درمان قطعی کبد چرب به کمک 11 ماده غذایی

غذاهای مفید برای کبد

درمان قطعی کبد چرب به کمک 11 ماده غذایی

کبد عضو بسیار مهم بدن است که علاوه بر تجزیه هورمون‌ها و از بین بردن سموم، نقش ذخیره کردن مواد معدنی و ویتامین را به عهده دارد. همچنین کبد وظیفه پاک‌سازی خون را به عهده داشته و هضم چربی هم به عهده این قسمت از بدن است.راه های مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد، مشغله­ های زیاد در زندگی­های امروزی سبب شده تا افراد اغلب فرصت آشپزی نداشته و بیشتر از غذاهای آماده و فست­فودها استفاده کنند. مواد اولیه به‌کاررفته در فست­فودها اغلب فرآوری شده است که در طبخ آن­ها از روغن فراوانی استفاده می­شود.

غذاهای سرخ‌شده و فرآوری شده اولین عاملان آسیب­رسانی به کبد هستند زیرا میزان سموم و چربی این نوع غذاها بالا بوده و سبب افزایش کارکرد کبد می‌شوند. از طرفی استرس‌های روزانه نیز سبب ضعیف شدن کبد شده و این عضو حیاتی بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد. طبیعتاً کاهش مصرف غذاهای فراوری‌شده و سرخ‌شده می‌تواند تأثیر زیادی در درمان بیماری‌های کبدی و مخصوصاً بیماری کبد چرب داشته باشد، اما باید توجه داشت که خوردن یکسری از مواد غذایی می‌تواند از بیماری کبد چرب جلوگیری کند و علاوه بر این، در درمان بیماری کبد چرب نیز مؤثر باشد. اگر مواد غذایی که در درمان بیماری کبد چرب کمک‌کننده هستند، به‌صورت منظم و در یک بازه تقریباً بلندمدت استفاده شوند، حتی می‌توانند این بیماری را به‌طورکلی از بین ببرند. یکی از راه ­های درمان کبد چرب استفاده از مواد غذایی طبیعی این است چراکه به کبد کمک می­کند تا به‌صورت طبیعی و بدون دخالت دارو یا مواد شیمیایی پاک‌سازی شود که این عامل سبب می‌شود تا کبد مدت‌زمان بیشتری در وضعیت پایدار و سالم بماند. در این مقاله قصد داریم برای درمان قطعی کبد چرب کمک‌ کنیم.

معرفی 11 ماده غذایی برای درمان کبد چرب

  • گریپ‌فروت
  • فیکوس ایندیکا یا میوه کاکتوس (انجیر خاردار هندی)
  • انواع ماهی‌های چرب
  • انواع آجیل
  • قهوه و چای سبز
  • سبزی‌های خام و انواع کلم‌ها و بروکلی
  • آب و روغن‌زیتون
  • زغال‌اخته و بلوبری
  • لیموترش
  • آب لبو و انگور
  • ادویه‌ها و گیاهان معطر

1- گریپ‌فروت

درمان قطعی کبد چرب :گریپ‌فروت

درمان قطعی کبد چرب :گریپ‌فروت

 

گریپ فروت میوه ای است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در درمان پیشگیری بسیاری از بیماری ها مفید است. خوردن روزانه نصف گریپ فروت می تواند به تنظیم کلسترول و همچنین فشار خون کمک کند. وقتی بدن کلسترول اضافی نداشته باشد کبد کمتر دچار چالش شده و احتمال بروز کبد چرب کم میشود. در تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده آنتی اکسیدان نارینژین مانع از آسیب دیدن کبد آن ها شده است و هر دو این آنتی اکسیدان ها در گریپ فروت وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که گریپ فروت از دو طریق محافظت از سلول و کاهش التهاب می تواند از کبد محافظت کند و حتی به درمان کبد چرب سرعت بخشد. وقتی کبد دارای التهاب باشد معمولا از کارکرد آن کاسته میشود و التهاب مزمن می تواند باعث رشد بافت های اضافی در کبد شود. رشد بافت های اضافی در کبد به مرور تبدیل به فیبروز کبدی می شود. که این بیماری برای انسان بسیار مضر و خطرناک است.

یکی دیگر از خواص آنتی اکسیدان نارینژنین موجود در گریپ فروت، کاهش چربی داخل کبد است، طبق تحقیقاتی که روی موش ها انجام شده، نارینژنین سبب افزایش انزیم های چربی سوز میشود و از این رو آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت مانع از جمع شدن چری در کبد می شوند آب گریپ فروت نیز همین خواص را دارد و در درمان بیماری های کبدی موثر است، فقط حتما به خاطر داشته باشید که بیشتر از یک عدد گریپ فروت در روز مصرف نکنید، زیرا مصرف زیاد این میوه سبب افت شدید فشار خون میشود. گریپ فروت یک میوه بسیار با ارزش بوده و توصیه اغلب پزشکان برای درمان طبیعی بسیاری از بیماری ها است.

2- فیکوس ایندیکا یا میوه کاکتوس (انجیر خاردار هندی)

درمان قطعی کبد چرب :(انجیر خاردار هندی)

درمان قطعی کبد چرب :(انجیر خاردار هندی)

 

شاید باورکردنی نباشد اما میوه یک نوع کاکتوس که نام علمی آن اپونیتا فیکوس ایندیکا است در درمان بیماری کبد چرب بسیار مؤثر بوده و حتی به‌نوعی یک داروی طبیعی به‌حساب می‌آید. این میوه که نسبت به بقیه میوه ها کمی ناشناخته تر است، طعمی شبیه به تمشک دارد. این میوه دارای تیغ‌های بسیار ریز بر روی پوست خود است بنابراین زمان خوردن آن باید بسیار دقت کنید. میوه کاکتوس به‌شدت در درمان کبد چرب مؤثر بوده و علاوه بر این برای پیشگیری از این بیماری نیز بسیار مفید است. در یک آزمایشی که بروی دو گروه از افراد صورت گرفت، به یک گروه عصاره این گیاه داده شد. سپس به هر دو گروه مقدار مشخصی الکل داده شد. میزان عوارض ناشی از الکل که شامل خشکی دهان، حالت تهوع و بی‌اشتهایی بود، در افرادی که انجیر خاردار هندی مصرف کردند به‌مراتب پایین‌تر از بقیه افراد بود. لازم به ذکر است که حتی میزان خماری افرادی که عصاره میوه کاکتوس را مصرف کردند از خماری دیگر افراد کمتر بود.

معمولاً وقتی فرد الکل مصرف می‌کند کبد او دچار التهاب می‌شود و همین التهاب کبد دلیل خماری بیشتر، خشکی دهان و حالت تهوع است. میوه کاکتوس مانع از التهاب کبد می‌شود و به همین دلیل عوارض ناشی از الکل در کسانی که از این میوه استفاده کردند کمتر بوده است. باید در نظر داشت که الکل جزء قوی‌ترین موادی است که روی کبد اثر مخرب دارد و وقتی فیکوس ایندیکا می‌تواند از کبد در مقابل الکل محافظت کند قطعاً می‌تواند در درمان بیماری‌های کبدی تأثیرگذار باشد. انجیر خاردار هندی می‌تواند کلسترول خون و آنزیم‌های کبدی را نیز تنظیم کند.

3- انواع ماهی‌های چرب

معمولاً در برنامه‌های پزشکی و مقالات علمی از فواید ماهی‌ها به مقدار فراوان گفته می‌شود که اغلب این فواید به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا3 هستند. اسیدهای چرب یا چربی‌هایی که در ماهی‌ها وجود دارند برای کبد مفید هستند و مانع از جمع شدن چربی در کبد می‌شوند. همچنین امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند التهاب و تورم کبد را کم کند و سطح آنزیم‌ها را تنظیم نماید. در نظر داشته باشید که باید مقدار مصرف امگا 3 به مقدار مشخص باشد و اگر مقدار مصرف آن را در رژیم غذایی زیاد کردید حتماً از مقدار مصرف چربی‌های امگا6 خود کم کنید. زیرا امگا 6 و امگا 3 زیاد در کنار هم می‌تواند خطرناک باشد و خود عامل به وجود آمدن بیماری‌های کبدی شوند. امگا 6 در روغن‌های گیاهی وجود دارد و مصرف هم‌زمان و زیاد آن با ماهی و غذاهایی که امگا 3 زیاد دارند مضر است.

اسیدهای چرب یا چربی‌هایی که در ماهی‌ها وجود دارند برای کبد مفید هستند و مانع از جمع شدن چربی در کبد می‌شوند. همچنین امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند التهاب و تورم کبد را کم کند و سطح آنزیم‌ها را تنظیم نماید.

4- انواع آجیل

درمان قطعی کبد چرب :آجیل

درمان قطعی کبد چرب : آجیل

 

آجیل‌ها سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان هستند و ازاین‌رو در بهبود عملکرد قلب مؤثرند. همچنین مواد مغذی و چربی نیز در این ماده غذایی وجود دارد. علاوه بر تأثیرات مفیدی که این ماده غذایی در عملکرد قلب دارد، برای بهبود عملکرد کبد نیز مفید است. تحقیقی در مورد تأثیر آجیل بر روی کبد و بیماری NAFLD انجام شد. در این آزمایش مشخص شد افرادی که از مقدار کمی آجیل در برنامه غذایی خود استفاده کردند بیشتر در معرض بیماری NAFLD قرار خواهند گرفت. همچنین افرادی که دارای بیماری NAFLD بوده و مقدار بیشتری آجیل می‌خورند، سطح آنزیم‌های کبد آن‌ها بهبود یافته است. آجیلها به ویژه بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند که یک ماده مغذی است که تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

از دیگر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد در یک دوره 6 ماهه و روی 106 مردی بود که دارای کبد چرب غیر مرتبط با الکل بودند. در این آزمایش خوردن آجیل به‌صورت روزانه و مقدار مشخص انجام شد و پس از انجام آزمایشات مشخص شد که کسانی که در این 6 ماه آجیل جزء برنامه غذایی آن‌ها بود، سطح آنزیم کبدشان بهبود یافته است و عملکرد کبد آن‌ها بهتر شده است. باید به خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه هر چیز می‌تواند خطرناک باشد و آجیل یا هر ماده غذایی دیگر باید طبق دستورات تغذیه‌ای استفاده شود.

5- قهوه و چای سبز

درمان قطعی کبد چرب: قهوه و چای سبز

درمان قطعی کبد چرب: قهوه و چای سبز

 

قهوه یکی از مواد غذایی است که تأثیر بسیار زیادی در بهبود بیماری‌های کبدی دارد. قهوه در بدن انسان مانع از تجمع چربی می‌شود و تجمع چربی یکی از عوامل اصلی بیماری کبدی است، درنتیجه قهوه می‌تواند از بیماری کبدی جلوگیری کند. از طرفی قهوه باعث افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود. افزایش آنتی‌اکسیدان سبب می‌شود تا رادیکال‌های آزاد نتوانند به سلول‌های بدن آسیب بزنند. قهوه سبب کاهش التهاب می‌شود و مانع از تجمع کلاژن نیز می‌گردد، به خاطر داشته باشید که تجمع کلاژن یکی از نشانه‌های اصلی بیماری کبدی است. خوردن روزی دو فنجان قهوه می‌تواند تأثیرات مثبتی را برای بدن به همراه داشته باشد. کاهش احتمال ابتلا به سیروز کبدی و همچنین کاهش احتمال مرگ افرادی که به بیماری‌های مزمن کبدی دچار هستند از نتایج استفاده روزانه این ماده غذایی است.نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند.

چای سبز سرشار از یک نوع آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است از بدن در مقابل انواع سرطان، از جمله کبد محافظت کند.چای سبز , خوردن منظم این نوشیدنی در طب سنتی هم مورد تأکید قرار گرفته است. آزمایش‌ها و تحقیقات مختلفی درباره تأثیر چای سبز بر درمان بیماری‌های کبدی و سلامت کبد انجام شده است که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت. در یکی از آزمایش‌های انجام شده مشخص شد، کسانی که به مدت 3 ماه روزی 2 تا 3 فنجان چای سبز می‌نوشند کمتر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. همچنین در آزمایشی دیگر بر روی موش‌ها مشخص شد که عصاره چای سبز مانع از تجمع چربی در کبد شده و تأثیرات منفی غذاهای چرب که منجر به آسیب کبد می‌شوند را از بین می‌برد.

6- سبزی‌های خام و انواع کلم‌ها و بروکلی

درمان قطعی کبد چرب : سبزیجات

درمان قطعی کبد چرب : سبزیجات

 

معمولاً سبزی‌ها جزء برنامه غذایی روزانه اکثر افراد هستند و متخصصین حوزه تغذیه نیز به استفاده مداوم سبزیجات در برنامه غذایی تأکید دارند. سبزی‌ها به خاطر فیبر بالایی که دارند برای بدن بسیار مفید هستند. برخی از سبزی‌ها مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و خردل چینی برای کبد بسیار مفید بوده و در سم‌زدایی بدن نقش به سزایی دارند. عصاره کلم بروکسل و کلم بروکلی سطح آنزیم‌ها را در کبد افزایش می‌دهد و سبب عملکرد بهتر کبد می‌شود. در یکی از تحقیقات عصاره جوانه کلم بروکلی بر روی مردانی که کبد چرب داشتند آزمایش شد، نتیجه‌ای که از این تحقیقات به دست آمد جالب بود. آنزیم‌های کبد بدن این افراد بهبود یافتند و تنش اکسایشی در بدن آن‌ها بسیار کم شد. همچنین در آزمایشی دیگر مشخص شد که عصاره جوانه کلم بروکلی می‌تواند از نارسایی‌های کبدی جلوگیری کند.

به کلم بروکلی و این نوع سبزی‌ها، سبزیجات صلیبی گفته می‌شود و اگر نمی‌توانید آن‌ها را به‌صورت خام میل کنید می‌توانید با آب‌لیمو یا سرکه بالزامیک آن را مزه دار کرده، سپس آن‌ها را کباب کنید و میل نمایید. شایان‌ذکر است که کلم پخته‌شده همانند کلم خام خاصیت افزایش آنزیم کبد را در خود حفظ می‌کند.

  خوراک سبزیجات والنسیایی

7- آب و روغن‌زیتون

درمان قطعی کبد چرب : آب و روغن‌زیتون

درمان قطعی کبد چرب : آب و روغن‌زیتون

 

خوردن 8 لیوان آب در طول روز می‌تواند در بهبود عملکرد کلیه تأثیرگذار باشد و باید یادآور شد که آب کمک بسیار زیادی به بهبود عملکرد کبد می‌کند. البته در نظر داشته باشید آبی که می‌خورید نباید زیاد سرد باشد و بهترین آب برای خوردن آبی است که دمای آن با دمای اتاق برابر باشد. همان مقدار که آب برای سلامتی کبد مفید است، خوردن آب سرد می‌تواند مضر باشد و یکی از دلایل به وجود آمدن کبد چرب باشد.
روغن‌زیتون نیز از موادی است که به سلامت کبد کمک کرده و مصرف آن می‌تواند از بیماری‌های کبدی جلوگیری کند. به‌طورکلی هر ماده غذایی که به سوخت‌وساز بدن کمک کند می‌تواند در سلامت کبد تأثیرگذار باشد. روغن‌زیتون علاوه بر بهبود سوخت‌وساز بدن در بهبود عملکرد قلب نیز مؤثر است. در نمونه تحقیقاتی که بر روی گروهی از افراد انجام شده است مشخص شد که روغن‌زیتون گردش خون در کبد را افزایش داده و مانع از جمع شدن چربی در کبد می‌شود. همچنین در آزمایشی دیگر که نمونه‌های آن افراد مبتلا به بیماری NAFLD بودند مشخص شد که خوردن روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون توانسته آنزیم‌های کبد آن‌ها را بهبود بخشد و علاوه براین سطح چربی کبد را کاهش دهد. روغن‌زیتون یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان کبد چرب است.

8- زغال‌اخته و بلوبری

درمان قطعی کبد چرب : زغال‌اخته و بلوبری

درمان قطعی کبد چرب : زغال‌اخته و بلوبری

 

میوه‌هایی مانند بلوبری و زغال‌اخته دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی با نام آنتوسیانین بوده که برای سلامتی بسیار مفید هستند. این آنتی‌اکسیدان به سلامت کبد کمک کرده و خوردن مداوم آن می‌تواند از فیبروز کبدی پیشگیری کند. همچنین افرادی که به زخم فیبروز کبدی مبتلا هستند می‌توانند با خوردن این دو میوه از سرعت ایجاد این زخم‌ها بکاهند. همان‌طور که قبلاً گفته شد یکی از دلایل عمده سرطان کبد، چربی کبد و کبد چرب است. بلوبری و زغال‌اخته می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کرده و سبب افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شود.به حفاظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی که اغلب با چاقی شکمی و کلسترول بالا همراه است، کمک کند.

9- لیموترش

درمان قطعی کبد چرب: لیمو ترش

درمان قطعی کبد چرب: لیمو ترش

 

شاید بارها به گوشتان خورده باشد که خوردن هرروزه آب لیموترش و عسل و آب ولرم به‌صورت ناشتا، تأثیرات بسیار زیادی روی سلامتی فرد دارد. این گفته کاملاً صحیح بوده و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. لیموترش جزء موادی است که علاوه بر ویتامین C بسیار زیاد، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند به عملکرد کبد کمک کند. لیموترش به کبد کمک می‌کند تا آنزیم گلوتاتیون را تولید کند و این آنزیم نیز سبب خنثی کردن اثرات سموم مختلف بر کبد می‌شود. از طرفی خوردن لیموترش به‌صورت ناشتا به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند که نتیجه آن سلامت دستگاه گوارش و همچنین سلامت کبد است.

خوردن لیموترش به‌صورت ناشتا سبب کاهش ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود، از طرفی ماده نارنژین نیز در لیموترش موجود است که التهابات کبدی را به‌شدت کاهش می‌دهد. برای درمان کبد چرب به کمک لیموترش می‌توانید روزانه نصف لیموترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و صبح ناشتا میل کنید. اگر بعد از خوردن آن در معده احساس ناراحتی کردید از روز بعد کمی عسل به آن اضافه کنید. این کار را به مدت 2 ماه انجام دهید تا اثرات فوق‌العاده آن را مشاهده کنید. همچنین می توانید چند لیموترش را برش دهید و در درون پارچ آب بریزید و به‌طور منظم آن را در طول روز میل کنید.

خوردن لیموترش به‌صورت ناشتا سبب کاهش ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود، برای درمان کبد چرب به کمک لیموترش می‌توانید روزانه نصف لیموترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و صبح ناشتا میل کنید.

10- آب لبو و انگور

درمان قطعی کبد چرب : آب لبو و انگور

درمان قطعی کبد چرب : آب لبو و انگور

 

انگور یکی از میوه‌هایی است که دارای ماده رستراترول است. این ماده برای سلامتی مفید بوده و می‌تواند تأثیرات مؤثری بر روی کبد داشته باشد. ازجمله این اثرات کاهش التهاب کبد و جلوگیری از آسیب‌های کبدی است. علاوه بر قسمت گوشتی میوه انگور، هسته آن نیز برای کبد مفید بوده و می‌تواند سبب افزایش آنتی‌اکسیدان شود. لازم به ذکر است که عصاره دانه انگور می‌تواند عملکرد کبد را در دوره‌ای سه‌ماهه بهبود بخشد.
آب لبو نیز از دیگر موادی است که در درمان کبد چرب مؤثر است. آب لبو تورم کبد را کاهش داده و علاوه بر آن از میزان آسیب‌های اکسایشی کبد می‌کاهد. آنزیم‌های سم‌زدا در کبد تولید می‌شود و میزان این آنزیم‌ها به‌صورت طبیعی یا از طریق مواد شیمیایی دارویی قابل افزایش است. آب لبو یکی از موادی است که میزان این آنزیم‌ها را در کبد به‌صورت طبیعی افزایش می‌دهد.

درمجموع می‌توان گفت که اصلاح برنامه غذایی و خوردن غذاهایی مانند سبزیجات، آجیل و میوه‌های مختلف در بهبود عملکرد کبد مؤثر خواهد بود. بهترین پیشگیری برای نداشتن بیماری کبد چرب پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده، چرب و سرخ‌شده است. در کنار پرهیز غذایی، خوردن منظم غذاهایی مانند ماهی، قهوه، لیموترش و چای سبز می‌تواند سلامت کبد را تضمین کند.

11-ادویه‌ها و گیاهان معطر

درمان قطعی کبد چرب : ادویه‌ها و گیاهان معطر

درمان قطعی کبد چرب : ادویه‌ها و گیاهان معطر

 

آنها منبع خوبی از پلی فنلهای سالم هستند. یک ماده فوق مفید: آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا در بسیاری از دستورهای غذایی، نمک را کنار بگذارید.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.