۶ مورد از خواص کنسرو لوبیا

۶ مورد از خواص کنسرو لوبیا

در گذشته‌های دور که انسان به درک واضحی از خواص مواد غذایی مختلف نرسیده بود، خیلی از مواد غذایی پرخاصیت امروزی را به‌ درد نخور و بی‌خاصیت می‌انگاشت و آن‌ها را نادیده می‌گرفت.

لوبیا قرمز یکی از این مواد غذایی است که درگذشته بی‌اهمیت و بی‌خاصیت شمرده می‌شده و به دلیل ارزان بودن، به آن لقب گوشت فقیران داده‌ شده بوده است.

اما به ‌مرور زمان محققان مواد غذایی دریافتند که این لوبیای خوش‌رنگ و لذیذ نه‌تنها بی‌خاصیت نیست، بلکه سرشار از خاصیت‌های گوناگون برای بدن است که به‌ عنوان یکی از نیازهای ضروری بدن محسوب می‌شود.

امروزه غذاهای مختلفی نظیر آش رشته، قورمه‌سبزی و برخی غذاهای محلی مانند شله با لوبیا قرمز پخته می‌شوند.

اما مهم‌ترین خوراکی که از لوبیا قرمز تهیه می‌شود، خوراک لوبیا است . خواص و فواید خوراک لوبیا قرمز بسیار زیاد می باشد و غذای کامل و مقوی بحساب می آید و بسیار طرفدار دارد، مخصوصاً در روزهای سرد زمستان که نمی توان از خواص خوراک لوبیا قرمز براحتی گذشت.

به دلیل استقبال بی‌نظیر اکثر مردم از این خوراک بی‌نظیر، برخی از کارخانجات مواد غذایی با در نظر گرفتن خواص کنسرو لوبیا، اقدام به تولید کنسرو لوبیا قرمز کرده‌ اند تا تمام کسانی که مایلند در هر شرایطی این غذای خوشمزه را میل کنند، به‌ راحتی به آن دسترسی داشته باشند. هر چند که مضرات کنسرو لوبیا نیز در صورتی که بطور مداوم استفاده شود در افراد بروز پیدا میکند و باید در مصرف آن دقت شود.

کنسرو لوبیا قرمز یک غذای آماده است که به شکل کنسرو تولید شده است و تنها کاری که برای سرو آن باید انجام دهیم، بیست دقیقه جوشاندن کنسرو لوبیا قرمز در آب جوش است و بعد از گذشت این بیست دقیقه کنسرو لوبیا قرمز شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید، به همین سادگی.

سادگی و لذیذ بودن و خواص بیشمار کنسرو لوبیا موجب شده است که این کنسرو تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کنسروها شده و شرکت‌های مختلفی دست به تولید آن بزنند.

در ادامه قصد داریم شما را با شش مورد از مهم‌ترین خواص کنسرو لوبیا قرمز و هم‌چنین طرز تهیه‌ کنسرو لوبیا در کارخانه توسط یکی از بهترین برندها آشنا کنیم تا شما هم این ماده‌ی غذایی مفید را بهتر بشناسید و با ارزش غذایی کنسرو لوبیا آشنا شوید.

۶ مورد از مهم‌ترین خواص کنسرو لوبیا قرمز

۱) سلامت دستگاه گوارش

همه‌ی لوبیاهای خشک منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند. این مورد درباره‌ی کنسرو لوبیا قرمز هم صادق است. لوبیاها منبع غنی فیبر نامحلول هستند که به‌ طور عمده در پوستشان یافت می‌شود.

فیبرهای نامحلول به‌ سلامت دستگاه گوارش و تنظیم عملکرد روده‌ها کمک می‌کنند.

لوبیاها و همچنین کنسرو لوبیا قرمز سرشار از فیبر محلول نیز هستند که در ترکیب با آب به شکل یک ماده ژل ‌مانند در دل ‌و روده درمی‌آیند.

باکتری‌های روده فیبر محلول را تبدیل به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌کنند و سلول‌های روده بزرگ با استفاده از این اسیدهای چرب، انرژی لازم را به دست می‌آورند.

کنسرو لوبیا قرمز مانند همه‌ی لوبیاها و حبوبات حاوی نشاسته‌ی مقاوم است که نوعی کربوهیدرات پیچیده است. نشاسته‌ی مقاوم، عملکردی شبیه فیبر رژیمی دارد که مقاوم در برابر هضم نیز هست.

همچنین از دیگر خواص کنسرو لوبیا می‌توان به این نکته اشاره کرد که فیبر موجود در کنسرو لوبیا قرمز، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کند که می‌تواند مانع سنتز کلسترول در کبد شود. این ویژگی به پایین آوردن و جلوگیری از کلسترول کمک‌ می‌کند.

کنسرو لوبیا قرمز دارای هشت اسیدآمینه است که از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک ‌می‌کند.

به دلیل اینکه کنسرو لوبیا قرمز حاوی مقادیر بسیار کم ‌سدیم و مقادیر بالای فیبر است، گفته می‌شود که به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند. البته این راهم می‌توان گفت که به دلیل اینکه لوبیا قرمز یک دیورتیک طبیعی است، کنسرو لوبیا قرمز با افزایش حجم ادرار به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند.

لوبیا چیتی و کبد چرب

کبد چرب اختلالی متابولیکی است که در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ منتشرشده، نشان داد که لوبیا قرمز موجب کاهش تجمع چربی در کبد موش‌ها می‌شود.

این نتیجه نشان می‌دهد که کنسرو لوبیا قرمز به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد که این موضوع یکی از مهم‌ترین خواص کنسرو لوبیا قرمز و رابطه مستقیم لوبیا چیتی و کبد چرب را نشان می دهد.

۲) ضد سرطانخوراک لوبیا

لوبیا قرمز سرشار از منگنز است که به همین خاطر است که کنسرو لوبیا قرمز مانند یک آنتی‌اکسیدان دفاعی عمل ‌می‌کند. این مسئله به کاهش رادیکال‌های آزاد در میتوکندری در سطح سلولی کمک ‌می‌کند.

یکی از خواص کنسرو لوبیا این است که دارای ویتامین K نیز هست که به محافظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو شناخته ‌شده است و خطرات سرطان را کاهش ‌می‌دهد.

کنسرو لوبیا قرمز با روش‌های مختلفی از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند که مهم‌ترین آن این است که به‌عنوان یک غذای با فیبر بالا، می‌تواند به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند.

در سال ۲۰۱۶یک مطالعه که توسط محققان در مورد خواص کنسرو لوبیا در دانشگاه هاروارد انجام شد و منتشر شد، نشان داد زنانی که از یک رژیم غذایی غنی از فیبر در دوران بلوغ و اوایل بزرگ‌سالی پیروی می‌کنند، به‌طور قابل‌ توجهی احتمال ابتلا به سرطان پستان در مراحل بعدی زندگی در آن‌ها پایین‌تر است.

علاوه بر این، کنسرو لوبیا قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به مهار آسیب نوعی از رادیکال‌های آزاد که ممکن است درنهایت به سرطان منجر شود، کمک می‌کند.

در واقع لوبیا قرمز نسبت به سایر حبوبات ظرفیت جذب اکسیژن آزاد نسبتاً بالایی دارد؛ حدود پنج برابر بیشتر از لوبیا چشم بلبلی و در حدود ۱۰ برابر بیشتر از نخود.

۳) سلامت قلب و عروق

کنسرو لوبیا قرمز از راه‌های مختلفی موجب سلامت قلب و عروق می‌شود. چراکه هم کم‌چرب است، هم بدون کلسترول و هم این‌که یک منبع پروتئین گیاهی باکیفیت بالاست؛ به‌طوری‌که در هر نصف فنجان لوبیا قرمز، حدود هشت گرم پروتئین وجود دارد.

از طرفی جایگزین کردن گوشت با کنسرو لوبیا قرمز چند بار در هفته می‌تواند به شما کمک کند تا به ‌طور قابل‌توجهی مصرف چربی اشباع، نوعی از چربی که منجر به بالا رفتن کلسترول می‌شود را کاهش دهید.

علاوه بر این، فیبر محلول موجود در کنسرو لوبیا قرمز به متعادل شدن سطوح ناسالم کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه بر موارد فوق کنسرو لوبیا قرمز حاوی هر سه ماده‌ی معدنی کلیدی که به کنترل فشارخون کمک می‌کنند یعنی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

از مهم‌ترین خواص کنسرو لوبیا قرمز  این است که غنی از مواد معدنی است؛ به‌طوری‌که در هر یک‌دوم فنجان از آن، ۳۲ میلی‌گرم کلسیم، ۶۰ میلی‌گرم منیزیم و بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد.

وجود مقادیر کافی از این مواد معدنی در رژیم غذایی شما علاوه بر این‌که سلامت قلبتان را تضمین می‌کند به جلوگیری از گرفتگی عضلانی هم کمک می‌کند.

محتوای بالای فولات در کنسرو لوبیا قرمز که چیزی در حدود ۱۱۵ تا ۱۴۰ میکروگرم در هر یک ‌دوم فنجان از آن بسته به انواع مختلفی که دارد، است، یکی دیگر از راه‌های حفاظت از سلامت قلب و عروق است؛ درواقع دریافت فولات به‌ اندازه کافی کمک می‌کند تا سطح هموسیستئین خون پایین‌تر نگه‌داشته شود.

بد نیست بدانید که داشتن سطوح بالای هموسیستئین با افزایش خطر بیماری‌های قلبی همراه است.

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص کنسرو لوبیا برای قلب این است که مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در کنسرو لوبیا قرمز به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند.

۴) تناسب‌اندام

تاثیر کنسرو لوبیا در تناسب اندام

کنسرو لوبیا قرمز سرشار از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که سطح قند خون را تثبیت ‌می‌کنند. در صورت وجود مقاومت به انسولین، هیپوگلیسمی و دیابت، مصرف لوبیا قرمز توصیه ‌می‌شود.

سطح ثابت قند خون به آزاد کردن انسولین کمتری توسط پانکراس کمک ‌می‌کند. این، ذخیره چربی را در بدنتان افزایش داده و برای حفظ وزن سالم، سطح انسولین را پایین نگه ‌می‌دارد.

مانند تمام حبوبات، لوبیا قرمز جزء ایدئال اغلب رژیم‌های غذایی کنترل‌کننده‌ی وزن است که به کاهش یا جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند.

محتوای پروتئین بالای موجود در لوبیا قرمز موجب شده است که این ماده‌ی غذایی تبدیل به یک ماده‌ی سیرکننده شود؛ به این معنی که شما پس از خوردن آن به مدت طولانی‌تری احساس سیری و پُری می‌کنید.

علاوه بر پروتئین، فیبرهای غذایی موجود در کنسرو لوبیا قرمز هم موجب افزایش بیشتر قدرت سیرکنندگی آن می‌شوند که البته این‌ها فاقد کالری هم هستند. نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز هم نقشی مشابه فیبرهای غذایی ایفا می‌کنند و از عوامل سیری هستند.کالری کنسرو لوبیا بسیار اندک می باشد و موجب چاقی در افراد نمیشود

کنسرو لوبیا قرمز مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات پس از تمرینات بدن‌سازی کمک می‌کند. که این نشان دهنده خواص لوبیا قرمز در بدنسازی می باشد.

لوبیا قرمز حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کم کرده و برای لاغری و کاهش وزن ورزشکاران مفید است. منیزیم موجود در کنسرو لوبیا قرمز باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی در بدن‌سازان کمک می‌کند.

۵) جلوگیری از ابتلا به دیابت

اغلب غذاهایی که از قلب و عروق محافظت می‌کنند و به کنترل وزن بدن کمک می‌کنند، از بدن در برابر دیابت نوع ۲ هم محافظت می‌کنند و این مسئله در مورد کنسرو لوبیا قرمز هم صدق می‌کند.

این اثر تا حد زیادی به فیبر و نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز مربوط است. هردوی این عوامل بر سرعت تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی در بدن تأثیر گزارند.

فیبر موجود در کنسرو لوبیا قرمز سرعت آزادسازی گلوکز به جریان خون را کند می‌کند. در اثر این اتفاق مقاومت به انسولین و درنتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌یابد.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در بخش تغذیه بالینی آمریکا منتشرشده است افرادی که از یک رژیم غذایی پُرفیبر استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که رژیم غذایی کم فیبردارند، به میزان قابل‌توجهی کمتر به دیابت نوع ۲، مبتلا می‌شوند.

نشاسته مقاوم نیز مانند فیبر در رژیم غذایی، به کاهش سرعت آزادسازی قند کمک می‌کند. علاوه بر این مورد، نشاسته‌ی مقاوم موجب کاهش مقدار کل قند ورودی به جریان خون نیز می‌شود.

به گفته انجمن دیابت آمریکا، کنسرو لوبیا قرمز یکی از بهترین انواع کنسرو حبوبات برای تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلابه دیابت است.

کنسرو لوبیا قرمز شاخص گلیسمی پایینی دارد و علاوه بر این مقادیر بالای فیبر و کربوهیدرات‌های موجود در آن برای کاهش قند و کلسترول خون در افراد دیابتی مفید است.

۶) غذای مهم جنین و کودکان

فواید بیشمار لوبیا برای کودکان

مقادیر بالای فولات موجود در کنسرو لوبیا قرمز احتمال نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می‌دهد و همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در کنسرو لوبیا قرمز خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار را کاهش می‌دهد.

مصرف کنسرو لوبیا در بارداری سبب جذب آهن و فولات موجود در کنسرو لوبیا قرمز می شود که برای درمان کم‌خونی در دوران بارداری ضروری هستند.

خوراک لوبیا قرمز یکی از غذاهای مهم و مفید برای سرماخوردگی می باشد که در دوران سخت سرماخوردگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی میکند. هیچگاه از خوراک لوبیا برای سرماخوردگی غافل نشوید و آن را برای بهبود وضعیت خود استفاده نمایید.

طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه لئونارد (بهترین مارک کنسرو لوبیا چیتی)

توضیح دستورالعمل تولید لوبیا قرمز در کارخانه

شرکت هدف عصر طلائی یکی از بهترین کارخانجات تن ماهی در ایران است که تن ماهی با برند لئونارد را روانه‌ی بازار کرده است. این شرکت کار خود را در ابتدا با صادرات و واردات مواد غذایی آغاز کرده و به‌مرور زمان و باپشتکار و کیفیت بالای محصولات خود، به رشد و رونق فراوان دست پید اکرده است.

در حال حاضر برند لئونارد یکی از بهترین برندهای تولیدکننده کنسرو لوبیا قرمز است که این محصول را باکیفیتی بی‌نظیر تولید می‌کند.

طرز تهیه کنسرو لوبیا چیتی لئونارد به این صورت است که لوبیا پس از تمیز کردن و خشک‌کردن، در آب خیسانده می‌شود.

در این مرحله از طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز در کارخانه، محصول آب زیادی جذب می‌کند و گاهی وزن آن تا دو برابر وزن اولیه‌اش افزایش می‌یابد.

این مرحله باعث نرم شدن بافت می‌شود و دمای پخت را کاهش می‌دهد و اگر این مرحله را انجام ندهیم وقتی لوبیا وارد سس می‌شود آب سس را جذب کرده و سس ظاهر تیره و خمیر مانندی تولید می‌کند.

مرحله‌ی دوم طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه، آنزیم بری است. در این محصول معمولاً آنزیم بری را در آب داغ انجام می‌دهند و بعد آب بلانچر دور ریخته می‌شود که از طرفی مواد قندی که قابلیت هضم مستقیم ندارد و وارد روده‌ی بزرگ می‌شود و ایجاد نفخ می‌کند هم از این طریق خارج می‌شود .

مدت‌زمان این عملیات حدود سه  تا هشت دقیقه در آب داغ با دمای ۹۳درجه سلسیوس است. باید توجه داشت که آنزیم بری بیش‌ازحد سبب جدا شدن پوست و دونیم شدن لوبیاها می‌شود.

در مرحله‌ی سوم طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز در کارخانه، ظرف‌ها یا همان قوطی کنسروها پر می‌شوند. در صنعت عملیات پر کردن لوبیاها در قوطی‌های کنسرو به‌وسیله دستگاه پر کن انجام می‌شود و پس‌ از آن ریختن سس گوجه‌فرنگی به‌صورت داغ بر روی لوبیاها ، توسط دستگاه پر کن مایعات، تکمیل می‌شود.

مقدار لوبیایی که در هر قوطی معمولاً ریخته می‌شود مقدار ۲۲۰ گرم است. در کل می‌توان گفت این میزان بستگی به درصد رطوبت لوبیاها دارد.

تهیه‌ی سس پنجمین مرحله‌ی طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه لئونارد است که برای تهیه سس، ابتدا طبق فرمولاسیون مواد اولیه وزن و آماده می‌شود.

پس‌ازآن دیگ دوجداره پخت آماده‌شده و آب به همراه رب درون دیگ ریخته می‌شود و پس‌ازآن نیز بقیه مواد اضافه می‌شوند. نکته قابل‌توجه این است که می‌بایست نشاسته را با شکر مخلوط کرده و سپس اضافه کنیم تا بین ذرات نشاسته فاصله افتاده و نشاسته به‌صورت کلوخه شده درنیاید.

در طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه مرحله‌ی بعدی پس از آماده کردن سس، این است که می‌بایست آن را به‌صورت داغ روی لوبیایی که از قبل وارد قوطی شده است ریخت. پس از ریختن سس داغ بر روی لوبیا سریعاً سر قوطی روی آن قرار داده می‌شود.

یکی از مراحل مهم طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز در کارخانه، خارج کردن هوا و گازهای موجود دربسته کنسرو قبل از انجام عمل دربندی است.

انجام این کار به دلیل کم کردن فشار داخل بسته در اثر حضور هوا و گازها در محتوی بسته که ممکن است مقدار فشار داخلی آن‌ها زیاد شده و موجب آسیب مکانیکی به درزهای قوطی شود، ضرورت دارد.

در مرحله‌ی بعدی طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه، پس از خارج کردن گازها می‌بایست سریعاً درب قوطی‌ها بسته شود. این کار در کارخانه لئونارد و  به‌وسیله دستگاه دربند اتوماتیک انجام می شود.

و نهایتاً آخرین مرحله طرز تهیه کنسرو لوبیا در کارخانه، مرحله فرآیند دمایی و استریلیزاسیون محصول است. قوطی‌های کنسرو پس از تولید لازم است برای مدت‌های طولانی قابل نگهداری باشند.

برای این منظور بایستی عاری از عوامل مؤثر در فساد و ازجمله میکروارگانیسم‌ها باشند و دمای استریلیزاسیون بایستی تا حدی باشد که مقاوم‌ترین میکروارگانیسم‌های احتمالی موجود در محتوی قوطی‌ها را نابود سازد. این عملیات بدون فاصله بعد از عملیات دربندی قوطی‌ها انجام  می‌شود.

Tags:
No Comments

Post A Comment