپوشاند (تعدادی از خمیر، به اندازه دهانه قالب ها، کنار بگذارید)، سپس قالب ها را به مدت ١٠ تا ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده، قرار دهید تا بپزند. پس از این مدت، قالب ها را از فر خارج کرده، مخلوط مرغ را داخل آنها بریزید، خمیر کنار گذاشته شده را روی دهانه قالب ها پهن کنید و روی آنها را به وسیله چنگال، سوراخ هایی ایجاد کنید، سپس روی خمیرها را به وسیله قلم موی به تخم مرغ آغشته کنید. قالب ها را به مدت ۳۰ تا ٤٠ دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده روی حرارت ٢٠٠ درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزند و طلایی رنگ شود.

  کاسرول ذرت
  •  طرز تهیه خمیر پای:

۲۵۰ گرم آرد سفید و یک قاشق چایخوري نمک را در ظرفی، مخلوط و دوبار الک کنید. ۱۲۰ گرم کره (مکعبی خردشده) را به آن بیافزایید و با دست ورز دهید تا خمیر شبیه تکه های پودر سوخاری شود، سپس یک عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید و به آرامي با سر انگشتان تان، ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستي به دست آید. روي خمیر را با سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

پای مرغ و سبزیجات

پای مرغ و سبزیجات

2. پای سیب

پای سیب جزء معروف‌ترین نوع پای‌ها بوده که طرفداران بسیاری دارد و در تمام شیرینی فروشی‌ها به‌عنوان یک شیرینی پرفروش عرضه می‌شود. اما اگر بخواهید آن را در منزل تهیه کنید نیاز به مواد زیر دارید.

مواد لازم:

  1. یک و نیم پیمانه آرد شیرینی‌پزی
  2. دو عدد سیب
  3. صد گرم کره
  4. دو عدد تخم‌مرغ
  5. یک لیوان سرخالی شکر
  6. یک قاشق مرباخوری بیکینگ‌پودر
  7. نصف قاشق چای‌خوری وانیل
  8. یک قاشق غذاخوری دارچین
  9. 1\3 پیمانه شیر

 طرز تهیه:

طرز تهیه پای سیب به این صورت است که ابتدا باید سیب‌ها را پوست بکنید و بعد آن‌ها را چهارقاچ کنید، سپس آن‌ها را با یک قاشق شکر و یک قاشق دارچین به همراه نصف استکان آب روی شعله ملایم بپزید. حال سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا کرده و سفیده را تا جایی که پف کند با همزن هم بزنید و زرده را در ظرفی جدا با وانیل و شکر هم بزنید تا زمانی که رنگ آن کرم شود. اکنون وقت آن رسیده است که کره و شیر را به زرده اضافه کرده و دوباره همزن را به کار بی اندازید. بعد آرد و بیکینگ‌پودر را باهم مخلوط‌کنید، از الک بگذرانید و به زرده اضافه کنید و در آخر سفیده و زرده را باهم در یک ظرف بریزید.

منتظر بمانید تا سیب‌های پخته‌شده اندکی سرد شوند و بعد آن را از شهد بیرون بیاورید و آن‌ها را کف قالبتان بچینید و مواد کیک را روی آن‌ها بریزید و سپس کیکتان را داخل فری که با حرارت 175 درجه گرم شده بگذارید. 45 دقیقه تا یک ساعت(بستگی به درجه حرارت فر شما دارد) صبر کنید و بعد پای سیب شما آماده خوردن است.

پای سیب

پای سیب

3. پای میوه

مواد لازم:

  1. هشتاد میلی‎لیتر شیر و صدوهشتاد میلی‌لیتر شیر سرد برای کرم
  2. دویست و پنجاه گرم آرد و سی‌وپنج گرم دیگر برای کرم
  3. صدوپنجاه گرم کره و بیست گرم کره برای کرم
  4. صد و سی گرم شکر و صدوهشتاد گرم شکر دیگر برای کرم
  5. به مقدار لازم ژله بی‎رنگ
  6. یک عدد تخم‌مرغ
  7. دو عدد زرده تخم‌مرغ
  8. یک قاشق مرباخوری بیکینگ‌پودر
  9. 1\3قاشق چای‌خوری وانیل و 1\2 قاشق دیگر برای کرم

طرز تهیه:

کمی ژله بی‌رنگ را دو ساعت قبل آماده کنید و در یخچال بگذارید تا اندکی خودش را بگیرد. میوه‎هایی که برای پای در نظر گرفته‎اید را برش بزنید. برای تهیه کرم 35 گرم آرد و 160 گرم شکر را مخلوط کرده و شیر سرد را کم‌کم به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید و آن را هم بزنید تا مایه آردی غلیظ شود. 20 گرم کره و نصف چای‌خوری از وانیل را به موادتان که بر روی شعله گاز است اضافه کنید. بعد از ذوب شدن کره دوباره شروع به هم زدن کنید تا به‌خوبی مخلوط شود. ظرف را بگذارید تا سرد شود و بعد آن را داخل یخچال قرار دهید.

فر را با حرارت 175 درجه سانتی‌گراد روشن و قالب را با کمی کره چرب کنید و داخلش را کاغذ روغنی بکشید. کره و شکر را با همزن بزنید و بعد شیر اضافه کنید و دوباره دو دقیقه هم‌ بزنید. باقی‌مانده آرد و بیکینگ‌پودر را اضافه کنید و با همزن هم بزنید. سپس مایه کیک را در قالب بریزید و آن را در طبقه وسط فر بگذارید تا 45 دقیقه بپزد. بعد از 45 دقیقه پای را از فر دربیاورید تا سرد شود. بعد آن را از قالب بیرون بیاورید و کرمی را که آماده کرده بودید روی کیک ریخته و میوه‎ها را روی آن بچینید. سپس با قلم‌مو ژله بی‎رنگ را روی میوه‎ها بکشید. پای میوه شما آماده سرو شدن است.

پای میوه

پای میوه

پای­ها انواع مختلف دارند و معمولاً از لایه‌ای خمیر شیرینی،کرم، انواع میوه و ژله درست می‌شوند. علاوه بر این برخی از پای­ها با ترکیبات نیز به‌عنوان پیش‌غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

4. پای شکلات

معمولاً شکلات و شیرینی‌های شکلاتی دارای طرفداران بیشتری هستند و همیشه در اولویت افراد قرار دارند. طبیعتاً پای شکلات نیز از این موضوع مستثنا نیست و شاید بتوان گفت که پای شکلات جزء محبوب‌ترین پای‌ها است. مواد لازم برای تهیه این پای خوشمزه عبارت است از:

مواد لازم:

  1. یک فنجان آرد
  2. 1\3 فنجان گردو
  3. یک قاشقش غذاخوری شکر
  4. مقداری نمک
  5. 1\2 فنجان کره سرد شده

مواد لازم برای داخل پای

  1. 1\4 فنجان کره
  2. سه تخم‌مرغ
  3. 1\2 فنجان گردو خردشده
  4. دو اونس شکلات آب‌شده
  5. یک فنجان شکر
  6. 3\4 فنجان نشاسته ذرت
  7. 1\2 قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  8. 1\4 قاشق چای‎خوری نمک

طرز تهیه:

برای تهیه پای شکلات باید ابتدا آرد، گردو، شکر و نمک را با کره در یک ظرف مخلوط و در مخلوط‌کن بریزید تا تبدیل به خرده‌های درشت شود. آب یخ را به این خمیر اضافه کنید. خمیر را در پلاستیک قرار دهید و نیم ساعت صبر کنید. بعد خمیر را در قالبتان پهن کنید.برای تهیه مواد درون پای کره و شکلات را آب کنید و منتظر بمانید تا کمی خنک شود. تخم‌مرغ را با شکر و ذرت، وانیل، نمک و کره و شکلات ذوب‌شده را باهم مخلوط‌کنید. سپس گردوها را در کف خمیر و روی آن مواد را بریزید و در فر بگذارید تا 45 دقیقه پخته شود.

پای شکلات

پای شکلات

5. پای گلابی

مواد لازم 

  1. سیصد گرم آرد
  2. پنج گلابی متوسط
  3. صدوپنجاه ﮔﺮﻡ ﭘﻮﺩ ﺭ ﻗﻨﺪ
  4. یک عدد تخم‌مرغ
  5. صدوپنجاه گرم کره
  6. یک قاشق غذاخوری شکر
  7. جوز هندی 1\2
  8. قاشق مرباخوری وانیل1\4
  9. ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻻﺯﻡ ﺁﺏﺳﺮﺩ
  10. یک عدد زرده تخم‌مرغ
  11. یک قاشق چای‌خوری پودر قند

طرز تهیه

آرد و کره را باهم مخلوط‌کنید تا به‌صورت خرده‎نان دربیاید. پودر قند و وانیل را به آن اضافه و مخلوط‌کنید. سپس تخم‎مرغ را هم بریزید و مواد را با دستتان مخلوط‌ کنید و اگر لازم بود آب ‎‌سرد را به میزان کمی به آن بی­افزایید. خمیر را یک ساعت داخل نایلون بریزید تا خنک شود. گلابی‎ها را به‌صورت نازک برش دهید. دو سوم از خمیر را داخل قالب بریزید. گلابی‎ها را روی خمیر بگذارید و روی آن‌ها شکر و جوز رنده شده بریزید. باقی‌مانده خمیر را به‌صورت نوارهای باریک برش داده و آن‌ها را روی گلابی‎ها قرار دهید. سپس زرده و پودر قند را روی موادتان بریزید. قالب را 40 دقیقه داخل فر با دمای 180 درجه بگذارید. بعد کیک شما آماده صرف شدن است.

پای گلابی

پای گلابی

6. پای سیب به شیوه آلن کاتر

پای سیب به شیوه آلن کاتر شامل مواد زیر است:

مواد لازم 

  1. 3\4 پیمانه آرد
  2. یک قاشق غذاخوری شکر
  3. نصف قاشق غذاخوری نمک
  4. نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر
  5. 3\4 پیمانه کره سرد شده
  6. 2\3 پیمانه آب‎ سرد
  7. دو قاشق غذاخوری خامه‌ترش
  8. یک قاشق چای‎خوری سرکه

طرز تهیه 

ابتدا آب، شکر و بیکینگ‌پودر را باهم مخلوط‌کنید. کره را تکه‏تکه کنید. دو پیمانه خامه‎ترش و سرکه را باهم مخلوط‌کنید و درون مخلوط قبلی بریزید و سریع هم بزنید. وقتی خمیر شبیه به خرده‌نان شد آن را ورز دهید تا یکدست شود. خمیر را سه قسمت کنید و در نایلون‎های جداگانه، دو ساعت داخل یخچال بگذارید. خمیر را بیرون بیاورید و با وردنه به شکل یک دایره ورز دهید به‌طوری‌که خیلی نازک نباشد. خمیر را داخل قالبتان بگذارید و اجازه دهید لبه‌های آن از قالبتان بیرون بزند. بعد این لبه‌ها را هم‌اندازه کنید و با انگشتانتان به آن حالت دالبر بدهید. این خمیر را با هر موادی که دوست دارید می‎توانید پر کنید. تنوع پای به شما اجازه می‎دهد که وقتی خمیرتان آماده شد، با میوه‎های تابستانی، آناناس، شکلات و یا حتی مرغ داخل آن را پر کرده و بعد از 45 دقیقه پخت یک شیرینی خوش‌طعم داشته باشید. امروزه پای‌ها با انواع میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های تابستانی درست می‌شوند. طرز تهیه اغلب آن‌ها تقریباً مشابه است و از زمان شروع تا آماده شدن این شیرینی در خانه بین یک ساعت تا یک ساعت ونیم زمان لازم است.‎‎

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.