خواص کنسرو ذرت چیست؟

ذرت و خواصش

خواص کنسرو ذرت چیست؟

ذرت یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین غلات در بین مردم جهان است. این غلات به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کبابی، پخته، به شکل پاپ کورن، آرد ذرت، روغن ذرت و کنسرو ذرت از دیگر اشکالی است که شما می‌توانید آن را مصرف کنید و در هر فصلی به مدت طولانی (با توجه به تاریخ انقضای روی قوطی کنسرو) از آن نگهداری کنید.

در این مقاله شما را با خواص بی‌شمار ذرت آشنا خواهیم کرد. آنچه می‌خوانید در سرفصل‌های زیر به شما ارائه می‌شود:

  • پیشینه ذرت
  • ترکیبات ذرت
  • خواص کنسرو ذرت
  • کنسرو ذرت

پیشینه ذرت

خواص ذرت

ذرت یا جواری یکی از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمریکا بوده است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است.

ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا به‌عنوان یک گیاه زراعی شناخته‌شده نبود. اما این گیاه را از قرن‌ها پیش در آمریکای مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ‌ پوست آمریکا کشت می‌شد. به همین سبب نام لاتین ذرت از یکی از طوایف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته ‌شده است.

نام این گیاه در زبان انگلیسی Maize یا corn و در زبان عربی ذرت و بلال است. در فرهنگ دهخدا آمده: نام فارسی این گیاه در گویش خراسانی “جواری” است ولی واژه عربی آن، ذرت است. فرهنگ معین هم “جواری” را برابر با “ذرت” و “بلال” معرفی کرده است.

ترکیبات ذرت

ذرت مانند سیب‌زمینی یکی از سبزیجات نشاسته‌ای است و در بسیاری از کشورها یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده غلات کامل است و ازجمله منابع اصلی نشاسته در رژیم غذایی آن‌ها است که بخش اعظمی از انرژی روزانه‌ افراد را تأمین می‌کند.

بزرگ‌ترین کشورهای کشت کننده ذرت آمریکا، چین، برزیل، مکزیک و اندونزی است. ذرت ازنظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

معمولاً شما ذرت را با رنگ زرد می‌شناسید اما جالب است بدانید که ذرت در رنگ‌های مختلف، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی، سفید و سیاه موجود است.

این غلات سرشار از فیبر و مواد معدنی و همچنین انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ هاست. انواع ذرت: ذرت دندان‌اسبی، ذرت بلوری، ذرت آردی، ذرت پاپ کورن، ذرت غلاف دار، ذرت مومی و ذرت شیرین است.

ترکیبات ذرت

ذرت همچون سایر غلات از کربوهیدرات‌ها تشکیل‌شده است. بیش از 28 تا 80 درصد از وزن خشک ذرت را نشاسته تشکیل می‌دهد. در این نوع ذرت درصد بسیار کمی نیز قند وجود دارد؛ اما در ذرت شیرین میزان نشاسته کمتر و در عوض میزان قند آن زیاد است.

این قند از نوع ساکارز است و تأثیر نامطلوبی بر قند خون نمی‌گذارد. ذرت دارای مقادیر زیادی فیبر است. البته در انواع مختلف ذرت این فیبر متفاوت است اما معمولاً بین 9 تا 15 درصد است.

ذرت منبع متوسطی از پروتئین است و میزان آن بین 10 تا 15 درصد است. پروتئین ذرت “زئین” نام دارد و جزو پروتئین‌های مفید نیست؛ چون فاقد برخی آمینو اسیدهای ضروری است. بنابراین برای دریافت پروتئین از ذرت خیلی امیدوار نباشید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ذرت نیز بسته به نوع آن متفاوت است؛ اما پاپ کورن سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

پاپ کورن می‌تواند منبع تأمین‌کننده فسفر، منیزیم، روی، مس و منگنز، بخصوص برای کودکان باشد زیرا اغلب آن‌ها به این خوراکی علاقه زیادی دارند. ذرت شیرین حاوی، پنتوتنیک اسید، فولات، ویتامین ب 6، نیاسین و پتاسیم است.

  فواید کمپوت آناناس چیست؟

خواص کنسرو ذرت

– خواص ذرت برای مو

یکی از مهم‌ترین خواص ذرت در رشد و سلامتی مو و پوست سر است. ذرت، می‌تواند تعادل مناسبی میان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ایجاد کند. همان‌گونه که می‌دانید، هردوی آن‌ها به کنترل التهاب کمک کرده و از پوسته ‌شدن و خشک شدن پوست سر جلوگیری‌می‌کنند.

خواص ذرت برای مو

همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها، با مهار رادیکال‌های آزاد مضر، می‌توانند از آسیب سلولی جلوگیری‌کنند.

بنابراین ذرت، به دلیل مبارزه با فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد مضر، برای جلوگیری و مبارزه با ریزش و خشکی مو مفید است.

به‌علاوه، ذرت حاوی ویتامین K است که می‌تواند به جذب کلسیم در بدن کمک کرده و از این طریق، از ریزش مو جلوگیری کند.

ذرت باعث تولید کلاژن می‌شود که برای مو و حفظ انعطاف‌پذیری پوست لازم است. اگر ذرت را در وعده‌های غذایی روزانه خود بگنجانید، با خشکی و ریزش مو مبارزه ‌می‌کند. بنابراین، این‌یکی از بهترین خواص ذرت برای مو و سلامت پوست زنان و مردان در همه سنین است.

خواص کنسرو ذرت

– خواص ذرت برای دستگاه گوارش

ذرت به علت اینکه منبع خوبی از فیبر است، رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد. این باکتری‌ها با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مزایای متعددی را برای دستگاه گوارش به همراه دارند؛ زیرا سوخت سلول‌های کولون را تأمین می‌کنند و باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان کولون می‌شوند.

از تمام انواع ذرت می‌توان آنتی‌اکسیدان دریافت کرد و ذرت‌های مختلف، آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی دارند. به‌ویژه، ذرت زرد، دارای آنتی‌اکسیدان‌های زئانتین و لوتئین است؛ ذرت قرمز، آنتوسیانین دارد و ذرت بنفش، اسید هیدرو کسی بنزوئیک و اسید پروتوکاتکوئیک.

خواص ذرت، زیاد است که شامل فایده برای گوارش هم می‌شوند. ذرت، سرشار از فیبر است (حل‌شدنی و حل نشدنی) که می‌تواند به جلوگیری از جذب کلسترول و یبوست کمک کند.

به‌علاوه، ذرت، خطر سرطان روده بزرگ، هموروئید و اسهال را کاهش‌می‌دهد. فیبر موجود در ذرت، گوارش را بهبود می‌بخشد.

  بهترین مواد غذایی برای مغز

– خواص ذرت برای قلب

ذرت، بیشتر از حد انتظار، آنتی‌اکسیدان دارد. می‌توانید با مصرف ذرت، زئازانتین، اسید پروتوکاتکوئیک، اسید وانیلیک، اسید سینرژیک، لوتئین، اسید فرولیک، اسید کوماریک، اسید کافئیک، بتاکاروتن و آنتوسیانین را دریافت کنید.

همان‌طور که می‌دانید، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ذرت به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی نیز کمک‌می‌کنند.

موارد مصرف کنسرو ذرت

– خواص ذرت برای استخوان

بتاکریپتوزانتین موجود در ذرت، به کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مفصلی، سرطان و غیره کمک ‌می‌کند و اگر ذرت را به ‌دفعات مصرف کنید، این ماده غذایی، پیری استخوان را کاهش‌می‌دهد.

برای داشتن استخوان‌هایی سالم‌تر، باید ذرت بیشتری مصرف کنید زیرا ذرت دارای منیزیم، آهن، روی و فسفر است.

خواص کنسرت ذرت در بارداری 

ذرت یکی از مفیدترین غذاهایی است که باید هرروز در دوران بارداری مصرف کنید. کمبود اسیدفولیک باعث نقص در جنین و سقط آن می‌شود. بنابراین، باید برای افزایش سلامتی خود و رشد جنین، از این غذای ارزان و مغذی استفاده کنید.

به‌علاوه، ذرت فیبر بالایی دارد که می‌تواند با برخی بیماری‌های دوره بارداری مانند یبوست مبارزه کند. همچنین، فولات موجود در ذرت، خطر ابتلا به ناهنجاری‌ها را کاهش‌می‌دهد.

اگر زنان باردار، هرروز ذرت بخورند، برای سلامتی جنینشان، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند. با توجه به خواص کنسرو ذرت برای بارداری و به این دلیل که ذرت، اسید پانتوتنیک دارد، اعضاء بدن جنین رشد بهتری خواهند داشت.

بنابراین، این‌یکی از بهترین خواص ذرت برای سلامت و کاهش وزن، و به‌ویژه برای زنان باردار است که اگر می‌خواهند سلامتی خود را افزایش داده و نوزادانی سالم به دنیا بیاورند، نباید آن را نادیده بگیرند.

یکی دیگر از خواص کنسرو ذرت در بارداری، درمان بی‌خوابی در زنان باردار است. به‌طورکلی، یکی از عوامل اصلی این بیماری، کمبود آهن است. ذرت، مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است.

– خواص ذرت برای چشم

زئازانتین و لوتئین موجود در ذرت، از اکسید شدن پروتئین چشم جلوگیری‌می‌کنند. اکسیدشدن پروتئین چشم باعث تاری دید می‌شود و ذرت به کاهش تباهی لکه زرد کمک‌ می‌کند.

علاوه بر این، ویتامین A تولید شده از بتاکاروتن موجود در ذرت، بینایی را به طرز قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، مصرف مناسب ذرت برای چشم‌ها، کاهش وزن و سلامتی مفید است.

خواص کنسرت ذرت در بدنسازی 

ذرت به فرآیند افزایش وزن در افراد لاغر کمک می‌کند. ذرت، برای افرادی که وزن کمی دارند و به‌سختی وزن اضافه ‌می‌کنند بهترین انتخاب است.

این افراد باید برای افزایش وزن، کالری مصرفی خود را افزایش دهند. به‌علاوه، ذرت، کربوهیدرات و کالری بالایی دارد، بنابراین با مصرف درست این ماده غذایی، می‌توانید به‌آسانی و سریع، به افزایش وزن برسید.

بنابراین، اگر به دنبال راه‌های طبیعی برای افزایش وزن سریع هستید، یک فنجان دانه ذرت می‌تواند ۱۳۰ کالری به شما بدهد.

شما برای افزایش حجم در بدن‌سازی نیازی به استفاده از پودرهای پرضرر ندارید بلکه با مصرف روزانه ذرت یا کنسرو ذرت می‌توانید به نتیجه دلخواهتان برسید، بدون اینکه بدنتان را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهید.

اگر ورزش بدن‌سازی انجام می‌دهید از خواص کنسرو ذرت در بدن‌سازی استفاده کنید.

خواص کنسرو ذرت در بدن‌سازی

تحقیقات نشان می‌دهند که کربوهیدرات‌ها سریع‌تر از شکر هضم می‌شوند. واردکردن کربوهیدرات به جریان خون به‌اندازه پروتئین برای متوقف کردن فرایند کاتابولیک موقع بیدار شدن از خواب مهم است.

زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید بدنتان در یک حالت کاتابولیک است. به‌عبارت‌دیگر بدن شما پروتئین عضلات شمارا برای سوخت مصرف می‌کند. برای جلوگیری از این فرایند نیاز به خوردن دارید.

در این زمان شما به دو چیز احتیاج دارید: سریع‌ترین پروتئین قابل‌هضم و سریع‌ترین کربوهیدرات قابل‌هضم. گلیکوژن موجود در کبد که در شب به‌طور کامل مصرف‌شده با مصرف ذرت به بدن سریعاً پیغام می‌رساند که عمل کاتابولیزه خود را متوقف کند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به‌محض بیدار شدن از خواب یک کنسرو ذرت یا نوشیدنی مایع (پودر نشاسته ذرت) میل کنید و سپس ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد یک صبحانه کامل به‌عنوان صبحانه دوم میل کنید.

کربوهیدرات موجود در ذرت سطح هورمون آنابولیک انسولین را بالا می‌برد و کربوهیدرات‌هایی که میل کردید را به سلول‌های عضلات شما می‌کشاند و به‌عنوان گلیکوژن در بدن ذخیره می‌شوند تا برای تمرینات بعد در بدن‌سازی مورداستفاده قرار گیرند. از خواص کنسرو ذرت در بدن‌سازی و افزایش حجم غافل نشوید.

– خواص ذرت برای کنترل کلسترول

روغن ذرت دارای اثر ضد آتروژنیک بر سطح کلسترول است. بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. به‌ویژه، روغن ذرت، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت قلب محسوب ‌می‌شود.

همان‌گونه که قبلاً گفته شد، ذرت، اسیدهای چرب زیادی از قبیل اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ دارد. بنابراین، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به مهار کلسترول بد کمک کرده و سپس به بخش‌های اتصال بازگردند.

درنتیجه، این، موقعیت‌های انسداد عروق را کاهش داده و فشارخون را پایین‌می‌آورد. به‌علاوه، احتمال سکته و حمله قلبی نیز کاهش‌می‌یابد.

  مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت قلب

– خواص ذرت برای کاهش قند خون

ذرت به تنظیم قند خون کمک می‌کند زیرا سرشار از ویتامین‌های گروه B است. همچنین، ذرت سرشار از پروتئین و فیبر نیز هست که می‌تواند عبور غذا را تسهیل کند.

از جذب قند در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به تنظیم سطح قند خون کمک‌می‌کند. بنابراین، مصرف ۱-۲ فنجان ذرت، دیابت نوع ۱ و ۲ را به میزان قابل‌توجهی کنترل‌می‌کند.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، قند موجود در ذرت موجب تأثیر نامطلوب بر قند خون نمی‌شود.

خواص ذرت برای کاهش قند خون

– خواص ذرت و ایدز

لکتین‌ها پروتئین‌هایی هستند که در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شوند. ذرت نیز سرشار از این پروتئین‌ها است. لکتین‌ها می‌توانند به گیرنده‌های کربوهیدراتی در غشای سلول‌ها متصل شود.

اتصال لکتین‌ها به این گیرنده‌ها فعالیت بسیاری از ویروس‌ها، ازجمله ویروس ایدز را مختل می‌کند. با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات اثر ذرت بر بیماری ایدز لازم است.

خواص ذرت و ایدز

کنسرو ذرت

ذرت یکی از غلات خوش خوراکیست که به شیوه‌های مختلف ازجمله، کبابی، بخارپز، آب پز و کنسرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. با افزایش تقاضا، کارخانه‌ها دست به تولید بسیار زیاد و باکیفیت بالای ذرت زده‌اند. معمولاً ذرتی که برای کنسرو از آن استفاده می‌کنند ذرت شیرین است.

ذرت را پس از خریداری از مزرعه و انتقال به کارخانه توسط ماشین، دانه می‌کنند و سپس آن‌ها را به‌خوبی شست‌ و شو می‌دهند و در دو مرحله پیش پخت و پخت تکمیلی که پس از قوطی شدن انجام می‌گیرد، پخته می‌شود.

پس از قوطی کردن و اضافه کردن مواد لازم به آن، درب قوطی گذاشته می‌شود و پخت نهایی صورت می‌گیرد.

پس از سرد شدن قوطی، عملیات برچسب زدن و بسته‌بندی انجام می‌گیرد و تمام کنسروها تا یک مدت معین برای عدم مشاهده آلودگی و خرابی قرنطینه شده و پس‌ازآن به فروشگاه‌های مختلف جهت فروش به مشتریان عرضه می‌شوند.

در هنگام خرید کنسرو ذرت حتماً به تاریخ تولید و انقضای درج‌شده بر روی قوطی توجه کنید. دستور مصرف و نحوه نگهداری از آن را به‌دقت بخوانید. شما می‌توانید از کنسرو ذرت به‌صورت گرم و سرد استفاده کنید. کنسرو ذرت را معمولاً برای تهیه انواع سالاد مصرف می‌کنند

انواع کنسرو ذرت ایرانی

  • کنسرو ذرت لئونارد
  • کنسرو ذرت شیرین بهروز
  • کنسرو ذرت شیرین برتر
  • کنسرو ذرت شیرین بدر
  • کنسرو ذرت آوید
  • کنسرو بیبی کورن فارمکینگ
  • کنسرو ذرت دلوسه
  • کنسرو ذرت شیرین پیک
  • کنسرو ذرت شیرین مجید
  • کنسرو ذرت شیرین اروم آدا
  • کنسرو ذرت شیرین سحر
  • کنسرو ذرت شیرین زشک
  • کنسرو ذرت شیرین یک و یک

طرز استفاده از کنسرو ذرت 

جوشاندن یا نجوشاندن کنسرو به نوع ماده غذایی کنسروشده بستگی دارد. کنسروهای میوه که به کمپوت شهرت دارند، نباید جوشانده شوند. پس نیازی به جوشاندن کنسرو ذرت نیست.

طرز تهیه کنسرو ذرت مکزیکی 

 مواد لازم برای تهیه ذرت مکزیکی

  • 300 گرم ذرت پخته یخ زده یا کنسرو ذرت
  • 100 گرم پنیر پیتزا
  • 10 گرم کره
  • 1 قاشق غذاخوری سس مایونز
  • 1 قاشق مربا خوری پودر آویشن
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

 

مراحل تهیه ذرت مکزیکی

طرز تهیه کنسرو ذرت کاری آسان می باشد برای تهیه ذرت مکزیکی میتوان از کنسرو ذرت استفاده کرد. ابتدا ذرت پخته یا کنسرو ذرتمون رو با کمی نمک و فلفل بدون روغن داخل یه قابلمه نچسب میریزیم و روی حرارت تفتش میدیم تا آب اضافه ذرت گرفته بشه. این کار به خوش طعم تر شدن ذرت مکزیکی خیلی کمک میکنه.

حالا داخل یه قابلمه بزرگ آب میریزیم و میذاریم تا جوش بیاد و بعد یه کاسه نشکن رو توش میذاریم و کره رو داخل کاسه میریزیم تا آب بشه. وقتی کره آب شد. ذرتی که آبش کاملا کشیده شده، سس مایونز و آویشن رو بهش اضافه میکنیم. حالا مواد رو با هم مخلوط کرده و میذارم با حرارت آب جوش گرم بشن. وقتی موادمون خوب داغ شدن پنیر پیتزا رو اضافه میکینم.  در نهایت شروع به هم زدن موادمون میکنیم تا پنیر آب شده و مخلوط هم کشدار بشه

نکته: برای جلوگیری از ترش شدن کنسرو ذرت و  لزج شدن کنسرو ذرت پس از باز کردن درب آن اگر قصد نگهداری به مدت طولانی دارید آن را در فریزر نگه دارید.

طرز نگهداری کنسرو ذرت به مدت طولانی

ذرت مواد غذایی مفیدی چون ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها دارد. از آن می‌توان به‌صورت غذای اصلی یا برای تزئین غذاها نیز استفاده کرد. طرز نگهداری کنسرو ذرت استاندارد به دلیل پروسه‌ای که در طول تولید طی می‌کند بسیار ساده است. عموماً بر روی قوطی‌های کنسرو شرایط نگهداری و دمای مورد نیاز آن‌ها درج‌شده است. در مورد کنسروهای خانگی نیز نکات مهمی برای نگهداری از آن‌ها وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. کنسروهای خانگی را نمی‌توان به مدت زیادی نگهداری کرد.

طرز نگهداری کنسرو ذرت

یکی از نکات مهم در طرز نگهداری کنسرو ذرت صنعتی این است که نباید آن‌ها را بجوشانید. نکته مهم دیگر در طرز نگهداری کنسرو ذرت برای جلوگیری از ترش شدن و  لزج شدن آن پس از باز کردن درب آن اگر قصد نگهداری به مدت طولانی دارید آن را در فریزر نگه‌دارید. بهتر است پس از باز کردن درب کنسرو محتویات آن را در آبکش ریخته و اجازه دهید که آب آن گرفته شود. سپس می‌تواند ذرت‌های آبکشی شده را بسته‌بندی کرده و آن‌ها را در فریزر نگه‌داری کنید. در هنگام مصرف ذرت‌های فریزر شده نیازی به جوشاندن آن‌ها نیست و کافی است پس از رفع یخ‌زدگی آن‌ها را تفت‌داده یا درون مواد غذایی در حال پختن بریزید. نکات مهم در طرز نگهداری کنسرو ذرت برای کسانی که حجم بالایی از آن را تهیه و در زمان طولانی استفاده می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خرید کنسرو استاندارد و داخلی که با نظارت دقیقی تولید شده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اخیر متأسفانه آمار بالایی از موارد مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کنسروهای غیراستاندارد گزارش ‌شده است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است کنسروهای ذرت موردنیاز را از تولیدکنندگان معتبر داخلی که نشان استاندارد تولید دارند، تهیه کنید. البته برای قوطی‌های کنسرو میوه و سبزیجات نیازی به جوشاندن آن‌ها نیست . باکتری‌ها و سموم مضر در مراحل تولید و پخته شدن غیراصولی در قوطی‌های کنسرو ایجاد می‌شود، که با انتخاب تولیدکننده معتبر داخلی می‌توان از بروز مسمومیت جلوگیری کرد. روش صحیح طرز نگهداری کنسرو ذرت نیز یکی از راه‌های پیشگیری از بروز حوادث مربوط به مسمومیت غذایی است.

نکات مهم نگهداری کنسرو ذرت در یخچال

به ‌منظور نگهداری کنسرو ذرت در یخچال برای مدت کوتاهی باید از درجه خنک‌کنندگی یخچال اطمینان حاصل کنید. یکی از نکات مهم در نگهداری کنسرو ذرت در یخچال عدم باز گذاشتن درب و رها کردن آن‌ها است. با باز گذاشتن درب مواد غذایی کنسرو شده امکان شروع فرآیندهای مضر مانند کپک زدن را افزایش می‌دهیم. لازم به ذکر است که  هرکدام از مواد غذایی کنسرو شده را باید به طرق مختلفی در زمان طولانی نگهداری و مصرف کرد.

یکی از ساده‌ترین راه‌های کنسرو ذرت در یخچال، انتقال مواد از قوطی فلزی به یک ظرف شیشه‌ای است که بتوان درب آن را به‌خوبی بست. این امر برای تمامی مواد غذایی کنسرو شده مانند کنسرو ذرت، کمپوت‌ها و رب گوجه‌فرنگی برای استفاده درازمدت آن‌ها بسیار ضروری است. برخی افراد فکر می‌کنند دلیل این کار ،پیشگیری از کپک زدن ماده غذایی است اما نکته مهم در این اقدام کاهش بروز فعالیت‌های شیمیایی و واکنش آن است.  بعد از باز کردن درب قوطی فلزی، احتمال بروز واکنش بین یکی از اجزای ترکیب مواد غذایی با دیواره فلزی جداره داخلی قوطی بسیار بالا می‌رود. برای مثال اگر آناناس در قوطی خود بماند بعد از مدتی رنگ مایع آن متمایل به خاکستری می‌شود یا مایع کنسرو ذرت به‌صورت لزج درمی‌آید. به همین علت بهتر است بعد از باز کردن قوطی،آن را به ظرف دیگری که بهتر است شیشه‌ای باشد انتقال دهید.

نگهداری کنسرو ذرت در یخچال

برای نگهداری کنسرو ذرت در یخچال انتقال آن به ظرف دیگری که درب دارد به این دلیل است که درب قوطی‌های کنسرو بازشده را نمی‌توان محکم کرد. وقتی درب یک کنسرو یا کمپوت را باز می‌کنید، بستن محکم درب آن دیگر امکان‌پذیر نیست، درصورتی‌که منتقل کردن آن به ظرف دیگر این امکان را برایتان فراهم می‌کند. این امر برای جلوگیری از ورود آلودگی  به مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.. بهتر است با استفاده از یک قاشق تمیز و خشک اقدام به انتقال محتویات کنسرو ذرت به ظرف شیشه‌ای درب دار کنید. همچنین تمیز و عاری از آلودگی بودن ظرف شیشه‌ای نیز از نکات مهم دیگری است که ملزم به رعایت آن هستید.  با استفاده از ترفندهایی که گفته شد می‌توانید با خیال راحت اقدام به نگهداری کنسرو ذرت در یخچال کنید.

طریقه مصرف کنسرو ذرت در پخت‌ و پز

ذرت به یکی از مواد غذایی اصلی برای تزئین و طعم دادن به غذاها تبدیل‌شده است. ذرت مکزیکی یکی از میان وعده‌های پرکالری و خوشمزه است که خصوصاً در فصول سرد طرفداران بسیاری دارد. طریقه مصرف کنسرو ذرت در ذرت مکزیکی بسیار راحت و ساده است. استفاده از کنسروهای ذرت برای طبخ ذرت مکزیکی زمان پخت و دردسرهای آن را به حداقل می‌رساند. کافی است مواد اولیه‌ای مانند کالباس، قارچ و پیاز را از قبل خردکنید. سپس پیاز و کالباس و قارچ را در کره تفت با حرارت ملایم و کم تفت بدهید. پس از 10 دقیقه ذرت را به مواد تفت‌داده شده اضافه کرده و هم بزنید تا مواد مختلف آن با یکدیگر مخلوط شوند. در آخر هم سس مایونز و پنیر را اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر نرم و آب شود. به همین سادگی یک میان وعده خوشمزه را برای عزیزانتان می‌توانید فراهم کنید.

طریقه مصرف کنسرو ذرت در پخت‌وپز بسیار ساده بود و کافی است تا محتویات درون قوطی را از آن خارج کرده و اجاره دهید تا آب آن گرفته شود. سپس می‌توانید به‌راحتی از ذرت‌ها در مواد غذایی خود استفاده کنید. برای استفاده از کنسرو ذرت در غذاهای سرخ‌کردنی بهتر است آن‌ها را با محتویات دیگر مخلوط و با حرارت ملایم گاز آن‌ها را تفت دهید. برای مواد غذایی خورشتی یا آب‌پز هم می‌توانید آن‌ها را به محتویات در حال جوشیدن اضافه کنید.

طریقه مصرف کنسرو ذرت

از کنسرو ذرت می‌توان در غذاهای نظیر كتلت ذرت با پيازچه، سوپ ذرت و انواع سالادها نظیر سالاد ماهی با ذرت و سالاد ماکارونی یا الویه نیز استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد پس از باز کردن درب قوطی کنسرو و آب کش کردن ذرت‌ها می‌توانید به‌طور مستقیم از آن‌ها در سالاد نیز استفاده کنید. عموماً  مدت‌زمان ماندگاری کنسروهای ذرت باز نشده در حدود 2 سال است. اما زمانی که درب قوطی را باز کردید بهتر است آن را به ظروف درب دار پلاستیکی یا شیشه‌ای منتقل کنید. همچنین قوطی‌های کنسرو ذرت را باید در جای خشک و خنک نگهداری کرد. کنسرو ذرت با تمام خواصی که ذرت دارد، برای برخی افراد ازجمله کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند مناسب نیست.

Tags:
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.